August 22, 2005
PÄ X-bit Labs har man publicerat en massiv artikel om nVidias grafikkortsteknik SLI. De allra flest av vÄra lÀsare Àr införstÄdda i vad förkortningen stÄr för. För er andra kan vi kort och gott sÀga att tekniken tillÄter en anvÀndare att koppla samman tvÄ identiska grafikkort i samma dator för att uppnÄ prestandaökning pÄ 1.5-2 gÄnger.
Som med all ny teknik Àr SLI lÄngt ifrÄn felfri, nÄgot vi sjÀlva har god vetskap om.
I X-bit Labs artikel gÄr man igen historien bakom SLI och de olika tillvÀgagÄngssÀtt som anvÀnts och arbetas pÄ bland andra aktörer. Men man tittar Àven djupare pÄ nVidias SLI-teknik bÄde rent teoretiskt och praktiskt med mÀngder av tester.
Resultaten Àr skiftande och som vi sjÀlva erfarit Àr SLI-tekniken bÄde imponerande och frustrerande till och frÄn.
"That said, we could agree with NVIDIAâs claims about a super-high efficiency of SLI technology if it were not for one problem. SLI does not work with all games. In many gaming applications there was no performance gain whatever or there even was a negative effect from enabled SLI. In some cases enabling SLI made the system unstable, or a game just would not start up."
Vi har i vÄrt eget testlabb laborerat med SLI-tekniken under ett par mÄnader och har fortfarande inte fÄtt allting att fungera som det ska. Vi hoppas dock fÄ delar av vÄrt material klart inom ett par veckor sÄ att Àven vi kan ge er vÄr syn pÄ nVidias lovande grafikkortsteknik.
Men tills dess kan ni lÀsa X-Bit Labs omfattande artikel hÀr.
1 Guest(s)