NVIDIA + Intel = Sant!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA + Intel = Sant!
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 19, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har de äntligen kommit överrens, NVIDIA och Intel har slutit avtal för samarbete under flera år framöver.

"LONDON — NOVEMBER 19TH, 2004 — NVIDIA Corporation (Nasdaq: NVDA), a worldwide leader in graphics and digital media processors, today announced that the companies have signed a broad, multi-year patent cross-license agreement spanning multiple product lines and product generations. Additionally, the companies signed a multi-year chipset agreement for NVIDIA to license Intel’s front-side bus technology. This will enable NVIDIA to deliver the NVIDIA nForce™ platform technology on Intel-based systems."

Med andra ord kommer NVIDIA nu ha fulla rättigheter att producera styrkretsar (moderkortchipset) för inte bara AMDs plattformar utan även Intels motsvarigheter.
Det betyder att vi inom en snar framtid kan få se nForce-baserade moderkort även för Intels processorplattform, vilket självklart inkluderar NVIDIAs SLI-teknik.
Det sistnämnda tror vi också är en av nyckelargumenten för detta avtal då NVIDIA förmodligen har de bästa förutsättningarna för at implementera SLI även på Intels plattform.

Hur som helst är detta en mycket stor och intressant nyhet som kan påverka PC-marknaden på flera sätt.

Källa: NVIDIA

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
776948
November 19, 2004 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Verkar ju bra, undrar vilket nForce som kommer vara bäst, dem till AMD eller till Intel 🙂

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
776952
November 19, 2004 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar om påtryckningar från tex dell har spelat in här, typ kirra SLI chipset annars början vi kränga system med amd processorer?

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
777009
November 19, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem bryr sig , Intel gör ju inget som e bra iallafall.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
777055
November 19, 2004 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Vem bryr sig , Intel gör ju inget som e bra iallafall.

Ta och införskaffa en P4 innan du uttalar dig. Jag har haft min i ett år nu. Är grymt nöjd med den och rullar fortfarande på kanon!

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
777100
November 19, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Redfaction]Vem bryr sig , Intel gör ju inget som e bra iallafall.

Ta och införskaffa en P4 innan du uttalar dig. Jag har haft min i ett år nu. Är grymt nöjd med den och rullar fortfarande på kanon!

självklart, datorer är inget som går sönder efter ett par år. möjligen att en fläkt börjar låta pga kul/rulllager men annars slits de ju inte 😉 (så pass att man inte kan använda dem efter 20 år)

hm,

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
777106
November 19, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=macrus][quote=Redfaction]Vem bryr sig , Intel gör ju inget som e bra iallafall.

Ta och införskaffa en P4 innan du uttalar dig. Jag har haft min i ett år nu. Är grymt nöjd med den och rullar fortfarande på kanon!

självklart, datorer är inget som går sönder efter ett par år. möjligen att en fläkt börjar låta pga kul/rulllager men annars slits de ju inte 😉 (så pass att man inte kan använda dem efter 20 år)

hm,

Nä det är ju klart. Men var inte riktigt så jag menade, CPUn hänger fortfarande med helt okej i spel och sånt. Och jag har knappast några planer på att uppdatera den, isf skulle det vara att sälja och byta nåt AMD Mobile system för skojs skull. Men hur dom då kan vara värdelösa på att göra saker förstår jag inte riktigt.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
Member Since:
July 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
777113
November 19, 2004 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Fackamato][quote=macrus][quote=Redfaction]Vem bryr sig , Intel gör ju inget som e bra iallafall.

Ta och införskaffa en P4 innan du uttalar dig. Jag har haft min i ett år nu. Är grymt nöjd med den och rullar fortfarande på kanon!

självklart, datorer är inget som går sönder efter ett par år. möjligen att en fläkt börjar låta pga kul/rulllager men annars slits de ju inte 😉 (så pass att man inte kan använda dem efter 20 år)

hm,

Nä det är ju klart. Men var inte riktigt så jag menade, CPUn hänger fortfarande med helt okej i spel och sånt. Och jag har knappast några planer på att uppdatera den, isf skulle det vara att sälja och byta nåt AMD Mobile system för skojs skull. Men hur dom då kan vara värdelösa på att göra saker förstår jag inte riktigt.

Redfaction som är fanboy. 😛

Avatar
_AnKaN_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 289
Member Since:
March 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
777440
November 20, 2004 - 1:40 am
sp_Permalink sp_Print

Alltid trevligt med en ny leverantör utav moderkort !

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
777942
November 20, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Haha, visste det... Då blir bara det bästa kvar, dvs ATi & AMD, finns inget att klaga på...:P
EDIT: Kommer alltså bojkotta nVidia för det här...:twisted:

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
780069
November 23, 2004 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jo det verkar ju vettigt att bojkotta nvidia eftersom det här kommer innebära att vi konsumenter får fler valmöjligheter. 🙄

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
Member Since:
July 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
787186
December 2, 2004 - 9:48 am
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Vem bryr sig , Intel gör ju inget som e bra iallafall.

allt som du borde BRY dig om är att läsa min jävla avatar din arroganta AMD n00b

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
787430
December 2, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Redfaction]Vem bryr sig , Intel gör ju inget som e bra iallafall.

allt som du borde BRY dig om är att läsa min j**la avatar din arroganta AMD n00b

Ska det vara så JÄVLA svårt att respektera andra?
Ok, jag är en smula arrogant själv, kanske, men att ha en sån där avatar, nej, den är både missvisande och elak.
För det andra: visst gör även intel prylar som är bra (som nätverkskort, och prylar), men varför denna otrevliga stämning? 😛
(Ursäkta att jag låter som en moderator, men jag AMD_RULEZ (:bgrin:) har tröttnat på AMD vs. Intel.)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 44
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL