Ny grafikprocessor från 3D Labs|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny grafikprocessor från 3D Labs
UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 4, 2002 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

3D Labs har nu offentliggjort sin nya grafikprocessor P10.
Detta är inte vad vi har blivit vana vid, det vill säga en GPU - Graphics Processing Unit, utan en VPU - Visual Processing Unit.
Vad skillnaden är är kanske svårt att säga, men grafikprocessor har i alla fall följande fördelar jämfört med äldre processorer.

[*] Fullt programmerbar - Till skillnad mot till exempel ATis och nVidias nuvarande lösningar kommer P10 vara helt programmerbar som en vanlig processor fast för grafik.
[*] Bättre på multitaskande grafik - I Microsofts nästa operativsystem kommer allt, nyttoprogram såväl som spel att ritas upp som 3D texturer.
[*] P10 ska klara åtta samtidiga texturer till skillnad mot ATis sex och nVidias fyra.
[*] P10 har ett 256-bitars DDR minnesinterface som har en bandbredd på 20 GB/s.

Kortet kommer att debutera i dyra arbetsstationslösningar men kommer även komma för konsumenter från Creative.

Läs Toms Hardware Guides genomgång av grafikprocessorn här.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
168135
May 4, 2002 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

not bad!

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
June 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
168157
May 5, 2002 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

Matrox kort är också på väg;
http://www.reactorcritical.com/#l1119

Spännande tider, minst sagt.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
168183
May 5, 2002 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Dock ser det ju inte ut som om de kommer kunna fylla upp fullt DirectX 9.0 stöd och därmed inte Open GL heller. Dock kommer de säkert göra egna extentions i Open GL för det som "fattas" men chansen att en "uppstickares" extentions blir vardagsmat är inte så stor.

om de lyckas skaffa oss deras 16x SSAA FSAA till en rimlig hastighet... *dreggla*

programmerbar texturfiltrering e inte heller helt fel! (dock bör de högre Pixel Shader versionerna också klara av det, iaf 1.4 och kanske 1.2 samt 1.3)

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-05-05 11:26 ]

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL