August 22, 2005
Alla som någon gång haft en bärbar dator vet att det är svårt att uppgradera den för att hålla jämna steg med utvecklingen. Processor, hårddisk och minne går oftast att byta ut inom vissa gränser, men när det kommer till den viktigaste delen för spel: grafikkort så är det kört. Hur gör man då för att uppgradera det? Svar: Det går inte, du får nöja dig med hjärter tills någon lanserar ett nytt interface för grafikkort. Detta har alltså nVidia nu gjort, och de kallar det för MXM.
Det är inget helt nytt interface, utan helt enkelt en mobil variant av PCI-Express X16. De har lanserat tre olika varianter, MXM-I, II och III. Dessa är avsedda för olika användningsområden och kan i princip jämföras med mATX och ATX, det är alltså olika standarder där den mindre är kompatibel med den större. Anledningen till detta är att alla laptops ska ha ett sådant interface.
[H]ard|OCP har skrivit en miniartikel om ämnet, vill du veta mer föreslår vi att du läser den här
September 17, 2001
Jag kan lira hjärtar och/eller CS på min laptop faktiskt, men sen är det stopp. Blir till att kasta min laptop för att köpa en nyare vid ett senare till fälle då.
Har en längre tid funderat på om det inte vore möjligt med just grafikkort i plugin-format. Härligt att se att det faktiskt gick och att PCI-Express drar något riktigt nyttigt med sig.
September 17, 2001
x-per wrote: Men hmm har ni hört något om nya batterier eller något?
Dom nya graffena lär ju itne vara strömsnåla 😀
Ja, det håller ständigt på att utvecklas nya tekniker till batterier. Nu senast läste jag om svavelbatterier, vars huvudområde är att monteras i just mobila enheter. Mer om svavelbatterier finns att läsa om på Mobil.
Citerar en snutt av nyheten på Mobil, för er som inte orkar öppna länken:
Mobil.se wrote: Företaget Sion Power påstår att batterier av den typ de utvecklat ger mobila enheter upp till 3 gånger så lång standbytid som dagens batterier. Man säger också att batterierna kan innehålla dubbelt så mycket energi sett i förhållande till dess vikt. Dessutom ska de fungera i såväl högre som lägre temperaturer än vanliga batterier. De uppges kunna funger i ned till hela -40 grader Celsius.
2 Guest(s)