August 22, 2005
På X-bit Labs har man publicerat en intervju med NVIDIAs marknadsförings ansvarige David Roman där man fokuserat på NVIDIAs samarbete med Sony.
Vi har tidigare rapporterat om den officiella pressrelease som NVIDIA släppte i början av december där man tillkännagav sitt samarbete med Sony inför företagets nästa generations spelkonsol.
NVIDIA har med sin bakgrund inom grafikkortsmarknaden tagit på sig att förse Sony med den grafikkrets som ska användas av PlayStation 3 eller vad nu Sonys nästa spelkonsol kommer döpas till.
Detaljerna kring detta samarbete har dock inte varit direkt tydliga och på X-bit Labs ville man försöka få lite klarhet i hur företagens samarbete ser ut och vilka framtidsplaner NVIDIA har inom konsumentelektronikbranshen.
Tyvärr kan inte NVIDIA avslöja några smaskiga tekniska detaljer om grafikkretsen för PlayStation 3 mer än följande.
"This is the next generation GPU, so after the GeForce 6 series this is going to be the next generation. So, this will be everything we have in GeForce 6 + whatever else we bring out. Obviously it will support DirectX 9, shader models 3, it will be the most feature-rich, the most powerful GPU that we’ve ever created actually, when it comes out."
Utöver detta finns det ett antal intressanta frågor som besvaras av David Roman så gott han kan och får. Tyvärr blir man bara ännu mer nyfiken av de flesta svaren men det kan vara klart läsvärt för den som är intresserad.
Hela intervjun finns att hitta på X-bit Labs.
June 27, 2002
Lite skillnad på vad som finns på Xbox oxh PS2 i nuläget. Det är ju rätt bra grafik på Xbox nu tex Hur komme rgrafiken bli på en så fet konsoll kan man ju undra. Men som vanligt kommer ju PC att gå om grafikmässigt på en gång så det vette fan om man komme rköpa en ny konsoll.
September 1, 2002
Redfaction wrote: Lite skillnad på vad som finns på Xbox oxh PS2 i nuläget. Det är ju rätt bra grafik på Xbox nu tex Hur komme rgrafiken bli på en så fet konsoll kan man ju undra. Men som vanligt kommer ju PC att gå om grafikmässigt på en gång så det vette fan om man komme rköpa en ny konsoll.
Det är inte grafiken som gör ett bra spel. Inte enligt mig. Jag tycker tycker att man lägger för mycket krut på grafiken och för lite på spelidén och spelbarheten.
September 1, 2002
Redfaction wrote: Är det inte du som spelar Q3? Det är ju tex ett urkasst spel. HL2 e ju ett underbart spel likaså Call of Duty och Medal of honor spelen.
Jag påstod inte att spel automatiskt blir dåliga för att de är grafiskt vackra.
Jag kanske var otydlig, men jag tycker det är så tråkigt att man bara snackar om grafikens potential när man förhandstittar kommande spel och spelenheter. Varför skapas det så lite hype om framtida speltyper, nya spelidéer, bättre handkontroller och andra kommunikationsverktyg.
Ett spels grafik blir man snabbt van med, oavsett hur extra-super-duper-snygg grafiken var när spelet introducerades.
Ett bra spel får längre livslängd och har ett större värde på grund av spelidén och "gameplay:et", inte av grafiken.
September 15, 2002
För att det är mätbart och synligt redan från förhands bilder.
Om du tycker det är tråkigt att höra om nya konsollers kapacitet bör du ju tänka en gång till tycker jag. Vi kan alla komma överens om att fin grafik inte är negativt om det inte går ut över något annat. Hur skall man i en text som handlar om en konsoll kunna uppskatta hur spelen kommer förändras än just att grafiken blir bättre.
Och det skapas "hyper" om just framtida speltyper/komunicationsvertyg etc. Till exempel Xbox live.
Om du därimot anmärkt på en förhandstitt på HL2 eller liknande så kan jag mycket bättre förstå vissa av dina argument. Men konsollen är inte spelet.
Jag tycker även dessa diskusioner som ALLA!!!(Står snart i alla forum trådar som handlar om något spel) tydligt påpekar nu för tiden att grafiken inte är det viktigaste börjar bli lite tjatiga. De flest byter ändå upp sig ganska regelbundet till nyare konsoller/grafikkort mm just för grafikens skull ganska ofta samma människor som nyss skrivit att den inte spelar någon roll tror jag.
Grafik är mycket men långt ifrån allt för mig iaf (olika viktigt i olika speltyper också)
/Danne.
September 1, 2002
Danne980 wrote: För att det är mätbart och synligt redan från förhands bilder.
Om du tycker det är tråkigt att höra om nya konsollers kapacitet bör du ju tänka en gång till tycker jag. Vi kan alla komma överens om att fin grafik inte är negativt om det inte går ut över något annat. Hur skall man i en text som handlar om en konsoll kunna uppskatta hur spelen kommer förändras än just att grafiken blir bättre.
Och det skapas "hyper" om just framtida speltyper/komunicationsvertyg etc. Till exempel Xbox live.
Om du därimot anmärkt på en förhandstitt på HL2 eller liknande så kan jag mycket bättre förstå vissa av dina argument. Men konsollen är inte spelet.Jag tycker även dessa diskusioner som ALLA!!!(Står snart i alla forum trådar som handlar om något spel) tydligt påpekar nu för tiden att grafiken inte är det viktigaste börjar bli lite tjatiga. De flest byter ändå upp sig ganska regelbundet till nyare konsoller/grafikkort mm just för grafikens skull ganska ofta samma människor som nyss skrivit att den inte spelar någon roll tror jag.
Grafik är mycket men långt ifrån allt för mig iaf (olika viktigt i olika speltyper också)/Danne.
Där tycker jag du kommer med bra argument (speciellt det där med att det var konsolmaskinen och inte spelen i sig som tråden handlade om), även dom det ser ut som du missförstod mig lite. De åsikter jag beskrev applicerar jag på alla spel oavsett plattform. Det senaste bra exemplet på PC var Doom 3, som enligt mig var precis så läskigt som jag förväntade mig (nästan mer) men som inte gav mig någon spelglädje då det var alltför repetetivt. Nästan allt man fick höra om och se gällde grafiken och grafikmotorn. Det satte en prägel på förväntningarna på spelet. Var det bara grafiken i spelet Id Software ville få oss att längta efter?
1 Guest(s)