Nya Vista crack anländer|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nya Vista crack anländer
megabävern!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
sp_UserOfflineSmall Offline
1116367
February 5, 2007 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Vi bor i sverige här gäller svensk lag, och nej det finns inget koncept som heter "Fair use" inom det område vi pratar om, inte ens i USA. "Fair use" handlar om copyright, du kan typ använda ett företagsnamn i en sång som du själv skriver, det handlar inte om att du får stjäla ett operativ system för att du känner för att du tycker att det är fair use.

Om ett företag skriver en licens inom gällande lagar, sätter ett pris och du köper det så kan du inte komma och gnälla om "fair use", det är licensen som du köpte som gäller såvida den inte direkt strider emot gällande lag.

Jag har absolut ingen aning om vad yttrandefriheten kom in i sammanhanget men du har säkert någon förvirrad föklaring till det också.

Fair use kan defineras på olika sätt, det du har som exempel är bara ett av dem. Som jag skrev i förra inlägget så är det inte den juridiska aspekten jag argumenterar kring överhuvudtaget, så jag förstår inte varför du glider in på ett helt annat ämne.

Läs mina inlägg igen, har jag angripit juridiken kring licenspolicyn för Vista? Får man inte tycka att något är fel bara för att det inte är olagligt?

Yttrandefriheten kom in i bilden när du kom med det trötta argumentet "såhär är det, köp det eller inte" med undertonen "men för guds skull få inte för dig att kritisera det öppet".

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1116390
February 5, 2007 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vi ta och lugna ner oss en smula med det juridiska/konstitutionella lite.

En OEM licens gäller bara för samma hårdvara som den är avsedd för. Du kan byta moderkort om det skulle "gå sönder". Du har alltså ingen rätt att byta moderkort eller andra delar bara för att du vill uppgradera. Där av det klart lägre priset. OEM är alltså för den vanlige Svensson som inte har behov av att hänga med i hårdvarusvängen.
För majoriteten av oss på det här forumet så är en retail licens betydligt intressantare eftersom den tillåter hur många byten av hårdvara som helst.
Det gäller dock bara för en dator åt gången. Du kan alltså inte köpa en retail licens och installera den på 3 datorer (om inte 2 av dem ständigt är offline).
Lägger man alltså ut hutlösa 4500-5000kr på en Ultimate retail så kan man uppgradera sin dator hur mycket som helst.
Microsoft ändrade sig på den här punkten för bara ett par månader sedan. Innan så hade man begränsat retail licensen till två ominstallationer med ny hårdvara. Påtryckningarna/klagomålen från alla oss hårdvarufreaks fick tydligen (och glädjande nog) allsmäktiga Microsoft att ändra sig.
Enligt deras egen utsago så var det frågan om en "belöning" till alla entusiaster för deras hjälp vid testandet av alla betaversioner
Jag undrar hur det hade gått om inte så många gått i taket för detta... 🙄

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1116397
February 5, 2007 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

stege99 wrote: ...
Det gäller dock bara för en dator åt gången. Du kan alltså inte köpa en retail licens och installera den på 3 datorer (om inte 2 av dem ständigt är offline).
...

Fast även om maskinerna ligger offline måste man väl aktivera (via telefon om internetanslutning saknas).

megabävern!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
1116401
February 5, 2007 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Fungerar retaillicensen på det sätt som stege99 skriver så anser jag att det är helt OK, att man betalar för en licens som kan användas på en dator i taget men oberoende av hårdvarukonfigurationen. Fick ett annat intryck av tidigare skriverier.

Man kan förstås fortfarande diskutera huruvida prissättningen för licensen är vettig, men det visar sig nog inte förrän OSet och stödet för OSet har mognat ytterligare.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1116449
February 5, 2007 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: [quote=stege99]...
...

Fast även om maskinerna ligger offline måste man väl aktivera (via telefon om internetanslutning saknas).

Stämmer, inom 30 dagar så måste Vista aktiveras om man inte ska köra det i någon form av kraftigt reducerad funktionalitet. Om man inte använder dessa TimeStop crack som exempelvis GHOST då.
Men hade jag köpt en dyr licens så hade inte jag riskerat att man av misstag går ut på nätet med flera datorer av samma licens med risken att spärras, eller något annat otrevligt. cry

aa32
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 220
1116507
February 6, 2007 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

stege99 wrote: Kan vi ta och lugna ner oss en smula med det juridiska/konstitutionella lite.

En OEM licens gäller bara för samma hårdvara som den är avsedd för. Du kan byta moderkort om det skulle "gå sönder". Du har alltså ingen rätt att byta moderkort eller andra delar bara för att du vill uppgradera.
....

Man får uppgradera sina prylar precis så mycket man vill utan att återaktivera med en OEM licens UTOM just moderkortet, den är låst till moderkortet men man får som sagt byta om det går sönder. ANDRA grejer i datorn RÄKNAS INTE ALLS !!! Så sluta ljug om det.

Angående ominstallationer fattar jag inte vart du fått den rövar historien från, jag har alltid kört OEM och har alltid kunnat ominstallera på samma dator hur mycket som helst, så även med Vista. Man tycker moderatorerna borde kunna tala sanning och kolla upp fakta, varför tar du inte och ringer MS och pratar med dem ?

Jag har kört XP x64 OEM i två år innan jag bytte till Vista, jag har ominstallerat minst fem gånger och uppgraderat minnen, hårddiskar, cpu och grafikkort, inga som helst problem, det är som sagt bara moderkortet som gäller ring för f-n till MS och fråga istället för att snacka skit här.

FAKTUM ÄR:

- OEM är låst till moderkortet, du får byta om det går sönder.
- Du kan uppgradera andra delar bäst du vill i datorn.
- Du kan ominstallera hur mycket som helst så länge datorn har samma moderkort.
- Du får INTE flytta över till en annan dator.

Jag trodde vi diskuterade OEM hela tiden (jag gjorde det iallafall) men megabävern verkar ha trott att samma sak gällde retail, de förstår jag inte riktigt men det var väl därför han började gagga om fair use och yttrandefrihet och vad det nu var, hehe, sanslöst förvirrat.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1116754
February 7, 2007 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: Vi bor i sverige här gäller svensk lag, och nej det finns inget koncept som heter "Fair use" inom det område vi pratar om, inte ens i USA.
...
Om ett företag skriver en licens inom gällande lagar, sätter ett pris och du köper det så kan du inte komma och gnälla om "fair use", det är licensen som du köpte som gäller såvida den inte direkt strider emot gällande lag.

Det är därför MS fått ett par stämningar om att de skulle bryta mot EU-lagar?
😉 Dock inte för OEM-regler men hålla sig innanför regler är ju inte första gången de har svårt med. http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....p?a=610631

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
1118969
February 17, 2007 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

aa32 wrote: [quote=stege99]Kan vi ta och lugna ner oss en smula med det juridiska/konstitutionella lite.

En OEM licens gäller bara för samma hårdvara som den är avsedd för. Du kan byta moderkort om det skulle "gå sönder". Du har alltså ingen rätt att byta moderkort eller andra delar bara för att du vill uppgradera.
....

Man får uppgradera sina prylar precis så mycket man vill utan att återaktivera med en OEM licens UTOM just moderkortet, den är låst till moderkortet men man får som sagt byta om det går sönder. ANDRA grejer i datorn RÄKNAS INTE ALLS !!! Så sluta ljug om det.

Angående ominstallationer fattar jag inte vart du fått den rövar historien från, jag har alltid kört OEM och har alltid kunnat ominstallera på samma dator hur mycket som helst, så även med Vista. Man tycker moderatorerna borde kunna tala sanning och kolla upp fakta, varför tar du inte och ringer MS och pratar med dem ?

Jag har kört XP x64 OEM i två år innan jag bytte till Vista, jag har ominstallerat minst fem gånger och uppgraderat minnen, hårddiskar, cpu och grafikkort, inga som helst problem, det är som sagt bara moderkortet som gäller ring för f-n till MS och fråga istället för att snacka skit här.

FAKTUM ÄR:

- OEM är låst till moderkortet, du får byta om det går sönder.
- Du kan uppgradera andra delar bäst du vill i datorn.
- Du kan ominstallera hur mycket som helst så länge datorn har samma moderkort.
- Du får INTE flytta över till en annan dator.

Jag trodde vi diskuterade OEM hela tiden (jag gjorde det iallafall) men megabävern verkar ha trott att samma sak gällde retail, de förstår jag inte riktigt men det var väl därför han började gagga om fair use och yttrandefrihet och vad det nu var, hehe, sanslöst förvirrat.

Rövarhistorien:
http://computersweden.idg.se/2.139/1.80921

Finns otaliga andra källor om du vill ha det. Att MS stramade åt sin EULA inför Vista lanseringen är något som de flesta med lite kunnande och intresse följde. Likaså att de sedan ändrade sig på den punkten.
Håller med om att moderkortsbyte är det enda som för närvarande är låst till OEM licensen. MS är lite luddiga när de talar om "vitala delar" av hårdvaran.
Däremot är det helt klart att du INTE får installera en OEM licens på en dator som redan har ett OS. Det måste alltså vara en ny dator.

http://www.microsoft.com/piracy/YourPC_do.mspx

Vad man kan och får göra är som sagt inte samma sak.
Det jag dock inte accepterar är ditt tonfall. Diskutera saken på ett moget och sansat sätt. Eller diskutera det någon annanstans

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 100
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL