April 17, 2005
Vi rapporterade nyligen om de uppgifter som visade att NVIDIAs flaggskepp GeForce 7800 GTX arbetade vid olika klockfrekvenser beroende på vilka applikationer kretsen jobbade med. Det faktum om att NVIDIA inte delat med sig av denna information har gjort att många blivit fundersamma till dess funktion. På Bit-tech har man fått sig en pratstund med NVIDIA och man har nu publicerat en förhandstitt på den intervju man fick med företaget. Flera av svaren kring just 7800-seriens klockfrekvenser är mycket intressanta och det blir allt tydligare varför man velat hålla det hela hemligt.
Tekniken ska enligt NVIDIA komma från deras arbete med mobila kretsar där låg strömförbrukning och värmeutveckling är enormt viktigt. 6800-serien slukade ström och fick därmed väldigt hög värmeutveckling, det ville man undvika i nästa generations grafikkrets.
"The chip was designed from the ground up to use less power. In doing that, we used a lot of tricks that we learned from doing mobile parts. The clock speeds within the chip are dynamic - if you were watching them with an oscilloscope, you'd see the speeds going up and down all the time, as different parts of the chip come under load."
NVIDIA har helt enkelt producerat G70-kretsen så att den bara använder de delar i grafikprocessorn som behövs vid ett visst tillfälle. Tydligen kan kretsen ha fler än 3 olika klockfrekvenser internt, allt för att optimera prestanda men samtidigt inte dra onödiga mängder ström. Anledningen till att man marknadsför kretsen med en klockfrekvens på 430MHz ska enligt NVIDIA vara för att man inte vill använda överdrivna siffror, trots att detta alltså bara är en av flera interna klockfrekvenser.
Detta är helt klart något NVIDIA vill hålla för sig själva och högsta prioritet har nog varit att inte låta ATi få nys om deras effektiva arkitektur så att de fått inspiration till att själva göra något liknande. Men vi förmodar att även ATi har några trix i bakfickan, tyvärr lär vi inte få veta mer om detta på ett tag då R520 inte väntas förrän under tredje kvartalet.
January 20, 2003
Poontus wrote: allt snack om att den överklockar sig själv tycker jag är fel, den överklockar ju inte över några hastigheter som nVidia själva har ställt in.
den underklcokar sig snarare när den inte behöver köra för fullt 🙂
Det är ju rent B.S. , att den skulle underklocka vore en sak men att den klockas utan att användaren vet om det är en helt annan femma.
Sen att de vänder på det "vill inte överdriva med siffror", det är prestandan man är ute efter och det betyder ju att de får mer prestanda med just lägre frekvenser (tror man iallafall).
1 Guest(s)