Ny formfaktor för moderkort, chassi och nätaggregat: BTX|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny formfaktor för moderkort, chassi och nätaggregat: BTX
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 19, 2003 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Under det gångna året har vi sett flera grundläggande förändringar för designen på våra datorer. Några av dem är redan på god väg in i marknaden och där ser vi självklart Serial-ATA och SFF-barebones som de mest märkbara. Nu börjar även den nya expansionstekniken PCI express visa sitt ansikte och även om vi inte kommer få se den på marknaden på ett antal månader ser vi att utvecklingen går raskt framåt.
I mångt om mycket handlar förändringarna om en strävan mot mer användarvänliga datorer. Inte bara genom att vara lättare att hantera fysiskt (uppgraderingar osv.) utan även för att dra ner ljudnivån och storleken på PCn.
Datorer börjar bli en del av hemmet och då är det även viktigt att den smälter in precis som vilken möbel som helst.
Med dessa designförändringar, stora som små, börjar det bli ohållbart att bara optimera redan tillgängliga plattformar och därför är vi inte förvånade över att se nästa steg i utvecklingen, en nya standard för chassi, moderkort och nätaggregat.

ATX-standarden har varit den gällande i många år och var ett stort steg från föregångaren AT. Nu är det dock dags att på nytt se över upplägget på chassi och moderkort genom BTX-standarden (Balanced Technology eXtended). Den nya standarden är utvecklad för att förbättra användarvänligheten och speciellt effektivisera PCn kylningsförmåga.
Det är även en standard som är framtagen från grunden med SATA och PCI Express i åtanke vilket självklart är positivt.
BTX-standarden kommer inte göra sitt intåg på marknaden förrän 2004 men det finns redan god information om standarden och dess tre olika format, BTX, microBTX och picoBTX.

På Anandtech.com har man skrivit en mycket intressant artikel kring ämnet som finns att hitta här.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
416552
September 19, 2003 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

låter ju bra härligt. då vet man när man ska spendera i en ny dator då. nästa sommar/vinter. PCI-express, antagligen välutvecklat SATA-gränssnitt, härliga prollar & fint minne :bgrin:.

BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
Member Since:
April 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
416565
September 19, 2003 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

datormarknade skriker efter en ny enad front. en ny datorstandard kan vara precis vad datorvärlden behöver.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
Member Since:
July 19, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
416628
September 19, 2003 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: datormarknade skriker efter en ny enad front. en ny datorstandard kan vara precis vad datorvärlden behöver.

Eller kanske inte.. Vad ska jag nu göra av alla mina najsa ATX chassin då?

Pede
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
September 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
416722
September 19, 2003 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

BeatL wrote: datormarknade skriker efter en ny enad front. en ny datorstandard kan vara precis vad datorvärlden behöver.

Behöver för vad?

Tror jag klarar mig utan en standard som knappt skiljer sig.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
416829
September 19, 2003 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker faktiskt det är en hel del skillnader på en nya standarden jämfört med ATX. Ett helt annat tänkande för speciellt kylning som är ett stort problem i dagsläget. Inte bara på chassiutformningen utan även moderkortslayouten visar prov på detta.
Allting är ju förstås relativt men i mina ögon är det ett par klara skillnader som kan vara väldigt positivt, speciellt för den "vanliga" marknaden. Kanske inte lika mycket för oss entusiaster som kan få till ett schysst luftflöde osv. på många sätt. 😉

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
416938
September 20, 2003 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

Dumt att försöka få bort PS/2 och serella kontakter tycker jag då den blir ju bar mindre användarvänlig om man tar bort dessa.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
417348
September 20, 2003 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur menar du Redfaction? Jag har svårt att se vad som skulle försämra användarvänligheten när man tar bort PS/2 och seriella kontakter?
Bara en sån sak som hotswap är jäkligt skönt med USB t.ex. Det är också lättare med en universal kontakt för många komponenter i min mening.

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
Member Since:
October 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
417364
September 20, 2003 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

det med seriella kontakter o så ja..

Jag har tex en jätte bra fjärrkontroll till datorn för musik o filmer.. ir sändaren går på Comporten.. vad gör ajg utan den borten? finns knappt några bra kontroller (billiga) som går på USB tex...

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
417572
September 20, 2003 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Som någon sa tidigare, seriella kontakter är inte något som varje medelsvensson använder, men det är definitivt inte ett dött gränssnitt. Det används fortfarande flitigt för lite udda hårdvara: Fjärrkontrollerna nämnda ovan, 3D-möss för CAD-stationer, och en massa andra udda, icke-bandbreddskrävande tillämpningar.

Dessutom finns det ett stort antal industriella tillämpningar (PLC, programmerbara skärmar, maskinövervakning), där RS232C nästan är ett krav. Det är nämligen så att det är ett mycket billigt, enkelt och robust gränssnitt med lång räckvidd (15 m enligt spec tror jag men i praktiken funkar ofta 50!). Dessutom kan det lätt omvandlas till RS422A/485 som har ännu längre räckvidd (500m!) och dessutom möjlighet att ansluta flera saker. Visserligen är det ibland så att bandbredden är en begränsning, men det är lika ofta den inte är det, och då använder man den beprövade "simpla" lösning som finns...

Om det fanns något universellt gränssnitt innan USB så var det helt klart RS232C...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 67
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL