August 22, 2005
3D-grafiken fortsätter att hitta nya marknader och grafikkretstillverkaren NVIDIA har nu lanserat en ny grafikprocessor för bland annat mobiltelefoner och handdatorer.
NVIDIA GoForce 3D 4500 heter flaggskeppet i NVIDIAs nya GoForce-serie och detta verkar vara ett riktigt all-round-chip för grafikkrävande mobiltelefoner och handdatorer.
[Image Can Not Be Found]
Först och främst är det marknadens första programmeringsbara 3D-krets för handhållna enheter och GoForce 3D 4500 ska både kunna leverera imponerande 3D-grafik med programmeringsbara shaders och avlasta den primära processorn vid bild och videohantering.
En annan viktig finess i GoForce-serien är NVIDIAs nPower-teknik som ska optimera batteriförbrukningen i enheter som använder kretsen. Detta genom bland annat dynamisk klockning och processoravlastning.
[Image Can Not Be Found] |
Utöver en kraftfull 3D-grafikmotor har GoForce 3D 4500 ett flertal intressanta funktioner. Bland annat kan den driva en digitalkamera på 3Mpixel och med sitt integrerade minne kan man snabbt och effektivt förhandsgranska även stora bilder utan att den vanliga processorn behöver slita för hårt.
GoForce 3D 4500 ger helt enkelt en drastiskt sänkt strömförbrukning när man hanterar grafiska applikationer då en vanlig CPU inte har alls lika effektiv hantering av grafik.
NVIDIA GoForce 3D 4500 öppnar nya dörrar för mobiltelefon och handdatortillverkare och ii väntar med spänning vad som kan dölja sig bakom dessa dörrar.
Vi har t.ex. rapporterat om den nya mobila spelkonsolen Gizmondo som är en av de första enheter att använda NVIDIAs GoForce 3D 4500-krets.
Mer information om NVIDIA GoForce 3D 4500 hittar man på NVIDIAs hemsida.
Det kan jämföras med grafikkretsen på PlayStation Portable som ger 664 Miljoner pixlar/s. Dock tror jag NVIDIA GoForce 3D 4500 har rätt mycket lägre effektförbrukning.
Vet inte om det är rätt att jämföra med PSPs grafikkrets men även GoForce 3D 4500 kommer ju hamna i mobila spelkonsoler så det är väl inte helt fel.
Men det här med Mpixel/s är ingen mätsticka man kan använda sig rakt av, det är dock ett bra teoretiskt värde för den prestanda en grafikkrets kan leverera. Men sen hänger det mycket på hur fillraten används, minneshantering osv.
Edit: Verkar som att Nintendo DS är specad till 30 Miljoner pixlar/s vilket låter trovärdigt.
Tekniknörd som gillar att träna.
November 15, 2002
Stupid Ass wrote: [quote=Nyhet]3D-prestanda: 250 miljoner pixlar/sek
nån kunnig människa som kan nämna några exempel som illustrerar hur mycke d här e?
Tja, det är lika mycket som ett NVIDIA Riva TNT2 klarar av, dvs. i teorin. Säger dock inte så mycker om hur kortet kommer att prestera för övrigt.
Sen ska man komma ihåg att denna krets kommer användas till att mata LCD-displayer på maximalt ~3" vilket gör att fillraten räcker mycket längre. Även ett TNT2 klarar av rätt schysst prestanda i 240x320 upplösning t.ex (Gizmondons upplösning).
Sen har ju GoForce 3D 4500 programmeringsbara shaders och en i övrigt mycket bättre arkitektur så det kan nog bli rätt trevliga resultat av det hela.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)