November 29, 2001
Enligt relativt nya uppgifter har vi fått insinuerat att nVidias kommande chipset NV30 kommer att bli försenat. Tydligen har det visat sig att Radeon 9700 var mer kompetent än vad nVidia väntat sig och för att undvika några "misstag" bestämde sig företaget för att ytterligare optimera deras produkt något. Detta har försenat TSMC som inte fått en slutgiltning ritning på den nya designen. TSMC har också fått en del mindre problem med den nya 0.13u-tekniken som inte sägs vara mogen riktigt än. Enligt Merrill Lynch & Co har nVidias aktier sjuknit med 68% i år och en försening av NV30 (speciellt om de missar julhandeln) kan vara ett förödande slag mot företaget.
Läs mer här. Tyvärr kräver Buisnessweek att man (gratis) registrerar sig för att kunna läsa materialet.
November 29, 2001
HELIX wrote: Alla aktier har väl gått ned. Men jag sörjer inte om Nvidia blir ett mindre företag 😀
Jag undrar om den optimerade versionen av Gf5 kan klara av att spöa Radeon 9700, jag tvivlar starkt iallafall..
Du menar GF4 eller?
Annars har ju NV30/"GF5" potential att bli snabbare än Radeon 9700. (Inte med några galna siffror men iaf så att "hardcore gamers" kanske tycker det skulle vara lönt att uppgradera tex.)
October 15, 2001
Alltid skönt när en Jätte får på fingrarna..
Men finns det inte 2 likvärdiga konkurenter som AMD vs Intel så försvinner allt det roliga.. och alla roliga saker..
Hade det bara funnits en så hade det nog legat kvar på halva prestandat.
Grattis till ATi.. Men som Intel så har nVidia ett kapital att trolla fram ett par Ess ur ärmen.
July 2, 2001
Tja, jag tycker det går rykten hela tiden om det där. Nu går det ju ett annat rykte att månge journalister skriver på NDA'n och snart kommer få egna testexemplar av NV30
November 29, 2001
69link wrote: Tja, jag tycker det går rykten hela tiden om det där. Nu går det ju ett annat rykte att månge journalister skriver på NDA'n och snart kommer få egna testexemplar av NV30
Jo jag gjorde en liten tabbe i nyheten. Problemet gäller massproduktion alltså.
Kanske blir som med PS2.
2 Guest(s)