April 17, 2005
Creative är som bekant på väg att lansera två nya X-Fi baserade ljudkort på marknaden och när vi först hörde talas om ljudkorten, Sound Blaster X-Fi Titanium HD och Sound Blaster X-Fi HD, var det endast begränsad information vi bjöds på. Nu har vi hittat både utförligare specifikationer och foto på de två nya korten som ger en tydligare bild av Creatives satsning.
Utförligare specifikationer Sound Blaster X-Fi Titanium HD:
[Image Can Not Be Found]
- RCA Line Out for audio playback up to 122dB, 24-bit/96kHz Digital-to-Analog Converters (DAC)
- RCA Line Input for recording up to 118dB, 24-bit 96kHZ Analog-to-Digital Converters (ADC)
- 0.001% Total Harmonic Distortion + Noise (THD+N)
- Headphone output for audio listening up to 115dB 33 Ohms, and 117dB, 330 Ohms, at 24bit/96kHz
- Replaceable Op-amps
- Hardware-accelerated 3D positional audio and EAX® 5.0 effects that provide a truly immersive experience with headphones and speakers
- Dolby Digital and DTS encoding enables one-step single-cable connection to home entertainment systems
- TOS-link optical-in/out
- 1/8” microphone-in
- 1/8” headphone jack
- Creative ALchemy™ to restore EAX and surround sound that is otherwise lost in DirectSound game titles running under Windows Vista and Windows 7
- ASIO recording support with latency as low as one millisecond with minimal CPU load
- Works with Windows Vista and Windows 7 operating systems [/list]
Utförligare specifikationer Creative Sounds Blaster X-Fi HD:
[Image Can Not Be Found]
- RCA Line Out for audio playback up to 114dB, 24-bit/96kHz Digital-to-Analog Converters (DAC)
- RCA/Phono Line Input for recording up to 108dB, 24-bit 96kHZ Analog-to-Digital Converters
- TOS-link optical-in/out
- Gold-plated 1/4” microphone-in
- Gold-plated 1/4” headphone jack
- USB-bus powered, no external power supply required
- Creative ALchemy to restore EAX and surround sound that is otherwise lost in DirectSound game titles running under Windows Vista and Windows 7
- Works with Windows Vista and Windows 7 operating systems [/list]
April 27, 2006
Mest intressant är kanske huruvida det fortfarande är kompabilitetsproblem och allmänna problem med missljud;
http://forums.creative.com/t5/.....m-p/506793
Själv törs jag inte köpa en Creative-produkt igen - vem vill pröjsa flera tusen kronor för att det ska låta illa??
Men som sagt annars har det flyttit på för min del med min X-Fi Elite Pro. 🙂
Lite sugen på Sound Blaster X-Fi Titanium HD men ska vänta på recensioner och se vad som sägs om den.
July 4, 2008
Gascogne wrote: Själv har jag aldrig haft några problem med mina Creativ kort direkt, lite strul när man körde Vista när det släpptes med passande drivrutiner.
Men som sagt annars har det flyttit på för min del med min X-Fi Elite Pro. 🙂Lite sugen på Sound Blaster X-Fi Titanium HD men ska vänta på recensioner och se vad som sägs om den.
Brukar ju alltid bero mycket på vad man använd kortet till. Det brus och strul med drivrutiner sker oftast när man använder kortet med vissa ljudformat.
May 15, 2005
April 27, 2006
Gascogne wrote: Själv är det bara spel och musik jag använder min dator till så. 🙂
Och det var just vid dessa tillfällen det var mest besvärande. Emellanåt lät det som om någon stekte, därav pop & crackle. Plågsamt för öron och högtalarelement.
Problemen är inte drivrutinsrelaterade utan beror tydligen dels på bristande kompabilitet med vissa chipset, samt dels undermålig kvalité på komponenterna. Det senare har ASUS, Auzentech med flera undvikit då även de använder samma ljudprocessor - utan missljud.