April 17, 2005
GeForce 8900 var tänkt att vara det naturliga svaret på AMD:s kommande X2900XTX; en enkel optimering av kärnan och högre frekvenser, men nu verkar det som att NVIDIA tänkt om och satsar på en så kallad die-shrink istället med G80 vid 65nm istället. Denna nya kärna kommer heta G90 och ska enligt TheInq möjligtvis kunna ha en 512-bit minneskontroller. G80 är dock en 90nm krets så steget ner till 65nm borde medföra ganska mycket mer utrymme för högre frekvenser medan man samtidigt borde tjäna in på strömförsörjningen. Kort baserade på den "nya" kärnan väntas komma under andra kvartalet, dvs. samtidigt som AMD ska lansera X2900XTX.
Vi rapporterade även tidigare om hur GeCube konverterat ATI:s Radeon X1950XT till AGP i och med GECUBE X1950XT X AGP och nu verkar det som att även NVIDIA är intresserade av att hålla AGP vid liv då man tydligen planerar att släppa 8600-kort med stöd för det gamla gränssnittet. Detta innebär att även AGP-ägare kommer att kunna dra nytta av DirectX 10, även om det bara är i form av mid-range-kort.
December 21, 2005
February 1, 2003
Nu vill det ju verkligen till att X2900XTX är vad som påståts för att kunna ta prestandakronan av Nvidia vilket jag iofs. inte behöver vara partiskt för att tvivla på med det försprång nvidia nu har.
8600 AGP vore nice till gammelbrurken då den behöver nytt GFX inom kort.
September 1, 2002
Mean Machine wrote: Jag börjar ledsna på gullandet med AGP, döda skiten och gör det fort så folk skaffar sig datorer värda namnet! 😛
Men, AGP är också människor! :gråt:
Skall AGP ryka så bör PCI göra det också, det är ännu äldre.
Och varför finns fortfarande serie/parallell-portarna kvar på moderkorten?
February 5, 2005
Varför inte, vad ska man annars stoppa in skrivaren i 😉
Men tillåt mig att tvivla på artikeln i övrigt, var det inte klart ganska länge att Gf8900 är en die-shrink av G80 dock var det väl snack om 80nm? Att den skulle ha kodnamnet G90 tvivlar jag dock starkt på, ett nytt tiotal i kodnamnet brukar betyda ny kärna funktionsmässigt, alltså inte enbart kärnkrympning.
November 27, 2003
mitrix wrote: Varför inte, vad ska man annars stoppa in skrivaren i 😉
Men tillåt mig att tvivla på artikeln i övrigt, var det inte klart ganska länge att Gf8900 är en die-shrink av G80 dock var det väl snack om 80nm? Att den skulle ha kodnamnet G90 tvivlar jag dock starkt på, ett nytt tiotal i kodnamnet brukar betyda ny kärna funktionsmässigt, alltså inte enbart kärnkrympning.
GF89000 var en die-shrink till 80nm och kallades G81, G90 är 65nm 😉
//Andreas
February 5, 2005
Jo, men tvivlar på att det är G90 som kommer nu, kan det inte mer ses som så att G90 kommer att vara 65nm, när den kommer.
men hör ju inte till vanligheterna att göra sina första försök på mindre tillverkningsteknik på värstingmodellen. Jaja, vi får väl se, men jag sätter en tia på att det är Gf8900 som kommer i mars/april och inte 9800.
2 Guest(s)