April 17, 2005
Vi rapporterade nyligen om den nya PCI Express 2.0 specifikationen och nu kommer nästa nyhet för PCI Express grafikkort, nämligen en ny strömkontakt. Dagens 6-pins kontakter har en maximal kapacitet på 75W och flera high-end kort använder redan två av dessa för att kunna få den ström de behöver. Dessa kontakter kommer att ersättas av en 8-pins kontakt som ska kunna leverera betydligt mera ström om så behövs. En effektivare lösning helt enkelt även om vi istället gärna sett lägre strömförbrukning på grafikkorten.
[Image Can Not Be Found] Bildkälla: The Inquirer
May 2, 2006
Jag är intresserad av vilken adapterkoppling som är i andra änden. Vanliga 6-pins vill ju kopplas till 2 st 4-pins molex. Om denna kräver 2 st 6-pins i andra änden så innebär det att det skulle gå åt 4 kablar för mig för att koppla in ett R600 på ett Cooltek 600W. 2 st 6-pins till en 8-pins samt 2 st molex till ett 6-pins. Har nämligen för mig att R600 ska ha både en 8-pins och en 6-pins kontakt.
Nog för att det är kul med prestanda, men man får verkligen hoppas att vi är nära vägs ände vad gäller strömslukarmonster på GPU fronten.
Jag tror det blir ohållbart om inte Nvidia och AMD/ATI följer efter i den utveckling som CPUerna nu tagit.
January 15, 2004
Det ser ut som en likadan kontakt i andra änden också. Det se alltså ut att vara en kabel som kan kopplas direkt mellan nätaggregatet och grafikkortet.
Specifikationerna säger att det man ska kunna leverera 150 W genom de nya 8-pinnarskontakterna så för de som inte har nya nätaggregat kommer det förhoppningsvis komma adaptrar från 2x6-pin till 1x8-pin.
2 Guest(s)