NVIDIA lanserar nForce 680a SLI för AMD Quad FX|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA lanserar nForce 680a SLI för AMD Quad FX
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 8, 2006 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

AMD har nyligen lanserat sin nya plattform Quad FX och som bekant är det NVIDIA som ligger bakom styrkretsarna för "4x4"-plattformen. Nu har så även det officiella tillkännagivandet kommit från NVIDIA om deras nForce 680a SLI styrkrets för just Quad FX-plattformen. NVIDIA verkar inte ha några avsikter att lansera nForce 680-styrkretsen för AMDs vanliga Athlon-plattform utan detta är en lansering strikt för arbetsstationsmarknaden och extrema entusiaster. För att driva alla dem features som Quad FX-plattformen stödjer har NVIDIA fått använda sig av två NF680a SLI styrkretsar på moderkorten men ser man på specifikationslistan är det ingen tvekan om att detta gett utslag.

NVIDIA nForce 680a SLI ger användare möjlighet att ta tillvara på kraften från 4 grafikkort, 12 SATA-hårddiskar och 4 Gigabit ethernetkopplingar, allt detta innanför skalet på en enda stationär dator.

Som vi tidigare rapporterat är det bara ASUS som för tillfället levererar moderkort för AMD Quad FX-plattformen. För dem som vill investera i AMDs nya arbets/entusiastplattform får man leta hos systembyggare eller efter Quad FX-processorpaket och ett ASUS L1N64-SLI WS moderkort. Processorerna går för övrigt att kamma hem i årets Svenska Mästerskap i datorprestanda.

[Image Can Not Be Found]

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1100172
December 8, 2006 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Sällan har jag varit så ointresserad av en AMD-relaterad produkt som denna. 4x4 verkar vara rena skämtet, och det enda som skulle kunna vara intressant att följa i dess kölvatten vore just 680i till AM2. Nu har väl Nvidia iofs insett att ingen som verkligen är intresserad av prestanda köper AM2 idag, så det är väl helt begripligt att de struntar i att satsa mer flis på den......

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1100177
December 8, 2006 - 8:46 am
sp_Permalink sp_Print

4x4 kostar ju mer än det smakar.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1100267
December 8, 2006 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara jag som får lite samma vibbar som vid detdär gamla voodoo (tror jag) grafikkortet som var typ 50 cm och hade 6 kärnor? Ni vet vilket jag menar, jag är bara lite för ung för att komma på vad det heter...
Men det känns lite samma har, AMD/ATIs nuvarande kärna kan tyvär inte konkurera med Intel så då försöker man sig på, i ren desperation, att lansera fler kärnor i ett.
Låt os nu bara hoppas att AMD/ATI går ett bättre öde till mötes än Voodoo gjorde...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1100268
December 8, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här är ju guld, äntligen ett moderkort där nVidia får plats med kylningen till 680-chippet på!

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1100303
December 8, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte lansera 680 till AM2 också då?
Om de har den för 4*4 så finns den ju iaf AMD kompatibel, borde ju inte vara mycket jobb att få den kompatibel med AM2!?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1100324
December 8, 2006 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: Bara jag som får lite samma vibbar som vid detdär gamla voodoo (tror jag) grafikkortet som var typ 50 cm och hade 6 kärnor? Ni vet vilket jag menar, jag är bara lite för ung för att komma på vad det heter...
Men det känns lite samma har, AMD/ATIs nuvarande kärna kan tyvär inte konkurera med Intel så då försöker man sig på, i ren desperation, att lansera fler kärnor i ett.
Låt os nu bara hoppas att AMD/ATI går ett bättre öde till mötes än Voodoo gjorde...

Företaget hette 3DFX, korten Voodoo 😉

Kortet du tänker på är Voodoo 5 6000. Sen har vi också det beryktade Rampage ...

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 223
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL