December 5, 2001
3D Labs har nu offentliggjort sin nya grafikprocessor P10.
Detta är inte vad vi har blivit vana vid, det vill säga en GPU - Graphics Processing Unit, utan en VPU - Visual Processing Unit.
Vad skillnaden är är kanske svårt att säga, men grafikprocessor har i alla fall följande fördelar jämfört med äldre processorer.
[*] Fullt programmerbar - Till skillnad mot till exempel ATis och nVidias nuvarande lösningar kommer P10 vara helt programmerbar som en vanlig processor fast för grafik.
[*] Bättre på multitaskande grafik - I Microsofts nästa operativsystem kommer allt, nyttoprogram såväl som spel att ritas upp som 3D texturer.
[*] P10 ska klara åtta samtidiga texturer till skillnad mot ATis sex och nVidias fyra.
[*] P10 har ett 256-bitars DDR minnesinterface som har en bandbredd på 20 GB/s.
Kortet kommer att debutera i dyra arbetsstationslösningar men kommer även komma för konsumenter från Creative.
Läs Toms Hardware Guides genomgång av grafikprocessorn här.
June 8, 2001
Matrox kort är också på väg;
http://www.reactorcritical.com/#l1119
Spännande tider, minst sagt.
November 29, 2001
Dock ser det ju inte ut som om de kommer kunna fylla upp fullt DirectX 9.0 stöd och därmed inte Open GL heller. Dock kommer de säkert göra egna extentions i Open GL för det som "fattas" men chansen att en "uppstickares" extentions blir vardagsmat är inte så stor.
om de lyckas skaffa oss deras 16x SSAA FSAA till en rimlig hastighet... *dreggla*
programmerbar texturfiltrering e inte heller helt fel! (dock bör de högre Pixel Shader versionerna också klara av det, iaf 1.4 och kanske 1.2 samt 1.3)
[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-05-05 11:26 ]
1 Guest(s)