NVIDIA Quantum fysikprocessor avslöjad|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA Quantum fysikprocessor avslöjad
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 5, 2006 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

Nyckeln till NVIDIAs satsning på fysikeffektsaccelerering verkar ligga i den nya G80-arkitekturen. Enligt uppgifter som dykt upp i NVIDIA dokument de senaste dagarna har NVIDIA använt sig av en liknande teknik som med PureVideo för videoaccelerering. Man har lagt ett lager på grafikkretsen som är utvecklat just för att hantera fysikeffekter och beräkningskraften får man från G80s shaderprocessorer. Quantum Effects Technology ska den nya tekniken kallas och blir kort och gott NVIDIAs svar på ATI Boundless Gaming men speciellt AGEIAs PhysX-processor.

Exakt hur den fungerar eller är utvecklad återstår att se men vad som är klart är att man inte kommer behöva ett SLI-system för att använda sig av Quantum Effects Technology. Men skulle man ha tillgång till två kort ger det garanterat en mäktig prestandaboost, vilket bland annat Havok redan bekräftat.

Det är extra intressant att tänka på det uttalande en presentatör gjorde på CEDEC mässan i Japan när man demonstrerade den nya Havok 4 motorn. Man påstod då att testet kördes på NVIDIAs senaste grafikkrets och frågan är om det till och med kan ha varit G80 med sin Quantum-teknik. Hur som helst verkar NVIDIA ha många trevliga ess i skjortärmen och det ska bli spännande att se hur man bakat in Quantum-tekniken i sina grafikkretsar då en effektiv implementering utan tvekan skulle vara ett mycket stort hot mot AGEIA och PhysX.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1083325
October 5, 2006 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Det här är den första någorlunda seriösa utmanaren till PhysX som jag har sett. Skall bli intressant att se hur kraftfull den är.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1083330
October 5, 2006 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, så då har vi 3 olika standarder för speltillverkarna att bygga spelen mot, smidigt - NOT!

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
Member Since:
May 2, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1083470
October 5, 2006 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Nja 2 st blir det väl från spelutvecklarnas håll då både ATI och Nvidia bygger sina implementeringar på Havok 4 motorn. Havok 4 eller Ageia PhysX för fysiken blir valet från spelutvecklarnas håll alltså. Sedan återstår att se vem av ATI/Nvidia som lyckas bäst med sina respektive lösningar.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1083524
October 5, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller så får de i värsta fall göra en kod för både Havok4 och Phys X för att uppnå största möjliga kompabilitet.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 228
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL