NVIDIA lanserar SLI physics|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA lanserar SLI physics
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 20, 2006 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Fysikeffekter i spel fick rejält mycket mer fokus är AGEIA avtäckte sin PhysX-krets. ATI har tidigare sagt att man tycker inte att en extern lösning för fysikhantering är en bra lösning utan att man ska öka programmeringsmöjligheter med GPUn och nu har NVIDIA tillsammans med HAVOK annonserat att de kommer visa upp en ny mjukvarulösning för hur man ska kunna simulera fysikeffekter med hjälp av SLI istället. Havok FX, som den nya lösningen heter, är än så länge bara i utvecklingsstadiet, men utvärderas just nu av en mängd spelutvecklare. Den är designad för Shader Model 3.0-kapabla kort och är inte alls låst till NVIDIAs kort, även om man kommer behöva kraften från deras GeForce 6/7-serier i SLI för att kunna använda det.

"Genom Havok FX kan grafikprocessorn simulera interaktionen hos tusentals objekt som kolliderar och interagerar, och beräkna friktion, kollision, gravitation, massa och hastighet vilket är grunden inom fysiken. Havok FX är skapad för grafikprocessorer som stödjer Shader Model 3.0, inklusive NVIDIA GeForce 6 och 7."

Under dagen har det dykt upp artiklar som tar en närmare titt på NVIDIA och HAVOCs nya alster.

:: [H]ardOCP :: Adrian's Rojak Pot ::

Källa: NVIDIA

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1025582
March 20, 2006 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Riktigt intressant!
Tänk om man kunde fastställa en standard där all fysik (iaf viss typ av fysik) sköttes av gpun eller "add-on"-kort.
Typ "Phys-OGL" i stället för att låta speltillverkarna välja fritt. Har man inte hårdvara som stödjer detta används funktionen helt enkelt inte...

Men är väl dit man vill och förhoppingsvis kommer i fraktid. Det är ju inte helt lätt att skapa en ny standard :p

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1025595
March 20, 2006 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

angående PhysX, skulle Ghost Recon 3 ha stöd för detta? jag har för mig att någon av spelutvecklarna sa det i en "Developer Diary"

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
1025675
March 21, 2006 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Det var ju en anledning att köra SLI, även om jag tror PhysX korten blir billigare. Jag köpte ett SLI moderkort för chansade att kan använda min andra PCIE16x (som då blir en PCIE8x) port för ett PhysX kort. Dessutom tror jag det blir bättre fysikacceleration med ett PhysX kort eftersom det är en dedikerad hårdvarukrets för just det ändamålet, men vi vet ju endast med säkerhet när det dyker upp tester och det är för sådana saker man har sidor som NordicHardware till 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 343
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL