Till Intels nya Pentium 4-processorer med klockfrekvenser över 3.0Ghz kommer det behövas nya moderkort. Det är de nya modellernas strömförsörjningen som dagens moderkort inte klarar av. Dagens P4-moderkort är byggda enligt en standard som tillåter maximalt 60W strömförsörjning till processorn. De nya processormodellerna kommer kräva 70W+ och det medför att vi alltså behöver nya moderkort. Moderkorten kommer byta från trefas- till fyrfas-design för att klara den högre strömförsörjningen vilket medför en marginel kostnadsökning.
Läs mer på Digitimes.com.
Tekniknörd som gillar att träna.
Varför de behöver nya moderkort nu är ju rätt klart men jag kan hålla med om att det är konstigt att de inte tänkt på detta innan. ABIT BD7-RAID använde sig t.ex av en fyrfas-design.. dock vet jag inte om den var designad för 70W+ eller om det bara för att ge en mer stabil strömförsörjning. I vilket fall tycker man ju att moderkortstillverkarna borde insett att dessa problem skulle dyka upp.
July 19, 2001
Rövsvett okså!!!!... Men tror du att DB7 raid kortet kan klara av en 3GHz processor?? Den borde väl inte dra mer kraft då den är baserad på 90 annometer teknik... Eller kör dom på den vanliga 130nanometer? För den borde ju dra ganska mycket mindre ström och överklocka som en 1,6a
Jag tror iförsej de flesta moderkort kan klara av Processorer på 3.0Ghz+ eftersom man hela tiden ser överklockade system på 3.0Ghz+. Men det kan ju bli problem med stabilitet o.s.v. Vad det gäller BD7 vet jag inte om det rent strömmässigt skulle klara det men du får nog problem i vilket fall. Det kan bli knepigt att köra en P4 med 533Mhz FSB på det moderkortet och frågan är om det kommer P4 3.0Ghz+ med 400Mhz FSB..
3.06Ghz modellen ska för övrigt vara baserad på 0.13micron och det är möjligt att ännu snabbare modeller släpps på 0.13 innan 0.09 lanseras..
Så ditt BD7-RAID funkar i 166Mhz FSB Helix?
Vi lyckades faktiskt inte pressa upp vårt testmoderkort över 137Mhz FSB men det kanske var ett måndagsex.. 🙂
Om du vill (Vem vill inte det.. :)) köra med 0.09 modellerna får du nog vänta till andra halvan av 2003 tyvärr.. kan komma tidigare men jag tvivlar..
2 Guest(s)