NVIDIA sågar Crossfire vid fotknölarna|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA sågar Crossfire vid fotknölarna
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 17, 2005 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har stormat en hel del kring ATI de senaste dagarna, inte bara på grund av läckta prestandatester för R520-kretsen utan i allra högsta grad om Crossfire som kan visa sig ha en kraftig akilleshäl direkt från dess lansering. Innan vi sett officiella prestandatester på Crossfire är det svårt att säga hur stort problemet är, och om det över huvudtaget är en så kraftig brist som det ryktas om. Några som tydligen verkar vara på det klara med Crossfires brister är dock NVIDIA. På TechPowerUp! har man publicerat bilder från vad som ska vara en NVIDIA presentation där NVIDIA helt enkelt berättar vilka brister Crossfire och ATIs nya styrkretsar har.

Man kallar presentationen "The Thruth about Crossfire" och skulle detta stämma har nog ATI en ganska svår period framför sig. Men uppgifterna ska nog tas med en ganska stor nypa salt, då det finns risk för "viss" partiskhet i detta fallet.

:: Se bilderna från NVIDIAs presentation på TechPowerUp!

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
951480
September 17, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

hahahahhahaha! 😀 ganska fult, men kul.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951484
September 17, 2005 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.techpowerup.com/rev.....ruth-3.jpg

ganska dumt, då det nästan är självklart, då 7800GTX är nyare än både X800 och X850. X1800 i Crossfire blir nog bättre än 7800GTX i SLI

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
951491
September 17, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt var, det är ju knappast som att man ska ta detta som en manual över Crossfire. NVIDIA drar ju fram vartenda liten miss eller detalj som kan ses som negativ. 🙂

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
951492
September 17, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

men även om man tar det med en nypa salt så lär ju iaf något av det vara sant, de lär ju inte ha hittat på ur intet bara, dock har de ju vinklat de mesta.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951495
September 17, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

sen, om jag inte minns fel, så hade väl SLI en hel del problem vid lansering?

Gurra101
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 290
Member Since:
August 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951496
September 17, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen e fråga hur seriös e denna sida?? Är det verkligen Nvidia som gjort detta? Eller en som haft lite kul med power point?!

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951513
September 17, 2005 - 6:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där var lätt skönaste artikeln jag läst på länge 😀

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
951519
September 17, 2005 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nån mer än jag som har lust att göra precis samma sak fast man tar det sämsta som man kan hitta med nvidia?
Vore så grymmt att ge tillbax.

Tyzon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
Member Since:
June 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
951523
September 17, 2005 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Om nu den här sidan verkligen har fått informationen direkt ifrån Nvidia, så har nvidia gjort bort sig fullständigt. Detta är så fruktansvärt oproffessionellt att klanka ned öppet på en konkurrent. Att du framhäver ditt företags och dess produkters goda sidor är sin sak, men du sågar ALDRIG en konkurrent öppet.

Ni fanboys behöver inte kommentera då jag själv har ett geforcekort.. 😀

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951525
September 17, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyzon wrote: Om nu den här sidan verkligen har fått informationen direkt ifrån Nvidia, så har nvidia gjort bort sig fullständigt. Detta är så fruktansvärt oproffessionellt att klanka ned öppet på en konkurrent. Att du framhäver ditt företags och dess produkters goda sidor är sin sak, men du sågar ALDRIG en konkurrent öppet.

Ni fanboys behöver inte kommentera då jag själv har ett geforcekort.. 😀

samma här, jag är All Pro ATi men kör 6600GT :cy:

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
June 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
951561
September 17, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har blivit populärt med ATI Mobbing dom sista dagarna, har det slagit runt fullständigt?
Dom publicerar tester och påståenden som sågar ATI innan dom ens har fått ut produkter på marknaden!
Jag är vare sig ett ATI eller Nvidia freak (Äger ett 7800GTX), jag köper den produkt som passar mina ändamål.
Jag tror inte ett så stort företag som ATI släpper en produkt som är sämre än Nvidias, för allt handlar ju om pengar och guldet finns idag i kortet eller produkten med mest FPS.
Det är även ATI införstådda med, för även dom vill ha en stor bit av kakan.
Nvidia ser att ATI för tillfället har garden nere och tog chansen för att mjölka lite mer pengar ur sin SLI configuration.
Det är ju alltid enklare att ge sig på en som ligger, det gäller även inom affärsvärlden även om det är fult.
Vare sig Nvidia eller ATI är ute för att hjälpa världen och folket med supergrafikkort eller konfigurationer som kan rendera världen i realtid, dom är bara ute för att tjäna pengar.
Men eftersom folk sätter större och större krav på produkterna så tvingas dom hela tiden att utveckla bättre teknik så att inte deras kassakista ska sina!
Nu kliar Nvida fingrarna när ATI har fått käppar i hjulet och dom försöker helt klart sätta dit fler!

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951569
September 17, 2005 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyzon wrote: Om nu den här sidan verkligen har fått informationen direkt ifrån Nvidia, så har nvidia gjort bort sig fullständigt. Detta är så fruktansvärt oproffessionellt att klanka ned öppet på en konkurrent. Att du framhäver ditt företags och dess produkters goda sidor är sin sak, men du sågar ALDRIG en konkurrent öppet.

Ni fanboys behöver inte kommentera då jag själv har ett geforcekort.. 😀

Det var ju länge sedan det fanns någon etik i företagsvärlden, och allt har alltid gått att sälja med mördande reklam.
Kan du såga en konkurrent, så gör du det. Inget snack om saken. Det enda viktiga är att du inte bör ljuga. Titta bara på hur stora världsföretag och deras ledare klankar på varandra. Apple och Steve Jobs är lysande exempel på hur arrogans och hänsynslös marknadsföring hänger ihop.

Jimbo66
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 95
Member Since:
June 26, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
951572
September 17, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju en möjlighet att denna hänsynslösa marknadsföring kan få en effekt som inte Nvidia väntade sig.
Folk blir förbannade pga Nvidias stöddighet och poängen går till ATI pga deras mera seriösa intryck.
Personligen så hoppas jag att ATI´s nya R520 springer cirklar runt 7800GTX så att Nvidia kommer ner på backen igen.
Jag tänker då inte byta bort mitt 7800gtx för det,
för om man idagens läge behöver fler FPS i spelen så är det dags att gå till optikern 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951582
September 17, 2005 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

0wn3d? 🙂

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
951590
September 18, 2005 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

Suck...som att se USAs presidentval ännu en gång.

Tyzon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
Member Since:
June 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
951602
September 18, 2005 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Tyzon]Om nu den här sidan verkligen har fått informationen direkt ifrån Nvidia, så har nvidia gjort bort sig fullständigt. Detta är så fruktansvärt oproffessionellt att klanka ned öppet på en konkurrent. Att du framhäver ditt företags och dess produkters goda sidor är sin sak, men du sågar ALDRIG en konkurrent öppet.

Ni fanboys behöver inte kommentera då jag själv har ett geforcekort.. 😀

Det var ju länge sedan det fanns någon etik i företagsvärlden, och allt har alltid gått att sälja med mördande reklam.
Kan du såga en konkurrent, så gör du det. Inget snack om saken. Det enda viktiga är att du inte bör ljuga. Titta bara på hur stora världsföretag och deras ledare klankar på varandra. Apple och Steve Jobs är lysande exempel på hur arrogans och hänsynslös marknadsföring hänger ihop.

Hehe vilken företagsvärld jobbar du inom?? 🙂 du sågar INTE en konkurrent så fort du får möjlighet, grejen med det här är att det ofta får en helt motsatt effekt hos många och att andra också pratar strunt rättfärdigar inte ens egna dumheter. Tunn linje mellan etisk företagsamhet och naivitet kan tyckas. Men i längden så tappar man trovärdighet genom pajkastning.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
951603
September 18, 2005 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

Klantigt men kul.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
951612
September 18, 2005 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Tyzon wrote: Hehe vilken företagsvärld jobbar du inom?? 🙂 du sågar INTE en konkurrent så fort du får möjlighet, grejen med det här är att det ofta får en helt motsatt effekt hos många och att andra också pratar strunt rättfärdigar inte ens egna dumheter. Tunn linje mellan etisk företagsamhet och naivitet kan tyckas. Men i längden så tappar man trovärdighet genom pajkastning.

Jag jobbar inom kultursektorn, på ett litet bokförlag med god renomé, men det förekommer pajkastning hela tiden. Recensioner av t.ex. böcker är avancerad pajkastning.
Mitt tidigare exempel med Apple och Steve Jobs ständiga hackande på Microsoft är lysande exempel på hur det går till i moderna företag.
Eller varför inte Vodaphone, eller något annat telekomföretag. Precis samma sorts jämförelser som dessa. Inget märkligt med det.
I åratal har jag fått reklam hemskickat där jämförelser mycket lika de som Nvidia gör här. Man lägger fram saker som konkurrent inte har, eller är dyr på, och man undanhåller de saker som konkurrenten är bra på.

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
May 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
951615
September 18, 2005 - 8:42 am
sp_Permalink sp_Print

Med tanke på hur mycket nVidia tar i så lär CF bli bra... hade inte CF varit ett hot så hade dom inte brytt sig...

Titta bara på komentaren på pressen på sida 9, many customers will simply not be given the option to own matching cards.

Ja, det var ju en av grejerna med CF, man måste inte ha likadana kort som är ett måste med SLI.

Sidan 7, dom klankar ner på att man med drivrutiner får ännu bättre resultat och bortser från att det funkar om än inte lika optimalt utan.

När dom sen tar upp USB PCIe och PCI... ja...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL