NVIDIA G70 hetare än de flesta|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA G70 hetare än de flesta
Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900203
May 30, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Leadtek har ju bra kylning som är tystare än de flesta på sina 6800 kort..:)

Jag tycker inte det är nämvärd skillnad på ljudnivån mellan Leadtek och orginal. Skillnaden är mest att Leadteks kylare är förbannat klumpig.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900235
May 30, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Redfaction]Leadtek har ju bra kylning som är tystare än de flesta på sina 6800 kort..:)

Jag tycker inte det är nämvärd skillnad på ljudnivån mellan Leadtek och orginal. Skillnaden är mest att Leadteks kylare är förbannat klumpig.

Leadteks kylare är fan bara "ögongodis".... Det vet alla som sett kylaren nermonterad!

För er som inte sett den nermonterad:
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040928/leadtek-04.html
(notera att flänsarna är "ditpressade" i efterhand och att det är ett tomt luftrum mellan flänsarna och de områden som är nerstansade för att ligga i kontakt med minnena)

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
900269
May 30, 2005 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Synd att de inte lagt mer energi på att få de lite kortare, dock tror jag att värmeproblemet är överdrivet, kortet är ju som sagt ett förproduktionsexemplar vilket betyder att det kan vara andra steppings och optimeringar på produktionskortet. Sen strömförbrukningsmöjligheterna är väl inte värre än på nuvarande kort, 6800U har ju två st molexar och en molex pallar ju ca 48W på 12V linan, två sådana så har man 96W och sen plus 75W på PCI-E så har man ju ca 170W tillgodo och 6800U drar INTE 170W!

Till de som tycker ATI-korten är mycket snyggare så kan man ju nämna att ATI tillverkar egna kort och därför förmodligen lägger lite mer ansträngning i det estetiska. nVidia säljer ju inga egna kort och enda meningen med korten de gör i början är ju bara att visa att det fungerar!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900273
May 30, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ifråga om strömförbrukning var 6800 ett steg i rätt riktning faktiskt. FX5950 är det som är värst hitills. Dock arbetar det vid högre frekvenser och har lägre idle-temps. Men nVidia är nog inte helt tappade bakom en vagn som vissa verkar antyda 😉

PCI-E kan bara ge 75W, vilket är mindre än vad ett 6800U drar vid load. Att vi då inte skulle behöva en för nästa generatin är väl att hoppas på mycket. Några 150W tror jag knappast det handlar om. Jag tror inte vi kommer spräcka 100W ens om jag ska vara helt ärlig. Bättre ha en delad belastning än dra allt via moderkortet.

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900275
May 30, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Synd att de inte lagt mer energi på att få de lite kortare, dock tror jag att värmeproblemet är överdrivet, kortet är ju som sagt ett förproduktionsexemplar vilket betyder att det kan vara andra steppings och optimeringar på produktionskortet. Sen strömförbrukningsmöjligheterna är väl inte värre än på nuvarande kort, 6800U har ju två st molexar och en molex pallar ju ca 48W på 12V linan, två sådana så har man 96W och sen plus 75W på PCI-E så har man ju ca 170W tillgodo och 6800U drar INTE 170W!

Till de som tycker ATI-korten är mycket snyggare så kan man ju nämna att ATI tillverkar egna kort och därför förmodligen lägger lite mer ansträngning i det estetiska. nVidia säljer ju inga egna kort och enda meningen med korten de gör i början är ju bara att visa att det fungerar!

6800Ultra korten med dubbla molex är AGP-baserade.
PCIe-korten har bara en 6pins.

Sen så har nvidia visst egna kort, dom säljs inte direkt till slutkund men dom finns!

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
900298
May 30, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=skiroy]Lägg av med jönseriet om hur kortet ser ut.
Spelar ju ingen roll alls, det enda jag kan anmärka på nvidia-kortet är längden.
Större och längre är inte alltid bättre...

Nej, jag instämmer i att Nvidiakorten är för långa, men vissa av oss gillar kanske att ha lite snygg och fräsh hårdvara också.
Dock så anser jag att ATi har fallit lite bakom när det gäller detta. Ända sedan 9800XT, så har de envisats med monster och trams på korten. De var annars något som Nvidia fjantade med tidigare. Jag hoppas verkligen att de båda lägger av med sånt. Innanmätet på burken ser ju ut som ett billigt flipperspel.

Ok, monster o grejor är kanske lite onödigt men jag tycker inte om när korten blir för långa vilket de har blivit på senare tid. Finns naturligtvis en anledning till det men ändå. ATI har klarat av att få upp prestandan utan att använda för stor PCB.

dbergstrand
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 204
Member Since:
February 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
900415
May 30, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad tror ni kortet kommer kosta??

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900422
May 30, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

dbergstrand wrote: Vad tror ni kortet kommer kosta??

Som de flesta grafikkort. Den dyraste varianten kommer nog att gå på runt 5K när den kommer, för att sen sjunka, och stabiliseras runt 4K.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900423
May 30, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote:

Ok, monster o grejor är kanske lite onödigt men jag tycker inte om när korten blir för långa vilket de har blivit på senare tid. Finns naturligtvis en anledning till det men ändå. ATI har klarat av att få upp prestandan utan att använda för stor PCB.

Det är klart att det är bättre med mindre kort, men jag tycker egentligen inte att det är hela världen. De får t.o.m. plats i mitt Lian, så det går ingen större nöd på folk.
Dock så tycker jag att det är trist att alla kort börjar se glyttiga ut, med flänsar som är utformade mer för utseendet än för funktionen, och halvbilliga motiv målade eller helbilligt ditklistrade.
Jag har inget emot snygga kort, med smakfull design, men dock så skall designen först och främst spegla funktion.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900494
May 31, 2005 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

MoNsTeR wrote: [quote=denstore][quote=MoNsTeR]

En avsevärd skillnad om jag får säga det själv

Jo, jag håller med. Nvidiakortet är snyggare, då det inte har någon fånig plexibit med en drake på. Tyvärr kommer det nog att bli sånt sen också....

Nvidiakortet är extremt mycket fulare, och det tror jag de flesta håller med om. Stort grönt och äckligt.

För min egen del såg jag som hastigast mitt kort när jag packade upp och monterade det..
Spelar liksom inte så stor roll eftersom jag har sidan monterad på burken vid drift.
Hur ofta kollar man på grafikkortet, och vad spelar det för roll hur det ser ut???

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900498
May 31, 2005 - 2:38 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=MoNsTeR][quote=denstore][quote=MoNsTeR]

En avsevärd skillnad om jag får säga det själv

Jo, jag håller med. Nvidiakortet är snyggare, då det inte har någon fånig plexibit med en drake på. Tyvärr kommer det nog att bli sånt sen också....

Nvidiakortet är extremt mycket fulare, och det tror jag de flesta håller med om. Stort grönt och äckligt.

För min egen del såg jag som hastigast mitt kort när jag packade upp och monterade det..
Spelar liksom inte så stor roll eftersom jag har sidan monterad på burken vid drift.
Hur ofta kollar man på grafikkortet, och vad spelar det för roll hur det ser ut???

Om man kör med plexi och flashiga grejer i övrigt.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
900499
May 31, 2005 - 2:38 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: [quote=mitrix]Synd att de inte lagt mer energi på att få de lite kortare, dock tror jag att värmeproblemet är överdrivet, kortet är ju som sagt ett förproduktionsexemplar vilket betyder att det kan vara andra steppings och optimeringar på produktionskortet. Sen strömförbrukningsmöjligheterna är väl inte värre än på nuvarande kort, 6800U har ju två st molexar och en molex pallar ju ca 48W på 12V linan, två sådana så har man 96W och sen plus 75W på PCI-E så har man ju ca 170W tillgodo och 6800U drar INTE 170W!

Till de som tycker ATI-korten är mycket snyggare så kan man ju nämna att ATI tillverkar egna kort och därför förmodligen lägger lite mer ansträngning i det estetiska. nVidia säljer ju inga egna kort och enda meningen med korten de gör i början är ju bara att visa att det fungerar!

6800Ultra korten med dubbla molex är AGP-baserade.
PCIe-korten har bara en 6pins.

Sen så har nvidia visst egna kort, dom säljs inte direkt till slutkund men dom finns!

Precis, och två molexar klarar av att ge mer ström än en 6-pinnars grafikkontakt, PCI_E klarar i.o.f av att ge 30W mer än AGP, men så det gär kanske rätt jämt ut.

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
900555
May 31, 2005 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Som ni ser här http://www.ghdata.se/WebShop/I.....00GT-128PE säljs nVidias egna kort till slutkund...Om vi ska prata G70 hoppas jag på en 90nm version, då den blir mindre (kortare) och svalare...

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900557
May 31, 2005 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: Som ni ser här http://www.ghdata.se/WebShop/I.....00GT-128PE säljs nVidias egna kort till slutkund...Om vi ska prata G70 hoppas jag på en 90nm version, då den blir mindre (kortare) och svalare...

Jag är lite tveksam till att de faktiskt säljer Nvidias egna kort över disk. Jag har aldrig sett det förut. Jag skulle snarare tro att GH-data har satt ett gemensamt pris på 6600-korten, och använder den där bilden för att beskriva ett standardkort.

Och jag är väldigt tveksam till att de hade minskat storleken på PCB:n, bara för att de hade gått över till 90nm i GPU:n.

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
900574
May 31, 2005 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Calle2003]Som ni ser här http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=N6600GT-128PE säljs nVidias egna kort till slutkund...Om vi ska prata G70 hoppas jag på en 90nm version, då den blir mindre (kortare) och svalare...

Jag är lite tveksam till att de faktiskt säljer Nvidias egna kort över disk. Jag har aldrig sett det förut. Jag skulle snarare tro att GH-data har satt ett gemensamt pris på 6600-korten, och använder den där bilden för att beskriva ett standardkort.

Och jag är väldigt tveksam till att de hade minskat storleken på PCB:n, bara för att de hade gått över till 90nm i GPU:n.

Jag tror det är nVidias egna kort eftersom de säljer kort från andrapartstillverkare också...jag tog den länken för att göra det bekvämt för Er, men om man kollar på huvudsidan för grafikkort så ser man det... Jag är också tveksam till om PCBn blir mindre, men det är möjligt att göra den mindre när tillverkningsprocessen är mindre. Jag föredrar nVidia framför ATI pga de har stöd för den senaste tekniken (DirectX 9.0c för närvarande), men att de är så stora och långa (förutom 6600 serien som för övrigt är 110nm istället för 130 nm) är något negativt. Sen tycker jag nVidias drivrutiner är bättre än ATIs också. För att sammanfatta: tekniska möjligheter framför form 🙂

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900578
May 31, 2005 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd][quote=MoNsTeR][quote=denstore][quote=MoNsTeR]

En avsevärd skillnad om jag får säga det själv

Jo, jag håller med. Nvidiakortet är snyggare, då det inte har någon fånig plexibit med en drake på. Tyvärr kommer det nog att bli sånt sen också....

Nvidiakortet är extremt mycket fulare, och det tror jag de flesta håller med om. Stort grönt och äckligt.

För min egen del såg jag som hastigast mitt kort när jag packade upp och monterade det..
Spelar liksom inte så stor roll eftersom jag har sidan monterad på burken vid drift.
Hur ofta kollar man på grafikkortet, och vad spelar det för roll hur det ser ut???

Om man kör med plexi och flashiga grejer i övrigt.

Jag menade själva fläktenheten, den är ju riktad nedåt..Det torde finnas risk för allvarliga utslitningssymtomer i nacktrakten om man skall akrobatera och titta på den i tid och otid. 😀

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
900582
May 31, 2005 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
För min egen del såg jag som hastigast mitt kort när jag packade upp och monterade det..
Spelar liksom inte så stor roll eftersom jag har sidan monterad på burken vid drift.
Hur ofta kollar man på grafikkortet, och vad spelar det för roll hur det ser ut???

Jag kör med ett Cooler Master ATC-210 chassi så jag vill gärna att prylarna inne i datorn ska se bra ut. Sen så finns det andra nackdelar med stora kort t.ex. sämre luftcirkulation.

[Image Can Not Be Found]

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900585
May 31, 2005 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote: [quote=denstore][quote=Calle2003]Som ni ser här http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=N6600GT-128PE säljs nVidias egna kort till slutkund...Om vi ska prata G70 hoppas jag på en 90nm version, då den blir mindre (kortare) och svalare...

Jag är lite tveksam till att de faktiskt säljer Nvidias egna kort över disk. Jag har aldrig sett det förut. Jag skulle snarare tro att GH-data har satt ett gemensamt pris på 6600-korten, och använder den där bilden för att beskriva ett standardkort.

Och jag är väldigt tveksam till att de hade minskat storleken på PCB:n, bara för att de hade gått över till 90nm i GPU:n.

Jag tror det är nVidias egna kort eftersom de säljer kort från andra tredjepartstillverkare också...jag tog den länken för att göra det bekvämt för Er, men om man kollar på huvudsidan för grafikkort så ser man det... Jag är också tveksam till om PCBn blir mindre, men det är möjligt att göra den mindre när tillverkningsprocessen är mindre. Jag föredrar nVidia framför ATI pga de har stöd för den senaste tekniken (DX 9.0c för närvarande), men att de är så stora och långa (förutom 6600 serien som för övrigt är 110nm istället för 130 nm) är något negativt. Sen tycker jag nVidias drivrutiner är bättre än ATIs också. För att sammanfatta: tekniska möjligheter framför form 🙂

Tillverkningsprocessen påverkar ju inte PCB:ns storlek. Ledarna på PCB:n blir ju inte mindre för att etsningen i GPU:n blir mindre. Om något, så går vi nog mot större kort, då de allt mer transistortäta kärnorna kräver bredare och bredare gränssnitt, och antalet minnen och andra komponenter på kortet ökar.

När det kommer till kortet på GH-data, så är det Leadteks kort som annonsen gäller för tillfället. Det kan också vara t.ex. Inno3D, om det är deras kort de har hemma för stunden.

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
902094
June 1, 2005 - 10:04 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Calle2003][quote=denstore][quote=Calle2003]Som ni ser här http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=N6600GT-128PE säljs nVidias egna kort till slutkund...Om vi ska prata G70 hoppas jag på en 90nm version, då den blir mindre (kortare) och svalare...

Jag är lite tveksam till att de faktiskt säljer Nvidias egna kort över disk. Jag har aldrig sett det förut. Jag skulle snarare tro att GH-data har satt ett gemensamt pris på 6600-korten, och använder den där bilden för att beskriva ett standardkort.

Och jag är väldigt tveksam till att de hade minskat storleken på PCB:n, bara för att de hade gått över till 90nm i GPU:n.

Jag tror det är nVidias egna kort eftersom de säljer kort från andra tredjepartstillverkare också...jag tog den länken för att göra det bekvämt för Er, men om man kollar på huvudsidan för grafikkort så ser man det... Jag är också tveksam till om PCBn blir mindre, men det är möjligt att göra den mindre när tillverkningsprocessen är mindre. Jag föredrar nVidia framför ATI pga de har stöd för den senaste tekniken (DX 9.0c för närvarande), men att de är så stora och långa (förutom 6600 serien som för övrigt är 110nm istället för 130 nm) är något negativt. Sen tycker jag nVidias drivrutiner är bättre än ATIs också. För att sammanfatta: tekniska möjligheter framför form 🙂

Tillverkningsprocessen påverkar ju inte PCB:ns storlek. Ledarna på PCB:n blir ju inte mindre för att etsningen i GPU:n blir mindre. Om något, så går vi nog mot större kort, då de allt mer transistortäta kärnorna kräver bredare och bredare gränssnitt, och antalet minnen och andra komponenter på kortet ökar.

När det kommer till kortet på GH-data, så är det Leadteks kort som annonsen gäller för tillfället. Det kan också vara t.ex. Inno3D, om det är deras kort de har hemma för stunden.

OK, jag tänkte att om GPU:n blir mindre då kan man göra PCB:n lite mindre (förutsatt det är samma GPU modell, tex 90 nm eller 110 nm G70).

Hur vet du det är Leadtek eller inno3D? Pratat med dem?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
902098
June 1, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Calle2003 wrote:
OK, jag tänkte att om GPU:n blir mindre då kan man göra PCBn lite mindre (förutsatt det är samma GPU modell, tex 90nm och 110 nm G70).

Hur vet du det är Leadtek eller inno3D? Pratat med dem?

GPU:n är oftast inte mindre idag. Snarare större än tidigare.

Och ja, jag kollade med dem. Det är de korten de har inne för dagen. För tillfället Leadtek och Inno3D.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 42
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL