April 17, 2005
NVIDIA G80 är den första DirectX 10 kompatibla grafikkretsen på högprestandamarknaden som kommer att lanseras och ryktena kring NVIDIAs kommande chip har varit många. Nu har det dykt upp nya inofficiella uppgifter som styrker en del tidigare rykten men samtidigt underminerar en del andra. Enligt HardSpell.com kommer NVIDIA döpa sin nya grafikkortsserie till GeForce 8800 och de första korten kommer gå under 8800GTX och 8800GT benämningar som dagens generation. De övriga uppgifterna som HardSpell kommit över är desto mer sensationella. Först och främst ska G80 nu använda sig av en unified shader arkitektur, något som det aldrig tidigare ryktats om.
Faktum är att NVIDIA oftast varit mer negativt inställd till en övergång till en förenad shaderarkitektur inom en allt för snar framtid. Varpå vi förväntat oss att ATI R600 skulle bli den första arkitekturen på PC-marknaden med sammanslagna shaderenheter, likt deras Xenos krets i Xbox 360. Tidigare rykten har menat att NVIDIA använder sig av någon sorts dubbelkärnig GPU och väntar med att gå över till sammanslagna shaderenheter. Frågan är då hur man ska ställa sig till de specifikationer som nu dykt upp på HardSpell.com.
GeForce 8800 specifikationer:
- Förenad shaderarkitektur (Unified Shader)
- Stödjer FP16 HDR+MSAA
- Stödjer GDDR4 minne
- Nära 700 miljoner transistorer (G71 - 278M / G70 - 302M)
- Ny kantutjämningsteknik: VCAA
- GPU klockfrekvens skalbar till 1.5GHz
- Shader prestanda : 2x Pixel / 12x Vertex över G71
- 8 TCPs & 128 stream processorer
- Mycket mer effektiv än vanliga arkitekturer
- 384-bit minnesbuss (256-bit+128-bit)
- 768MB minnesstorlek (512MB+256MB)
- Två modeller vid lansering: GeForce 8800GTX och GeForce 8800GT
- GeForce 8800GTX : 7 TCPs chip, 384-bit minnesbuss, hybrid vatten/fläkt-kylare, vattenkylning för överklockning. US$649
- GeForce 8800GT : 6 TCPs chip, 320-bit minnesbuss, fläktkylare. US$449-499 [/list]
Det faktum att G80 kommer tillverkas av ofattbara 700 miljoner transistorer, mer än dubbelt så många som G71, gör att man inte borde utesluta en dubbelkärnig lösning. Den skalbara klockfrekvensen på lika ofattbara 1.5GHz för kärnan skulle även denna kunna indikera en dubbelkärnig lösning 750MHz+750MHz.
Men skulle det nu visa sig att NVIDIA verkligen satsat på en förenad shaderarkitektur ska det bli mäkta intressant att se hur man lyckats. Med en intressant minneskonstellation på 768MB och med en 384-bit minnesbuss borde kortet kunna erbjuda ordentligt med minnesbandbredd.
Det verkar även som att kortet kan erbjuda en enorm värmeutveckling, vilket knappast är så förvånansvärt om transistorantalet stämmer. GeForce 8800 GTX kan bli det första referenskortet på marknaden som använder sig av en vattenkylningslösning.
Med de motsägande uppgifter som tidigare dykt upp känns det för tidigt att dra några slutsater kring G80 men utan tvekan verkar det bli något utöver det vanliga. Vi kommer självklart följa utvecklingen och fortsätta rapportera om ny information som dyker upp.
November 4, 2001
Man blir lite fundersam iom att man mer än dubblat antalet transistorer och anger minnesbussen och minnesmängden som 256+128 samt 512+256.
Skiljer även 64bitar mellan GTX och GT på minnesbussen.
Man säger att shaderprestandan ska vara 2x (pixel) och 12x(vertex) snabbare än dagens G71...
Får inte riktigt ihop det om man utgår ifrån en unified shader arkitektur... Speciellt inte med en frekvensökning på 100%.
Nä det känns som sagt var väldigt förvirrande, vilket kanske är precis vad NVIDIA vill om man själva läckt felaktiga uppgifter. Det är tydligen betydligt hårdare restriktioner på vart den äkta informationen tar vägen också. Har pratat med källor på NVIDIAs partners och de har hört lika många olika rykten som vi.
Tekniknörd som gillar att träna.
October 19, 2005
December 1, 2004
November 4, 2003
Det som jag tycker är mest intressant är 384 bitar breda minnesbussen.
Detta tillsammans med GDDR4 kan ge rätt imponerande siffror.
Om vi räknar lite:
G71 med 256 bitars buss och 800MHz/1600DDR:
256 * 1600M / 8 = 51.2 GB/s
G80 med 384 bitars buss och 1000MHz/2000DDR:
384 * 2000M / 8 = 96 GB/s
Med två till synes "små" uppdateringar så har man alltså stort sett dubblat överföringshastigheten mellan minne och grafikkärnan. Sen lite mer minne skadar ju aldrig 🙂
2 Guest(s)