NVIDIA testar 3Dmark05 med GF6800 Ultra SLI|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
NVIDIA testar 3Dmark05 med GF6800 Ultra SLI
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 30, 2004 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

NVIDIA har klokt nog, med tanke på ATIs dominans efter deras senaste drivrutinssläpp, gjort lite egna tester i det nylanserade testprogrammet 3Dmark05.
NVIDIA har i en pressrelease gått ut med information om dessa tester som utfördes med deras kommande SLI-teknik. En teknik som tillåter användaren att koppla samman två identiska grafikkort i samma system för en markant prestandaökning.
I NVIDIAs pressmeddelande säger man att man uppnått toppresultatet 7229 poäng med två stycken GeForce 6800 Ultra i en SLI-kombination. Detta är verkligen inte fy skam även om det är en bit kvar till det nuvarande rekordet på 7777 poäng (Ordentligt överklockat system med Radeon X800 XT grafikkort).

Vi räknar dock med att NVIDIAs system är helt oklockat då man inte nämner något annat i sitt pressmeddelande. Vi får inte heller någon som helst information om det system som använts men med tanke på att SLI-kapabla kort endast finns tillgängliga för Intel-marknaden kan vi gissa oss till att systemet är Pentium 4-baserat.
Detta borde dock spela mindre roll då 3Dmark05 är obönhörligt grafikkortsberoende och genom att studera lite övriga tester på Futuremarks ORB (Online Result Browser) kan vi uppskatta vilken prestandaökning NVIDIA fått med SLI-tekniken.

Ett GeForce 6800 Ultra i standardutförande ger runt 5200 poäng i 3Dmark05 och jämför vi det mot NVIDIAs resultat på 7229 poäng ser vi att man tjänat knappt 40% i prestanda.
Detta är väldigt osäkra siffror då vi inte har någon insyn i vilka drivrutiner eller övrig hårdvara som använts men det borde ge en hyfsad indikation på SLI-teknikens inverkan på prestanda.
Att få en prestandaökning på 40% är verkligen inget att fnysa åt, men det är en bra bit kvar till de siffror vi hittills hört rykten om. Där det spekulerats om 80-90% prestandaökning i bland annat 3Dmark03.

Återigen vill vi trycka på att våra minst sagt spartanska uträkningar inte ska räknas som någon definitiv dom men det ser onekligen ut som att SLI-tekniken fungerar väl, dock inte lika väl som vissa försökt få oss att tro.
NVIDIAs SLI-teknik är dock inte kommersiell ännu och det kan finnas en hel del jobb med drivrutiner och andra optimeringar som ytterligare förbättrar prestandan, så för att få ett klart besked på SLI-teknikens potential blir det helt enkelt att vänta tills de första riktiga oberoende testerna dyker upp.
Tills dess kan NVIDIA i alla fall skryta med att man har det/de snabbaste grafikkortssystemet i 3Dmark05.

Läs NVIDIAs pressmeddelande.

lunna
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 90
Member Since:
August 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
734604
September 30, 2004 - 11:43 am
sp_Permalink sp_Print

"7229 score based on two GeForce 6800 Ultra PCI Express graphics cards running in SLI-mode on an Intel Tumwater system with a Pentium4 3.4GHz EE using the ForceWare 66.51 driver."

Står längst ner 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
734624
September 30, 2004 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

lunna wrote: "7229 score based on two GeForce 6800 Ultra PCI Express graphics cards running in SLI-mode on an Intel Tumwater system with a Pentium4 3.4GHz EE using the ForceWare 66.51 driver."

Står längst ner 😛

*Springer och gömmer sig bakom soffan* embarassed

Ja man ska nog kanske börja läsa det finstilta lite bättre... ändrar i nyheten direkt. 😛

Avatar
Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
734632
September 30, 2004 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]*Springer och gömmer sig bakom soffan* embarassed

Ja man ska nog kanske börja läsa det finstilta lite bättre... ändrar i nyheten direkt. 😛

Ingen fara det var bara en Pentium, men om det hade varit Amd som du hade glömt.. 😉

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
734674
September 30, 2004 - 1:14 pm
sp_Permalink sp_Print

nice, men jag hade trott att prestandaökningen skulle vara högre än endast ynkliga 40%. Det ynkliga med det hela är att man endast kan utnyttja ett grafikkort till 60%.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
734689
September 30, 2004 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: nice, men jag hade trott att prestandaökningen skulle vara högre än endast ynkliga 40%. Det ynkliga med det hela är att man endast kan utnyttja ett grafikkort till 60%.

Jo jag måste faktiskt hålla med. Ska man köpa två grafikkort för 4k stycket ska det gärna ge mer än 40% prestandaökning. Även om detta är poäng ur ett tidigt system så känns 3Dmark05 nästan som det optimala testet för SLI, just eftersom det är så kraftigt grafikkortsberoende. Skulle vara intressant att se lite tester med AF och AA dock. Det kan ge lite intressanta jämförelser kan jag tänka mig.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
734822
September 30, 2004 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Allvarligt talat, så tycker jag 40% ökning är rätt rejält. 500 poäng ifrån världsrekordet, med ett oklockat system och omogna drivare. Rent fantastiskt skulle jag vilja påstå.
De som ligger i toppen på ORB:en kör med kompressorkylningar på både grafikkort och CPU. Här visar Nvidia ett system som har den prestandan i ett oklockat system, som kan köras dygnet runt, i ett vanligt standardchassi. Då anser jag att priset av ett extra grafikkort är billigt jämfört med ett par Vapochillar och att ha datorn utspridd på hela bordet.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
734834
September 30, 2004 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Allvarligt talat, så tycker jag 40% ökning är rätt rejält. 500 poäng ifrån världsrekordet, med ett oklockat system och omogna drivare. Rent fantastiskt skulle jag vilja påstå.

Nja, visst hade man inte vetat något om SLI eller hört om dess potential skulle jag också blivit mycket impad.
Men med tanke på allt snack NVIDIA haft om den dynamiska belastningsbalansen och de läckta värdena på 1.8x prestandaökning gör att man blir något kräsen.

Sen ska man ha i åtanke att det knappast går att överklocka ett SLI-system på samma sätt som ett singelsystem. Så det kommer inte bara va att överklocka korten och äta in försprånget.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
734841
September 30, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman] Sen ska man ha i åtanke att det knappast går att överklocka ett SLI-system på samma sätt som ett singelsystem. Så det kommer inte bara va att överklocka korten och äta in försprånget.

Det är väl inget som säger att man inte kan överklocka ett SLI-system ganska bra? Det är ju inte som på Voodoo-tiden, då de lät korten göra varannan frame. Nu tar ju korten hand om vardera halva bilden. Skulle tro att klockningen i stort sett bara bromsas av det långsammaste kortet.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
735039
September 30, 2004 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman] Sen ska man ha i åtanke att det knappast går att överklocka ett SLI-system på samma sätt som ett singelsystem. Så det kommer inte bara va att överklocka korten och äta in försprånget.

Det är väl inget som säger att man inte kan överklocka ett SLI-system ganska bra? Det är ju inte som på Voodoo-tiden, då de lät korten göra varannan frame. Nu tar ju korten hand om vardera halva bilden. Skulle tro att klockningen i stort sett bara bromsas av det långsammaste kortet.

Jag menar inte att själva SLI-tekniken skulle sätta stopp för klockningen, även om det också kan bli en faktor.
Men det finns flera parameters som kan påverka här. Först och främst är det ju mer eller mindre omöjligt att få något bättre än vattenkylning på det översta kortet då det bara skiljer några centimeter mellan de två korten och sen lär det dra en hel del ström som kan bli en belastning för både moderkort och nätaggregat när man smiskar upp korten i högre klockfrekvenser med högre spänning.
Men primärt är det ju problemen med kylningen. Som det ser ut nu finns det t.ex. ingen möjlighet för kompressorkylning eller liknande. Och enbart luft kommer man nog inte så långt med när korten är så tajt placerade..
Tror man tappar en hel del i klockningspotential faktiskt.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
735132
September 30, 2004 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman] Jag menar inte att själva SLI-tekniken skulle sätta stopp för klockningen, även om det också kan bli en faktor.
Men det finns flera parameters som kan påverka här. Först och främst är det ju mer eller mindre omöjligt att få något bättre än vattenkylning på det översta kortet då det bara skiljer några centimeter mellan de två korten och sen lär det dra en hel del ström som kan bli en belastning för både moderkort och nätaggregat när man smiskar upp korten i högre klockfrekvenser med högre spänning.
Men primärt är det ju problemen med kylningen. Som det ser ut nu finns det t.ex. ingen möjlighet för kompressorkylning eller liknande. Och enbart luft kommer man nog inte så långt med när korten är så tajt placerade..
Tror man tappar en hel del i klockningspotential faktiskt.

Det har ju inte så mycket med grafikkorten att göra, utan snarare moderkorten. Och på t.ex. Iwills dualmoderkort har ganska bra med plats mellan PCI-Expressportarna.
Och att bygga ett kylblock med vinklade anskutningar är ju absolut ingen omöjlighet. Med ett försprång på 40% oklockat, så är inte kraven på kylning lika avgörande heller.
När det kommer till nätaggregat och höga klockningar, så är det problemet inte svårare åtgärdat än att man stoppar in ett extra agg i sitt fulltower. Knappast ett hinder.

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
Member Since:
May 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
735300
October 1, 2004 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

Hardcore overclockers are also using their RADEON X800 XT cards to achieve unbelievably high scores. Sami Mäkinen, a well known overclocker, achieved a high score of 8250 earlier today.. ATi är juh grymare där även om det e super klockat så har nvidia ändå 2st juh fast aja ja vet inte va ja prtatar om

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
735341
October 1, 2004 - 5:58 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman] Jag menar inte att själva SLI-tekniken skulle sätta stopp för klockningen, även om det också kan bli en faktor.
Men det finns flera parameters som kan påverka här. Först och främst är det ju mer eller mindre omöjligt att få något bättre än vattenkylning på det översta kortet då det bara skiljer några centimeter mellan de två korten och sen lär det dra en hel del ström som kan bli en belastning för både moderkort och nätaggregat när man smiskar upp korten i högre klockfrekvenser med högre spänning.
Men primärt är det ju problemen med kylningen. Som det ser ut nu finns det t.ex. ingen möjlighet för kompressorkylning eller liknande. Och enbart luft kommer man nog inte så långt med när korten är så tajt placerade..
Tror man tappar en hel del i klockningspotential faktiskt.

Det har ju inte så mycket med grafikkorten att göra, utan snarare moderkorten. Och på t.ex. Iwills dualmoderkort har ganska bra med plats mellan PCI-Expressportarna.
Och att bygga ett kylblock med vinklade anskutningar är ju absolut ingen omöjlighet. Med ett försprång på 40% oklockat, så är inte kraven på kylning lika avgörande heller.
När det kommer till nätaggregat och höga klockningar, så är det problemet inte svårare åtgärdat än att man stoppar in ett extra agg i sitt fulltower. Knappast ett hinder.

Jag håller med dig att just strömkraven inte borde bli något större problem för de seriösa överklockarna, även om det kanske skulle kunna bli problem för moderkorten om det drar väldigt mycket ström över PCIe interfacet.

Men jag fasthåller att avståndet mellan grafikkorten blir ett problem. Visst vatten och pelt borde inte vara några problem. Men utöver det kan det bli problem. Och jag kan nästan garantera att det inte kommer skilja på avstånd mellan olika moderkort för NVIDIA lär sätta det i standard då man har en "fast" SLI-brygga som knappast kommer tillverkas i varierande längder.
[Image Can Not Be Found]

Du kanske kan få dit lite torris eller rent av LN2 men det lär inte bli så lätt. Och som sagt var, kompressorkylning lär ju bli mer eller mindre omöjligt.
Men visst, man ska inte underskatta överklockares uppfinningsrikedom. Och missförstå mig inte, jag är helt övertygad om att NVIDIA kommer leda alla grafikkortsberoende tester med deras SLI-system när det dyker upp, frågan är bara med hur stor marginal..

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
735343
October 1, 2004 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Men jag fasthåller att avståndet mellan grafikkorten blir ett problem. Visst vatten och pelt borde inte vara några problem. Men utöver det kan det bli problem. Och jag kan nästan garantera att det inte kommer skilja på avstånd mellan olika moderkort för NVIDIA lär sätta det i standard då man har en "fast" SLI-brygga som knappast kommer tillverkas i varierande längder.

(klippte bilden)

Du kanske kan få dit lite torris eller rent av LN2 men det lär inte bli så lätt. Och som sagt var, kompressorkylning lär ju bli mer eller mindre omöjligt.
Men visst, man ska inte underskatta överklockares uppfinningsrikedom. Och missförstå mig inte, jag är helt övertygad om att NVIDIA kommer leda alla grafikkortsberoende tester med deras SLI-system när det dyker upp, frågan är bara med hur stor marginal..

Som jag sade tidigare, man kan bygga kylblock till kompressorkylning med vinklade anslutningar. Inget större problem. Visst blir det trångt, om man måste ha det så där, men jag är inte riktigt övertygad om att det kommer att vara ett krav. Hur prototyperna ser ut brukar sällan vara något som avgör hur slutprodukten ser ut.

Men saken är väl kanske i alla fall att 40% högre resultat i benchmarkprogram som 3DMark05 är mycket bra. Att få en så pass hög ökning med befintliga lösningar kostar oftast betydligt mycket mer än priset på ett eller t.o.m. två extra highendkort.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
735348
October 1, 2004 - 6:35 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Men jag fasthåller att avståndet mellan grafikkorten blir ett problem. Visst vatten och pelt borde inte vara några problem. Men utöver det kan det bli problem. Och jag kan nästan garantera att det inte kommer skilja på avstånd mellan olika moderkort för NVIDIA lär sätta det i standard då man har en "fast" SLI-brygga som knappast kommer tillverkas i varierande längder.

(klippte bilden)

Du kanske kan få dit lite torris eller rent av LN2 men det lär inte bli så lätt. Och som sagt var, kompressorkylning lär ju bli mer eller mindre omöjligt.
Men visst, man ska inte underskatta överklockares uppfinningsrikedom. Och missförstå mig inte, jag är helt övertygad om att NVIDIA kommer leda alla grafikkortsberoende tester med deras SLI-system när det dyker upp, frågan är bara med hur stor marginal..

Som jag sade tidigare, man kan bygga kylblock till kompressorkylning med vinklade anslutningar. Inget större problem. Visst blir det trångt, om man måste ha det så där, men jag är inte riktigt övertygad om att det kommer att vara ett krav. Hur prototyperna ser ut brukar sällan vara något som avgör hur slutprodukten ser ut.

Men saken är väl kanske i alla fall att 40% högre resultat i benchmarkprogram som 3DMark05 är mycket bra. Att få en så pass hög ökning med befintliga lösningar kostar oftast betydligt mycket mer än priset på ett eller t.o.m. två extra highendkort.

Nja det där med SLI-bryggan tror jag är tämligen klart att det blir standard men jag ska inte svära på det. Och visst går det med vinklade anslutningar som du säger, men är det möjligt att kränga in i det smala mellanrummet? Well det återstår väl att se helt enkelt.

Jo det är det men jag står fast vid att jag hade hoppats på lite mer, dock kanske det är lite naivt av mig. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL