nVidia låter Cg gå Open Source|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
nVidia låter Cg gå Open Source
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 23, 2002 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har varit mycket snack om Cg, nVidias egentillverkade Shader-språk. Det vill säga det språk som de nya typerna av grafikkort med programmerbarhet "kräver". För tillfället finns det en rad olika standarder. nVidia har Cg, ATi har Render Monkey, Microsoft kör på DirectX-standarden, Open GL utformar sin standard och så vidare. För de professionella producenterna finns det andra språk så som Render Man. nVidias Cg är ett av de bättre alternativen för främst speltillverkare och därför drar man nu en lättnadens suck när de låter källkoden gå fri. Än vet vi inte om Cg kommer bli den nya programmeringsstandarden om om så är fallet är det bra att källkoden är fri eftersom det utesluter att nVidia främst optimerar språket för deras egna grafikkort.

Läs mer här.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 30
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL