April 17, 2005
Windows Vista lanserades för en dryg vecka sedan och även om hackare och crackare har jobbat på att knäcka Microsofts nya operativsystem sedan början av november så är det ingen som än så länge lyckats göra ett riktigt aktiveringscrack, vilket säkerligen Microsoft slår sig för bröstet om. Det dyker dock hela tiden upp nya sätt att gå runt en aktivering, senast i raden är nog gruppen GHOST som släppt "Windows.Vista.Crack.READ.NFO-GHOST". Detta är bara ytterligare ett sätt att jobba sig runt aktiveringen där man helt enkelt stannar av tiden som räknar ner till aktivering.
Även om ingen lyckats knäcka Vistas aktivering så är det svårt att inte tro att det kommer att ske så småninom. Frågan är även vad Microsoft gör och kommer göra för att förhindra att folk använder sig av piratkopierade versioner av Vista, vilket säkerligen många redan gör. Tidigare har man ju nyttjat Windows Genuine Advantage, vilket även det blev knäckt snabbt av communityt och i värsta fall var man tvungen att stå ut med irriterande meddelanden samt att man inte kunde hämta hem uppdateringar och program manuellt från Microsofts hemsida.
November 7, 2006
BloodMan wrote: Tror de verkligen att ingen kommer cracka vista ? haha ju mera de håller på desto mera drivkraft får alla dom crack grupper därute att knäcka skiten.
Jag förstår inte varför folk återkommer till detta hela tiden, Microsoft har sagt sedan dag1 att aktiveringen är till för att FÖRSVÅRA piratkopieringen, inte ta bort den.
Så, NEJ, ingen annan än möjligtvis hackarna själva tror att systemen är till för att ingen någonsin ska kunna cracka dem.
Vista Premium OEM kostar dryga tusenlappen, varför ska man strula med crackar och skit för ? Efter att man crackat den får man sedan strula med uppdateringar, bara att titta hur det är för XP där man måste ladda ned en ny fix för WGA var och varannan vecka.
Man har ett system som regel i flera år, bara räkna vad den tusenlappen ger er och vad det kostar per dag, det är ingenting !
May 6, 2002
aa32 wrote: [quote=BloodMan]Tror de verkligen att ingen kommer cracka vista ? haha ju mera de håller på desto mera drivkraft får alla dom crack grupper därute att knäcka skiten.
Jag förstår inte varför folk återkommer till detta hela tiden, Microsoft har sagt sedan dag1 att aktiveringen är till för att FÖRSVÅRA piratkopieringen, inte ta bort den.
Så, NEJ, ingen annan än möjligtvis hackarna själva tror att systemen är till för att ingen någonsin ska kunna cracka dem.
Vista Premium OEM kostar dryga tusenlappen, varför ska man strula med crackar och skit för ? Efter att man crackat den får man sedan strula med uppdateringar, bara att titta hur det är för XP där man måste ladda ned en ny fix för WGA var och varannan vecka.
Man har ett system som regel i flera år, bara räkna vad den tusenlappen ger er och vad det kostar per dag, det är ingenting !
Vista Home vill nog ingen här köra och Ultimate OEM kostar 2000kr.
2000 spänn för en licens som inte längre är användbar efter att t.ex moderkortet gått sönder. Njaa..
4500kr kostar väl Ultimate annars, icke OEM.
May 2, 2006
Man kan inte låta bli att undra hur det hade sett ut om Microsoft sålt Vista Ultimate Retail för ca 100$ (eller en svensk tusing).
Förmodligen hade 99% av alla datoranvändare köpt sig en då, och piratversionerna hade bara utgjorts av ett ytterst marginellt antal få.
Med nuvarande priser så uppmuntras piratkopieringen.
Frågan är vilket scenario som MS hade tjänat mest pengar på?
Miljontals piratkopior och dyra OS, eller billiga OS och få piratkopior.
Naturligtvis så skaffar sig den stora användarbasen OS:et via OEM, vilket man är väl medveten om i Redmond.
Man kan dock inte låta bli att undra om det inte är gammal hederlig trångsynthet som gör att MS ständigt upprepar samma mönster, som givetvis får samma följder. Stora monopolliknande företag brukar ju sällan vara speciellt innovativa när det gäller att lansera sin produkt utifrån ett nytt tankesätt. Parallellerna till musik- och filmbranschen är påtagliga.
November 4, 2001
Eftersom Vista är så pass nytt är således prislappen hög. Om ett tag får man säkert Vista Ultimate Retail för närmare 4000:-
4000:- för ett operativsystem som man använder 8h om dagen i 4år är inte speciellt dyrt. Visst 4000:- är mycket pengar men slår man ut det blir det ~30öre i timmen eller 3:- om dagen.
Ett spel som man klarar på 10-20H och kostar 500:- blir 50-20:-/H
Klart att det hade varit bättre om dom tog 1000:- för Home Premium och 2000:- för Ultimate (dvs Retail för OEM-priset).
Ser man på det ut M$ synvinkel blir det hel annorlunda. Företag är den största inkomstkällan och det är här herr gates drar in majoriteten av sina pengar. Single-Retail-intäkterna är förmodligen väldigt små jämfört med volym och OEM licenserna som företag tecknar.
Sen att linux är gratis är en annan sak 😉
May 2, 2006
Det var det jag också var inne på. Linux är gratis och hur många kör då med piratkopior. 🙂
Nu begär jag inte att MS ska ge ut sitt OS gratis (hemska tanke 🙄 ), men det står klart att priset är det avgörande för hur stor del man vill att piratmarknaden ska få. Detta gäller för alla produkter. Titta på hur smugglingen av snus har skenat iväg efter årsskiftets höjning.
Volymlicenser (Enterprise Edition endast) och OEM är som sagt den stora kassakon, men pga MS enorma dominans så utgör även Retail ett betydande antal licenser.
Hade jag varit en inkarnation av Gates/Ballmer (ännu värre tanke 😛 ) så hade jag sänkt Retail till dagens OEM priser och sänkt OEM ytterligare.
OEM ska ju dessutom bara få säljas i samband med annan hårdvara.
Jag tror att MS i slutändan hade tjänat mer på detta, samtidigt som man hade krympt den förhatliga piratmarknaden betydligt.
Sedan tycker jag inte XP har gått ner nämnvärt i pris för att vara över 5 år gammalt. Kolla längst ned på följande sida.
November 7, 2006
Det finns ingen anledning för en normal kund att köpa retail licenser. Minst halva retail priset är support kostnad, det är det du betalar för, åratal av support du inte kommer använda.
Linux är gratis säger ni, men det är samma sak där att vill man ha support så får man köpa en licens av tex novell eller redhat.
November 7, 2006
padda wrote:
Vista Home vill nog ingen här köra och Ultimate OEM kostar 2000kr.
2000 spänn för en licens som inte längre är användbar efter att t.ex moderkortet gått sönder. Njaa..
4500kr kostar väl Ultimate annars, icke OEM.
1845kr kostar Ultimate OEM, och du får visst byta om det är så att moderkortet går sönder, jag har frågat Microsoft om det specifikt:
Hej -.
Harr forskat lite i din fråga.
Du får bara byta moderkort om det har gått sönder.
Då är det godkänt för att aktivera.Hoppas att det är lite hjälp.
Jag har vista på min dator och är riktigt imponerad.
Hoppas att du fortfarnde kan tänka dig att byta till den sen.Har du några ytterligare frågor så är du givetvis välkommen att höra av dig till oss igen.
Med vänliga hälsningar
Microsoft AB
P-- H-----
Swedish Microsoft Customer Service
Tel. 08-752 56 30
Fax. 08-750 51 58
May 6, 2002
...
Jag har vista på min dator och är riktigt imponerad.Med vänliga hälsningar
Microsoft AB
Pia Hallin
Swedish Microsoft Customer Service
Tel. 08-752 56 30
Fax. 08-750 51 58
What a shocker 😮
Men om man kan aktivera efter t.ex moderkortsbyte känns det ju lite mer aktuellt att köpa OEM.
Vad händer om man bara gör en ominstallation? Det behöver ju göras 1-2 gånger om året med Microsofts OS, kan man då aktivera utan att behöva ringa och hålla på?
December 14, 2005
aa32 wrote:
att titta hur det är för XP där man måste ladda ned en ny fix för WGA var och varannan vecka.
Det där är helt fel, det finns sätt att en gång för alla aktivera sig för WGA. Proceduren är dessutom busenkel. (Inga PM för att fråga mig hur man gör tack, de besvaras inte)
Angående GHOST-cracken i nyheten så är det inte en ny crack utan samma timestop-crack som har funnits ute ett tag och bekräftats av många som fungerande, förmodligen den bästa Vista-cracken idag. GHOST-releasen är bara snyggt förpackad med utförliga instruktioner, men exakt samma crack som tidigare.
För att återgå till prissättningen så byter de flesta användarna här hårdvara ganska ofta, så 4000kr lär knappast vara det enda du får betala under hela Vistas livslängd. Uppgraderar man en gång per år eller oftare så blir det plötsligt jäääävligt dyrt. Hela konceptet med en licens per hårdvarukonstellation är helt idiotisk imo.
LOL @ "piratgubbar" förresten 😀
November 7, 2006
megabävern! wrote:
...
För att återgå till prissättningen så byter de flesta användarna här hårdvara ganska ofta, så 4000kr lär knappast vara det enda du får betala under hela Vistas livslängd. Uppgraderar man en gång per år eller oftare så blir det plötsligt jäääävligt dyrt. Hela konceptet med en licens per hårdvarukonstellation är helt idiotisk imo.LOL @ "piratgubbar" förresten 😀
4000 ? Ska du köpa ny retail varje gång då ? Den kostar inte 4000. Blir ganska meningsösa diskussioner när varje person tjatar om 4000kr utan att ta reda på vad licenserna är och kostar.
Uppgradera kan man för det mesta göra hur mycket som helst utan att byta moderkort, förstår inte riktigt problemet där.
Nåja, vissa blir aldrig nöjda.
November 7, 2006
padda wrote: Vad händer om man bara gör en ominstallation? Det behöver ju göras 1-2 gånger om året med Microsofts OS, kan man då aktivera utan att behöva ringa och hålla på?
Jadå, så länge det är på samma dator kan man installera om hur mycket som helst utan att behöva ringa dem.
December 14, 2005
aa32 wrote:
4000 ? Ska du köpa ny retail varje gång då ? Den kostar inte 4000. Blir ganska meningsösa diskussioner när varje person tjatar om 4000kr utan att ta reda på vad licenserna är och kostar.Uppgradera kan man för det mesta göra hur mycket som helst utan att byta moderkort, förstår inte riktigt problemet där.
Nåja, vissa blir aldrig nöjda.
Eller så kan du sluta stirra dig blind på siffrorna och istället förstå konceptet. Att betala igen för samma OS jag redan köpt för att jag uppgraderat hårdvaran är det jag är emot, spelar ingen roll vad OSet kostar.
Att vissa uppgraderingar inte berör moderkort (om det nu är den enda komponenten man inte får byta ut för att fortsätta använda samma licens) är också irrelevant. Det hela handlar om en form av Fair Use, något du och MS inte verkar särskilt bekanta med.
November 7, 2006
megabävern! wrote:
...
Att vissa uppgraderingar inte berör moderkort (om det nu är den enda komponenten man inte får byta ut för att fortsätta använda samma licens) är också irrelevant. Det hela handlar om en form av Fair Use, något du och MS inte verkar särskilt bekanta med.
Okej, konceptet är att de har satt ett pris för licensen som är bunden till ett moderkort, sen kan du välja att köpa den eller inte. "Fair use" är inget juridiskt koncept och har aldrig varit det och hur skulle man kunna definiera det ??
December 14, 2005
aa32 wrote:
Okej, Jag tror det är du som inte förstår konceptet, de har satt ett pris för licensen som är bunden till ett moderkort, sen kan du välja att köpa den eller inte. "Fair use" är inget juridiskt koncept och har aldrig varit det och hur skulle man kunna definiera det ??
Eh jo jag förstår det mer än väl, just därför ansåg jag det lämpligt att lägga fram min åsikt här. Men tack för att du påpekar det uppenbara...
För det första så är Fair use absolut ett juridiskt koncept (immaterialrättsligt), konsultera google om du känner dig förvirrad. För det andra så har jag inte kritiserat Vistas licenspolicy ur en juridisk ståndpunkt, utan snarare moralisk. Så varför ens dra in juridiken i det hela?
EDIT: Jag är så trött på argument som "såhär är det, acceptera det eller ignorera det" som du och andra ofta tar till som tillflykt. Så alla som inte tycker att situtationen är ok ska inte heller göra sina röster hörda utan bara acceptera det? Yttrandefrihet är överskattat va?
November 7, 2006
Vi bor i sverige här gäller svensk lag, och nej det finns inget koncept som heter "Fair use" inom det område vi pratar om, inte ens i USA. "Fair use" handlar om copyright, du kan typ använda ett företagsnamn i en sång som du själv skriver, det handlar inte om att du får stjäla ett operativ system för att du känner för att du tycker att det är fair use.
Om ett företag skriver en licens inom gällande lagar, sätter ett pris och du köper det så kan du inte komma och gnälla om "fair use", det är licensen som du köpte som gäller såvida den inte direkt strider emot gällande lag.
Jag har absolut ingen aning om hur yttrandefriheten kom in i sammanhanget men du har säkert någon förvirrad förklaring till det också.
1 Guest(s)