April 17, 2005
Apples senaste skapelse, Mighty Mouse är här. Till en början ser den ut som vilken enknappsmus som helst, men låt inte utseendet lura dig. Dess rena yttre döljer funktioner som ett beröringskänsligt hölje som känner av var du klickar, vilket ger dig både en höger- och vänstermusknapp. Dessutom finns två sidknappar med trycksensorer och en rullningskula. Med hjälp utav rullningskulan kan du obehindrad skrolla vågrätt, lodrätt eller diagonalt. Mighty Mouse är självklart en optisk mus och ska enligt Apple gå att använda på de flesta underlag. Priset i svenska Apple Store är 549 kr
Källa: Apple
March 11, 2003
Intressant. Mac-dårarna är så fixerade vid att inte erkänna att något från PC skulle vara bra, att de t.o.m. kamoflerar bort andra musknappen.
Resten av världen har insett fördelen med två musknappar för länge, länge sedan.;)
Sen kan man fråga sig varför det är så hemskt med den högra knappen, att man måste gömma den, men samtidigt sätter man dit två fula knappar på sidorna? Man bara häpnar....
September 1, 2002
Det har ju gjorts snudiga skämt om detta med Apple's enknapps-musar i åratal, och själv har man ju tyckt det varit konstigt och så.
Men tanken bakom detta är att tvinga programvaru-utvecklarna att skapa bra användargränssnitt (som är intuitiva med endast en musknapp) och inte gömma en massa kommandon bekvämt bakom högerklicksfunktioner.
Det är svårt (omöjligt?) att skapa gränsnitts-objekt vars visuella "cue" skall förklara vad både vänster och höger musknapp har för funktion kopplat till dem. Har man endast ett sätt (en knapp) att interagera med objektet på, är det mycket enklare att förklara vad objektet gör när man använder det.
Det handlar alltså inte om att Apple tror att två musknappar är för svårt, utan det handlar om att inte göra gränssnittet svårare än vad det behöver vara.
January 22, 2003
Gamblor wrote: Det har ju gjorts snudiga skämt om detta med Apple's enknapps-musar i åratal, och själv har man ju tyckt det varit konstigt och så.
Men tanken bakom detta är att tvinga programvaru-utvecklarna att skapa bra användargränssnitt (som är intuitiva med endast en musknapp) och inte gömma en massa kommandon bekvämt bakom högerklicksfunktioner.Det är svårt (omöjligt?) att skapa gränsnitts-objekt vars visuella "cue" skall förklara vad både vänster och höger musknapp har för funktion kopplat till dem. Har man endast ett sätt (en knapp) att interagera med objektet på, är det mycket enklare att förklara vad objektet gör när man använder det.
Det handlar alltså inte om att Apple tror att två musknappar är för svårt, utan det handlar om att inte göra gränssnittet svårare än vad det behöver vara.
Visst, för en oerfaren användare är ju 1 knapps upplägget mycket lättare att lära sig, men utan den andra knappen går man miste om flera effektiva och bra kortkomandon och liknande.
September 1, 2002
NES_Boy wrote: Visst, för en oerfaren användare är ju 1 knapps upplägget mycket lättare att lära sig, men utan den andra knappen går man miste om flera effektiva och bra kortkomandon och liknande.
Du tänker inte i samma banor för du är så van med win32-världens sätt att se på UI-design.
I ett välstrukturerat användargränssnitt gjort för en (1) musknapp _behövs_ inte höger musknapp, enligt Apple's designfilisofi för mjukvara.
March 11, 2003
Gamblor wrote: [quote=NES_Boy]Visst, för en oerfaren användare är ju 1 knapps upplägget mycket lättare att lära sig, men utan den andra knappen går man miste om flera effektiva och bra kortkomandon och liknande.
Du tänker inte i samma banor för du är så van med win32-världens sätt att se på UI-design.
I ett välstrukturerat användargränssnitt gjort för en (1) musknapp _behövs_ inte höger musknapp, enligt Apple's designfilisofi för mjukvara.
Jag kom inte in i Windows/x86 förrens 95, och trots att jag hade kört Amiga och Mac innan, så insåg jag det bekväma med två musknappar.
Idag sitter jag jämt och letar efter högerknappen när jag jobbar med jobbets macar. För mig är en knapp en begränsning av gränssnittet. Ungefär som att skriva på ett tangentbord utan å,ä och ö. Det fungerar, och har man ett bra program, så behövs de knapp ens om man skall skriva på svenska, men dock så är det i alla fall en begränsning.
April 8, 2003
denstore wrote: Intressant. Mac-dårarna är så fixerade vid att inte erkänna att något från PC skulle vara bra, att de t.o.m. kamoflerar bort andra musknappen.
Resten av världen har insett fördelen med två musknappar för länge, länge sedan.;)
Sen kan man fråga sig varför det är så hemskt med den högra knappen, att man måste gömma den, men samtidigt sätter man dit två fula knappar på sidorna? Man bara häpnar....
För att det är stilrent. Återstår att se hur det känns att användas. Sen vet jag inte om jag gillar designen så värst. Ser rätt tråkig ut, men det är kul med lite nytänkande. Förövrigt har de ju inte gömt högerknappen, utan snarare båda knapparna och slagit ihop dem till en som känner av vilken funktion som ska aktiveras beroende på var du har fingret. Lite tufft är det ju.
Fast min MX900 får vara kvar tills Mighty Mouse Bluetooth (?) kommer och det har inte att göra med att jag vill ha Apples egna grejer, utan för att det enbart är Apples egna grejer som har vettiga drivrutiner.
October 7, 2002
Gamblor wrote: Du tänker inte i samma banor för du är så van med win32-världens sätt att se på UI-design.
Självklart ska den aldrig vara nödvändig. Dock så kan den som har lärt sig att använda bägge knapparna vara mycket effektivare, eftersom det finns en massa möjligheter till genvägar i gränssnitten...
1 Guest(s)