Nvidias vd avslöjar tre versioner av Fermi under 2010|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nvidias vd avslöjar tre versioner av Fermi under 2010
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 7, 2009 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

När Nvidias vd Jen-Hsun Huang presenterade företagets senaste kvartalsrapport tidigare i veckan passade han på att svara på en del frågor och även berätta om den kommande grafikkortsarkitekturen Fermi. Även om Nvidia själva inte velat erkänna det har inställningen på PC-marknaden under ganska lång tid varit att Fermi-arkitekturen inte skulle komma att dyka upp på marknaden förrän nästa år. Något som Huang nära på bekräftade under sin konferens.

Under oktober gjorde Nvidia en presentation av Fermi-arkitekturen där nästan uteslutande all fokus var lagd på grafikkretsens användning i Nvidias Tesla-plattform för grafikkortsberäkningar. Jen-Hsun Huang påpekade att detta var medvetet och att man även kommer göra en liknande presentering för sina GeForce och Quadro-versioner av Fermi.

"Next year is going to be an interesting first quarter because in fact, we will need more than ever dies in Q1. And the reason for that is because - and I mean more 40-nanometer wafers than ever because we are ramping in Q1 - we are obviously fully ramping Fermi for three different product lines, GeForce, Quadro, and Tesla. "

Genom sina uttalande gör Huang ganska klart att vi inte kommer få se Fermi innan årsskiftet, åtminstone inte på marknaden i några nämnvärda kvantiter. Det är något som vi kunnat bekräfta sedan tidigare av grafikkorstillverkare och nu väntar vi bara på att få ett konkret lanseringsdatum av Nvidia. Det skulle kunna bli en papperslansering innan årsskiftet men mycket talar för att AMD får spela själva på DX11-marknaden under 2009.

[Image Can Not Be Found] Nvidias vd Jen-Hsung håller upp ett "falskt Fermi-kort på GPU Technology Conference

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1237010
November 7, 2009 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

De kommer behöva så otroligt många kretsar eftersom det handlar om tre produkt grupper, sen misstänker jag även att NV kommer att prioritera sina företagskunder. Kan nog dröja en bit in på året innan vi får se några större mängder GeForce kort, det är vad jag tror. Speciellt med tanke på TSMC's problem.

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
1237011
November 7, 2009 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det går egentligen att se detta uttalande på två sätt, vi kan vara besvikna över att vi inte får se något Fermi i 2009, samtidigt ska vi kanske vara glada för att få se kort på butikshyllorna i första kvartalet och inte senare än så.
Vissa rapporter har faktiskt sagt att tillgänglighet av Fermi kan dröja så långt som till 2:a kvartalet 2010..

Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1237016
November 7, 2009 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Funderar på att lämna Nvidia nu när mitt N8800 GTS börjar kännas gammal. Tänkte hoppa på ATI-tåget men undrar om det fortfarande är krångel i Linux med deras kort.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
1237018
November 7, 2009 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

johnjensen wrote: Funderar på att lämna Nvidia nu när mitt N8800 GTS börjar kännas gammal. Tänkte hoppa på ATI-tåget men undrar om det fortfarande är krångel i Linux med deras kort.

Jag har hört att ATi håller på med att lösa en hel del Linux buggar, men du får ta och göra en research på det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1237023
November 7, 2009 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

ATI och Linux är fortfarande många gånger värre än NVIDIA och Linux. De jobbar på det, men det är långt kvar ...

//Andreas

Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
1237043
November 8, 2009 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

Då fortsätter jag köra på med mitt gamla men dugliga grafikkort från Nvidia. Ibland måste man bara göra vissa saker från Linux.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1237056
November 8, 2009 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är tyvärr så, däremot kan jag säga att AMD går från klarhet till klarhet med sin Linux-utveckling, men det är fortfarande så att det hänger ett lätt dis.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 86
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL