NVIDIA lanserar nForce2 Ultra 400GB|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA lanserar nForce2 Ultra 400GB
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 10, 2004 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

De som trodde att NVIDIA glömt alla Socket A-ägare kan lugna sig med att så inte är fallet. Nu har nämligen NVIDIA lanserat ännu en ny version av det omåttligt populära nForce2-chipset. Det kan ju dock sägas att arbetsinsatsen från NVIDIA inte direkt varit överväldigande då nForce2 Ultra 400Gb nästan enbart skiljer sig mot sin föregångare (NF2 Ultra 400) genom den vidareutvecklade sydbryggan.
Sydbryggan i sin tur är densamma som används i nForce3 250Gb chipset och stoltserar med riktigt fina features, Gigabit Ethernet, 8 USB2.0-portar, P-ATA och S-ATA RAID (Som tål att titta närmare på), integrerad firewall m.m.
Prestandamässigt är det inga märkbara skillnader, vilket inte är någon överraskning då chipset använder sig av samma nordbrygga som föregångaren och således samma minneskontroller.
Det är trots detta en intressant uppgradering av ett redan trevligt chipset och för den som planerar att uppgradera sin Socket A-plattform verkar nForce2 Ultra 400Gb vara ett ypperligt val.
Här nedan finns ett par recensioner på det nya chipset.








- The Tech Report - Hot Hardware
- OverclockersClub - NVNews

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
616858
May 10, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter bra 🙂 Undrar hur den inbyggda firewallen fungerar och hur säker den är.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
616976
May 10, 2004 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Men varför i hela världen fortsätter de utveckla föråldrad teknologi......suck....
Lägg pengar på framtiden istället.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
616979
May 10, 2004 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: Men varför i hela världen fortsätter de utveckla föråldrad teknologi......suck....
Lägg pengar på framtiden istället.

Nordbryggan var ju identisk med den gamla, så enda skillnaderna var i sydbryggan. Sydbryggan används även i nForce3-chipsetten. Med andra ord är antagligen det mesta av utvecklingsarbetet redan gjort...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
616983
May 10, 2004 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Pim_]Men varför i hela världen fortsätter de utveckla föråldrad teknologi......suck....
Lägg pengar på framtiden istället.

Nordbryggan var ju identisk med den gamla, så enda skillnaderna var i sydbryggan. Sydbryggan används även i nForce3-chipsetten. Med andra ord är antagligen det mesta av utvecklingsarbetet redan gjort...

Jo tack, jag kan läsa.
Jag gillar bara inte att marknaden strävar efter att låta 32bitsarkitekturen leva......

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
617007
May 10, 2004 - 10:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=TERdON][quote=Pim_]Men varför i hela världen fortsätter de utveckla föråldrad teknologi......suck....
Lägg pengar på framtiden istället.

Nordbryggan var ju identisk med den gamla, så enda skillnaderna var i sydbryggan. Sydbryggan används även i nForce3-chipsetten. Med andra ord är antagligen det mesta av utvecklingsarbetet redan gjort...

Jo tack, jag kan läsa.
Jag gillar bara inte att marknaden strävar efter att låta 32bitsarkitekturen leva......

tänkte skriva något men pim framhåller ungefär min åsikt här D:

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
617082
May 11, 2004 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med Pim och Facka här. Eller jo jag kan hålla med om att jag personligen gärna vill se mer nyheter för 64bit-delen av AMDs produktsortiment. Men jag inser också att Socket A fortfarande säljer så väldigt mycket mer än SOcket 754 t.ex. att NVIDIA varken kan eller borde sluta stödja den plattformen.
Jag kommer nog rekommendera Socket A-plattformen lång tid framöver till kompisar som ska köpa dator med låg budget t.ex. Då är Socket A fortfarande oslagbart i pris/prestanda förhållande.
Så jag tycker absolut Socket A fortfarande har en framtid, alla har inte råd eller nytta av ett 64bit system helt enkelt.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
617103
May 11, 2004 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med Pim och Facka här. Eller jo jag kan hålla med om att jag personligen gärna vill se mer nyheter för 64bit-delen av AMDs produktsortiment. Men jag inser också att Socket A fortfarande säljer så väldigt mycket mer än SOcket 754 t.ex. att NVIDIA varken kan eller borde sluta stödja den plattformen.
Jag kommer nog rekommendera Socket A-plattformen lång tid framöver till kompisar som ska köpa dator med låg budget t.ex. Då är Socket A fortfarande oslagbart i pris/prestanda förhållande.
Så jag tycker absolut Socket A fortfarande har en framtid, alla har inte råd eller nytta av ett 64bit system helt enkelt.

Finns väl bara en sak att säga..=)

HELT RÄTT:..=)

Avatar
johan_lojan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 925
Member Since:
October 24, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
617168
May 11, 2004 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på att det inte finns nån "riktig" version av ett 64bits operativsystem så håller jag också med att nVidia ska fortsätta med sin Socket-A palttform..

Men men..

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
617185
May 11, 2004 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ni har rätt, men det är ju för att ni som konsumenter fortsätter köpa 32bits som det utvecklas.
Visst jag håller med om att pris/prestandan på Socket A är bäst just nu, men det betyder inte att jag gillar det.
Ngnstanns måste allt börja och om ingen köper hårdvara för att det inte finns mjukvara har mjukvaruutvecklarna ingen anledning att lägga ner extra tid på ngt som få uppskattar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL