April 17, 2005
ATi kommer förmodligen använda sig av en dual-slot kylare till sin nästa generations grafikkrets R520. I ett försök att maximera kortets kylning och samtidigt nå höga klockfrekvenser. NVIDIA planerar nu enligt The Inquirer att lansera G71, en uppföljare till G70 (7800 GTX), vars enda stora skillnader är en större kylare, dual-slot, och högre minnesmängd. Den större kylaren är dock inte bara till för att få ner temperaturen på G71 utan är ett sätt för NVIDIA att nå extra höga klockfrekvenser för att matcha R520 i prestanda. Kan NVIDIA lyckas med detta är det ett hårt slag för ATi som onekligen lagt ner mycket tid på R520-arkitekturen.
Källa: The Inquirer
November 4, 2001
Känns mindre bra faktist....
Lansera ett kort med ny kylare som är klockat. Finns ju en anledning till att dagens 7800GTX har den klock dom har. Temperaturen på 7800-serien är heller inte den roligaste.
Men visst varför inte. Frågan är hur många som köper ett kort som på papper är:
"det gamla med ny kylare och klockat"
Folk köper nog en AC-Kylare och klockar själva då =)
March 5, 2002
SuperNova wrote: Känns mindre bra faktist....
Lansera ett kort med ny kylare som är klockat. Finns ju en anledning till att dagens 7800GTX har den klock dom har. Temperaturen på 7800-serien är heller inte den roligaste.
Men visst varför inte. Frågan är hur många som köper ett kort som på papper är:
"det gamla med ny kylare och klockat"
Folk köper nog en AC-Kylare och klockar själva då =)
Jag är faktiskt lite besviken, ge mig ett 32-pipigt kort med 600 eller 650 mhz istället. Kopparkylare och dualslot, javisst, bara det är tyst och fungerar.. (är snabbt)
March 5, 2002
Redfaction wrote: Vad har 7800 serien för temp annars då? 6800 serien har ju inte så hög temp då mitt 6800GT bara ligger i 64 grader. De klarar ju 128 så.
64 grader full load? Mitt 6800gt (singleslot alukylare med AS5, ett inno3d är det) idlar på 52c och har en absolut full load på 82 grader, något över det så hänger datorn sig / startar om, men det händer aldrig. 😉 Kör f.ö. kortet i 400/1100. 7800-serien är svalare än 6800-serien.
November 22, 2001
Fackamato wrote: [quote=Redfaction]Vad har 7800 serien för temp annars då? 6800 serien har ju inte så hög temp då mitt 6800GT bara ligger i 64 grader. De klarar ju 128 så.
64 grader full load? Mitt 6800gt (singleslot alukylare med AS5, ett inno3d är det) idlar på 52c och har en absolut full load på 82 grader, något över det så hänger datorn sig / startar om, men det händer aldrig. 😉 Kör f.ö. kortet i 400/1100. 7800-serien är svalare än 6800-serien.
Mitt kort e iofs ett "vanilla" men upplåst och klockat på 400Mhz så går det kanske upp till 65 grader med fläkten på lägsta hastigheten (MSI's originalkylare, single slot i koppar)
V-moddat till 1.4V, samma som GT/ultra kör.
November 4, 2001
Finns en förklaring till era "låga" temperaturer.
Testa att köra upp kontrollpanelen för graffet där ni ser temp på tex skärm #2 när ni spelar.
Tempen på 6800 sjunker med runt 10°C så fort ni stänger spelen.
DVS Spela, stänga spel, gå in i kontrollpanelen så har tempen hunnit sjunka med runt 10°C. Men gör som jag sa, kör kontrollpanelen på en annan skärm samtidigt som ni spelar så ska ni få er en överaskning.
November 22, 2001
SuperNova wrote: Finns en förklaring till era "låga" temperaturer.
Testa att köra upp kontrollpanelen för graffet där ni ser temp på tex skärm #2 när ni spelar.
DVS Spela, stänga spel, gå in i kontrollpanelen så har tempen hunnit sjunka med runt 10°C. Men gör som jag sa, kör kontrollpanelen på en annan skärm samtidigt som ni spelar så ska ni få er en överaskning.
Jag har gjort det 🙂
March 5, 2002
SuperNova wrote: Finns en förklaring till era "låga" temperaturer.
Eller så kör man HDR-appet, på högsta inställningar (4x4 SS, 16x aniso, maxat i själva programmet med) i fönster och temperaturgrejen till höger, på samma skärm. 😉
March 5, 2002
Json_81 wrote: [quote=Fackamato] Eller så kör man HDR-appet, på högsta inställningar (4x4 SS, 16x aniso, maxat i själva programmet med) i fönster och temperaturgrejen till höger, på samma skärm. 😉
Vad är detta?
🙂
http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/ - - Real-Time High Dynamic Range Image-Based Lighting -
Ska ni stressa grafikkortet så glöm inte att verkligen maxa allt, dvs 4x4 supersampling, 16x anisotropisk filtering, och max i själva programmet :). Supersampling/aniso ställs in i t.ex. nhancer (googla på det om ni inte har det installerat (OBS! för nVidiakort)), eller kontrollpanelen för grafikkortet (profiles).
September 2, 2004
Delph1 wrote: [quote=Calle2003]90 nm varm
110 nm varmare
130 nm varmast
Nej, handlar om så mycket mer än bara storleken. Trodde du visste det 😉
//Andreas
Hehe jag grundar mitt resonemang på CPUerna och detsamma borde gälla GPUerna. En 130 nm CPU är ju mycket varmare än en 90 nm CPU.
Och det är inte Prescott utan Athlon 64 jag grundar mitt resonemang på 😉
1 Guest(s)