Ny mus från Apple|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ny mus från Apple
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 2, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Apples senaste skapelse, Mighty Mouse är här. Till en början ser den ut som vilken enknappsmus som helst, men låt inte utseendet lura dig. Dess rena yttre döljer funktioner som ett beröringskänsligt hölje som känner av var du klickar, vilket ger dig både en höger- och vänstermusknapp. Dessutom finns två sidknappar med trycksensorer och en rullningskula. Med hjälp utav rullningskulan kan du obehindrad skrolla vågrätt, lodrätt eller diagonalt. Mighty Mouse är självklart en optisk mus och ska enligt Apple gå att använda på de flesta underlag. Priset i svenska Apple Store är 549 kr

Källa: Apple

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930297
August 2, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Två-knapparsmus med scroll "Apple-style" 😉

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930302
August 2, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Intressant. Mac-dårarna är så fixerade vid att inte erkänna att något från PC skulle vara bra, att de t.o.m. kamoflerar bort andra musknappen.
Resten av världen har insett fördelen med två musknappar för länge, länge sedan.;)
Sen kan man fråga sig varför det är så hemskt med den högra knappen, att man måste gömma den, men samtidigt sätter man dit två fula knappar på sidorna? Man bara häpnar....

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
930311
August 2, 2005 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det har ju gjorts snudiga skämt om detta med Apple's enknapps-musar i åratal, och själv har man ju tyckt det varit konstigt och så.
Men tanken bakom detta är att tvinga programvaru-utvecklarna att skapa bra användargränssnitt (som är intuitiva med endast en musknapp) och inte gömma en massa kommandon bekvämt bakom högerklicksfunktioner.

Det är svårt (omöjligt?) att skapa gränsnitts-objekt vars visuella "cue" skall förklara vad både vänster och höger musknapp har för funktion kopplat till dem. Har man endast ett sätt (en knapp) att interagera med objektet på, är det mycket enklare att förklara vad objektet gör när man använder det.

Det handlar alltså inte om att Apple tror att två musknappar är för svårt, utan det handlar om att inte göra gränssnittet svårare än vad det behöver vara.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930317
August 2, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Det har ju gjorts snudiga skämt om detta med Apple's enknapps-musar i åratal, och själv har man ju tyckt det varit konstigt och så.
Men tanken bakom detta är att tvinga programvaru-utvecklarna att skapa bra användargränssnitt (som är intuitiva med endast en musknapp) och inte gömma en massa kommandon bekvämt bakom högerklicksfunktioner.

Det är svårt (omöjligt?) att skapa gränsnitts-objekt vars visuella "cue" skall förklara vad både vänster och höger musknapp har för funktion kopplat till dem. Har man endast ett sätt (en knapp) att interagera med objektet på, är det mycket enklare att förklara vad objektet gör när man använder det.

Det handlar alltså inte om att Apple tror att två musknappar är för svårt, utan det handlar om att inte göra gränssnittet svårare än vad det behöver vara.

Visst, för en oerfaren användare är ju 1 knapps upplägget mycket lättare att lära sig, men utan den andra knappen går man miste om flera effektiva och bra kortkomandon och liknande.

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
Member Since:
January 12, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
930319
August 2, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska de sätta ett PPC-klistermärke på Intel-processorerna också eller? :bgrin:

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
930350
August 2, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Visst, för en oerfaren användare är ju 1 knapps upplägget mycket lättare att lära sig, men utan den andra knappen går man miste om flera effektiva och bra kortkomandon och liknande.

Du tänker inte i samma banor för du är så van med win32-världens sätt att se på UI-design.
I ett välstrukturerat användargränssnitt gjort för en (1) musknapp _behövs_ inte höger musknapp, enligt Apple's designfilisofi för mjukvara.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
930405
August 2, 2005 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Sladd och inte blue tooth.... Kom in i matchen nu! Inget jag skaffar till min ibook.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930411
August 2, 2005 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: [quote=NES_Boy]Visst, för en oerfaren användare är ju 1 knapps upplägget mycket lättare att lära sig, men utan den andra knappen går man miste om flera effektiva och bra kortkomandon och liknande.

Du tänker inte i samma banor för du är så van med win32-världens sätt att se på UI-design.
I ett välstrukturerat användargränssnitt gjort för en (1) musknapp _behövs_ inte höger musknapp, enligt Apple's designfilisofi för mjukvara.

Jag kom inte in i Windows/x86 förrens 95, och trots att jag hade kört Amiga och Mac innan, så insåg jag det bekväma med två musknappar.
Idag sitter jag jämt och letar efter högerknappen när jag jobbar med jobbets macar. För mig är en knapp en begränsning av gränssnittet. Ungefär som att skriva på ett tangentbord utan å,ä och ö. Det fungerar, och har man ett bra program, så behövs de knapp ens om man skall skriva på svenska, men dock så är det i alla fall en begränsning.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
930716
August 3, 2005 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Intressant. Mac-dårarna är så fixerade vid att inte erkänna att något från PC skulle vara bra, att de t.o.m. kamoflerar bort andra musknappen.
Resten av världen har insett fördelen med två musknappar för länge, länge sedan.;)
Sen kan man fråga sig varför det är så hemskt med den högra knappen, att man måste gömma den, men samtidigt sätter man dit två fula knappar på sidorna? Man bara häpnar....

För att det är stilrent. Återstår att se hur det känns att användas. Sen vet jag inte om jag gillar designen så värst. Ser rätt tråkig ut, men det är kul med lite nytänkande. Förövrigt har de ju inte gömt högerknappen, utan snarare båda knapparna och slagit ihop dem till en som känner av vilken funktion som ska aktiveras beroende på var du har fingret. Lite tufft är det ju.

Fast min MX900 får vara kvar tills Mighty Mouse Bluetooth (?) kommer och det har inte att göra med att jag vill ha Apples egna grejer, utan för att det enbart är Apples egna grejer som har vettiga drivrutiner.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
936355
August 12, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Du tänker inte i samma banor för du är så van med win32-världens sätt att se på UI-design.
I ett välstrukturerat användargränssnitt gjort för en (1) musknapp _behövs_ inte höger musknapp, enligt Apple's designfilisofi för mjukvara.

Självklart ska den aldrig vara nödvändig. Dock så kan den som har lärt sig att använda bägge knapparna vara mycket effektivare, eftersom det finns en massa möjligheter till genvägar i gränssnitten...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL