August 22, 2005
På HardOCP har man publicerat nya prestandatester från NVIDIAs SLI-system där man inte enbart koncentrerat sig på syntetiska tester.
Vi rapporterade för ett tag sedan om ett 3Dmark05 resultat som NVIDIA publicerat och hävdade att man uppnått genom ett SLI-system bestående av två GeForce 6800 Ultra-grafikkort.
Denna gång har man gått ett steg längre och vidarebefordrat nya resultat till HardOCP. Man har testat SLI-tekniken på tre olika grafikkort och jämfört dem mot sina singelmotsvarigheter.
Testsviten är också utökad, utöver 3Dmark05 finns det nu även resultat från Doom3 och Halo.
När NVIDIA publicerade sina första 3Dmark05-resultat var vi inte så väldigt imponerade. Man hade åstadkommit en 40% prestandaökning som verkligen inte var fy skam men inte i den nivå vi hade hoppats på.
Nu är det dock helt andra bullar då prestandaökningen för SLI pendlar mellan 40-85% i de olika testerna.
Doom3 och 3Dmark05 är de tester som drar mest nytta av SLI och i Doom3 får alla tre systemen en prestandaökning på mer än 70%. i 3Dmark05 ligger alla närmare en prestandaökning på 80%, onekligen mäkta imponerande siffror med andra ord.
Mest häpnadsväckande är kanske 3Dmark05-resultatet för 6800 SLI. Visst skiljer sig hårdvaran markant då man bytt Intel mot AMD osv. men att NVIDIA nu kan få 9297 poäng med 6800 SLI jämfört med 7229 poäng som tidigare publicerats i ett så grafikkortskrävande test är mycket anmärkningsvärt.
Antingen har NVIDIA lyckats optimera drivrutinerna ordentligt eller så är NVIDIA nForce4-chipset mycket effektivare i en SLI-konfiguration. I vilket fall ser SLI-tekniken MYCKET mer intressant ut efter att vi sett dessa siffror.
Om de stämmer kan detta verkligen vara den 10-poängare för NVIDIA som vi hoppats på och även för de konsumenter med goda finanser. Tänk er att smyga runt i Doom3 med 1600x1200 upplösning och 4xAA med en framerate på över 70 fps. Det är vad vi kallar imponerande!
March 15, 2002
Gamblor wrote: O som i overkill. 🙂
Nej, men såna här system är nog bara att drömma om för de flesta användare. David Beckhams unge har dock råd med en sån.
Det är nog ganska många som har råd, jag tex men frågan är ju om man känner för att lägga 40k på en dator. Då lägger jag nog hellre pengarna på en bil i stället 🙂
Pim_ wrote: :pray:
Kunde inte sagt det bättre själv. Måste erkänna att mitt härdade hårdvaruhjärta tinar rätt snabbt inför de här siffrorna...
Men som sagt var, det fattas vissa finanser.. 🙁
Tekniknörd som gillar att träna.
November 15, 2002
DoN wrote: Jag har redan budgeterat till ett SLI system på min nästa dator. Så jag kommer ha råd =)
Är antagligen bättre att budgetera så att du köper de snabbare korten i varje ny grafikkortgenerationen istället, iaf. om man utgår från hur fort utvecklingen går för tillfället.
Som jag ser det så fyller SLI enbart en vettig funktion för dem som är spelutvecklare och de som arbetar med 3D-grafik professionellt. Har man å andra sidan en massa pengar och inte vet vad man ska göra av dem....., men det verkar ju inte vara så i ditt fall; med tanke på din nuvarande konfiguration.
.
Sardaukar: Hade också en Voodoo 2 SLI konfig en gång i tiden. Ett av korten var faktiskt Canopus relativt ovanliga modell, tyvärr fick jag inte tag i två Canopus-kort. Grämer mig en del över att jag sålde korten dock.. 🙁
viki wrote: Haha, på 3dfx tid 😀
Jaja, men visst är det imponerande, men jag tycker nog att priset blir lite saftígt. Kanske dom kan sänka priset om man köper två stycken ihop.
Typ: 1 kort = 4500kr och 2 kort = 7000 kr
Ja det är nog absolut inte omöjligt att det kommer "SLI-packet" med kanske även moderkort inkluderat. Men i alla fall två grafikkort, precis som dualchannel-kit för DDR-SDRAM. 😮
December 5, 2001
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Sardaukar: Hade också en Voodoo 2 SLI konfig en gång i tiden. Ett av korten var faktiskt Canopus relativt ovanliga modell, tyvärr fick jag inte tag i två Canopus-kort. Grämer mig en del över att jag sålde korten dock.. 🙁
Exakt...grämer mig också över att jag sålde dem. Hade 2st. Righteous Orhid 3D (stava?).
March 15, 2002
Sardaukar wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Sardaukar: Hade också en Voodoo 2 SLI konfig en gång i tiden. Ett av korten var faktiskt Canopus relativt ovanliga modell, tyvärr fick jag inte tag i två Canopus-kort. Grämer mig en del över att jag sålde korten dock.. 🙁
Exakt...grämer mig också över att jag sålde dem. Hade 2st. Righteous Orhid 3D (stava?).
Jag har 2 st Righteous 3D Voodoo2 liggandes i skrivbordslådan. Kanske borde ta fram dem igen o testa lite.
November 26, 2001
Tycker SLI verkar jätteintressant, kanske för dyrt i nuläget, men i framtiden.
Tänk alla som t.ex. sitter med ett Radeon 9800 Pro sen nåt år. Är inte riktigt prisvärt för de flesta att byta ut det och köpa ett nyare grafikkort som kanske inte ger mer än 20% bättre prestanda i spel. Med SLI hade man kunnat köpa ett 9800 Pro till för 1900:- och fått 70% prestandaökning. DET är prisvärt!
March 15, 2002
Frux wrote: Tycker SLI verkar jätteintressant, kanske för dyrt i nuläget, men i framtiden.
Tänk alla som t.ex. sitter med ett Radeon 9800 Pro sen nåt år. Är inte riktigt prisvärt för de flesta att byta ut det och köpa ett nyare grafikkort som kanske inte ger mer än 20% bättre prestanda i spel. Med SLI hade man kunnat köpa ett 9800 Pro till för 1900:- och fått 70% prestandaökning. DET är prisvärt!
Fast o andra sidan så ger ett X800XT ca 100% prestandaökning om man har tillräckligt snabb processor.
September 15, 2002
Fanns det inte någon som moddat ett 6800LE till (nästan) Ultra prestande?
Om de nu går köra SLI på dem måste det ju vara ganska privärt att köpa 2 st sådanna för strax över 4000kr. Eller 5000+kr för 2 st 6800.
Har dock inte läst så mycket om dessa kort så jag vet inte om de går att köra SLI men om det fungerar så är det nog mycket prestanda för pengarna.
November 26, 2001
MoNsTeR wrote: [quote=Frux]Tycker SLI verkar jätteintressant, kanske för dyrt i nuläget, men i framtiden.
Fast o andra sidan så ger ett X800XT ca 100% prestandaökning om man har tillräckligt snabb processor.
100% snabbare dagens spel? Mjä, inte generellt... Men blir ändå dyrare att byta upp sig till det än att köpa ett nytt 9800 Pro.
March 15, 2002
Frux wrote: [quote=MoNsTeR][quote=Frux]Tycker SLI verkar jätteintressant, kanske för dyrt i nuläget, men i framtiden.
I dagens spel? Mjä du, knappast generellt. Källa på det där?
I mer krävande situationer så presterar ett X800XT ofta ca dubbelt så bra som ett 9800 pro. Det finns naturligtvis undantag och det finns även situationer där X800XT presterar mer än dubbelt så bra som 9800 pro speciellt med kantutjämning och anisotropisk filtrering aktiverat. Så länge processorn begränsar vilket den ofta gör så är det naturligtvis ganska svårt att avgöra.
http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/index.html
March 15, 2002
Frux wrote: Jag var visst lite för sen med min edit. 😉
Om man räknar med att 2 st 9800 pro i SLI läge hade givit ca 70 % bättre prestanda än ett kort så hade den konfigurationen ändå inte varit lika snabb som ett X800 XT. Det är alltså inte så konstigt att det kostar mer.
1 Guest(s)