Nyhetsnotiser - Fredag 15/04/05|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nyhetsnotiser - Fredag 15/04/05
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 15, 2005 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Palladium kommer visas upp på WinHEC
Trots rykten om att Microsoft valt att inte integrera Next-Generation Security System (tidigare Palladium) i Longhorn är det nu klart. Säkerhetssystemet ska visas upp i en preview-version utav Longhorn på WinHEC i slutet av månaden.

Källa: BetaNews

Cooler Master Vortex TX hos ViperLair
ViperLair har tagit sig en titt på Cooler Masters senaste processorkylare. Den nya kylaren kan användas tillsammans med alla AMD och Intel processorer som går att köpa idag och består utav 100 % koppar. Den väger 440 g, är utrustad med en 92mm fläkt och ljudnivån uppges ligga på ungefär samma nivå som AMDs standardkylare.

Källa: ViperLair

Paint.NET 2.1 Beta 3
Paint.NET är ett bildredigeringsprogram utvecklat utav Washington State University med hjälp utav Microsoft och är tänkt att vara en gratis ersättning till Paint. Programmet fungerar under Windows 2000 samt XP och kan laddas ner hos Major Geeks

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
873793
April 15, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

jahapp då slipper man tveka på om man ska lära sig linux isf longhorn...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
873844
April 16, 2005 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jaha, lite synd med tanke på att iaf jag längtat efter longhorn...

So long windows

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
Member Since:
July 21, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
873882
April 16, 2005 - 9:25 am
sp_Permalink sp_Print

Blir en Mac för mig iaf, iof Linux lär nog utvecklas rätt snabbt på desktop-fronten när Palladium blir kommersiellt....

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
874234
April 17, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte den extra säkerheten vara bra? Men man får se hur det blir med spionskiten och möjligheten att använda freeware i framtiden.

Ja ja har ändå en 40 spel och kan köpa en grym PC till longhorn kommer. Sen blir det mac som jobbdator.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874250
April 17, 2005 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, mikromjuk gräver sin egen grav. Det gillar vi. Entusiastmarknaden kommer att dö när Palladiumskräpet kommer in genom farstun. Opensource kommer att slås ut ganska per omgående och det är helt bissart enligt mig, allt som du har på datorn måste i princip genomgå microsoftcertifiering. Du kan inte göra din egen musik och släppa på internet, den kommer helt enkelt inte fungera hos andra användare förräns låten gått igenom microsoft på certifieringskontroll. Sen så övervakar storebror varenda knapp du trycker på, gillar dem det inte så så gör dom så att du inte kan trycka på den.

Hur många vill leva med det egentligen? Sen måste du verkligen äga en egen licens till varenda program du använder, tror inte en enda sate i detta land har helt rent mjöl i påsen.

Nästa köp är redan bestämt, aldrig i hela mitt liv att jag köper en produkt från ett företag som är inblandade i TCPA. Jag kommer att köpa en Mac, sen in med linux på den så har jag en extremt kraftull dator som kommer att smiska det mesta vad X86 heter. Skäms faktiskt över att äga produkter från AMD. Windows har jag övergett för länge sen, linux for the people.

Linuxcommunityn kommer gynnas något fruktansvärt här, nästan ingen person i Sverige gillar att vara övervakade, än mindre kunna kontrolleras av Microsoft. Dock kommer hårdvarumarknaden lida av det här, folk kommer inte att villja köpa en palladiumprocessor, du blir tvingad att köra Windows på den (och vemfan vill köra det?) Säljs det inga nya processorer, så kommer utvecklingen stanna upp på processorfronten. Stannar utvecklingen där, så stannar även allting annat. Det är Apple som kan skatta sig lyckliga eftersom de har valt att stå utanför alliansen. När serverparkerna byts ut är det xserves som skeppas in, den processen har till och med börjat nu. xServe G5 smiskar nästan allting i samma prisklass från både Sun, HP, Dell och IBM. Blir Palladium integrerat i kommande serverlösningar från ovannämnda företag så kan de lika gärna packa ihop och börja göra tetraförpackningar, Windows har inget i de maskinerna att göra och du blir tvingad att använda deras mjukvara, som kostar apa. Inte heller går det att använda opensourceapplikationer på en sådan server. Ahh, det är ju strålande, IIS och ASP åt folket, jag jublar....

Tänk vad roligt nu om inte spelföretagen gillar detta och börja utveckla ordentligt till Linux. Likaså grafikkortstillverkarna. Då finns det verkligen ingen anledning kvar till att köpa Longhorn för det är den enda bristen som linux har idag, att hardcorespela alla de nya spelen utan minsta krångel. På kontorsfronten och serverbiten är det redan vida överlägset dito från Microsoft, bara att studera denna månads DMZ när Novell Linux Desktop ger XP på nöten rejält i en desktoproundup.

Jaja, mycket pladder blir det. Nu ska jag drömma lite om min kommande Mac i alla fall, so long.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
874307
April 17, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Dream on. Linux är inte moget att axla MS mantel. Tyvärr.

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
874345
April 17, 2005 - 4:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Prova ett par trevlia distar istället så ser du att vem som helst kan köra linux... Har linux på den datorn min mamma kör varför ska hon köra MS? Slipper rensa virus etc ja slipper hjälpa henne. Det är annat utsende på ikonerna hon klickar på, allt annat funkar ju exakt likadant. Inte moget? inte moget för vadå? Visst det ställer till för tekniker som är MS certifireade och behöver GUI för allt men att säg att det inte är moget med en kort komentar och lämna det därvid nja

Normis
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
September 22, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
874349
April 17, 2005 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade mer än gärna bytt till Linux, men tvingas sitta kvar på Windows pga av att det inte går att spela normalt med linux.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874356
April 17, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

JonaS wrote: Prova ett par trevlia distar istället så ser du att vem som helst kan köra linux... Har linux på den datorn min mamma kör varför ska hon köra MS? Slipper rensa virus etc ja slipper hjälpa henne. Det är annat utsende på ikonerna hon klickar på, allt annat funkar ju exakt likadant. Inte moget? inte moget för vadå? Visst det ställer till för tekniker som är MS certifireade och behöver GUI för allt men att säg att det inte är moget med en kort komentar och lämna det därvid nja

Det är för få program som har stöd av Linux. Både nytto, och nöjesprogram. Linux hade inte fungerat hos 95% av de jag känner eller jobbar med.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874429
April 17, 2005 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Dream on. Linux är inte moget att axla MS mantel. Tyvärr.

Jodå, det tycker jag. Vad har du provat och hur ingående? Läs senaste DatorMagazin tillexempel. Där ger Novell Desktop Linux (även känt som SuSE) windows rejält på nöten i kontorsprestanda. Och enligt mig är SuSE en av de sämsta distarna därute, så att säga att Linux inte kan matcha windows är bara så fel. Under det senaste året har linuxdistarna blivit bra mycket. Jag har emigrerat båda föräldrarna och syrran till att köra linux rätt igenom.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874459
April 17, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: [quote=Code Red]Dream on. Linux är inte moget att axla MS mantel. Tyvärr.

Jodå, det tycker jag. Vad har du provat och hur ingående? Läs senaste DatorMagazin tillexempel. Där ger Novell Desktop Linux (även känt som SuSE) windows rejält på nöten i kontorsprestanda. Och enligt mig är SuSE en av de sämsta distarna därute, så att säga att Linux inte kan matcha windows är bara så fel. Under det senaste året har linuxdistarna blivit bra mycket. Jag har emigrerat båda föräldrarna och syrran till att köra linux rätt igenom.

Hur bra funkar Adobes program på Linux?
Hur är det med Word, Excel och Powerpoint t.ex?
Hur många nya speltitlar finns det till Linux?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874461
April 17, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Hur bra funkar Adobes program på Linux?
Hur är det med Word, Excel och Powerpoint t.ex?
Hur många nya speltitlar finns det till Linux?

Finns bra alternativ till för i stort sett alla Adobes program.

OpenOffice >>>>> MS hopkok

Spelen kan man spela via Cedega men det vore trevligt med mer nativa spel faktiskt. (Dock finns ju det enda spelet man behöver till Linux nativt så både jag och Hugge klara oss iaf ;))

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874467
April 17, 2005 - 7:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=denstore]Hur bra funkar Adobes program på Linux?
Hur är det med Word, Excel och Powerpoint t.ex?
Hur många nya speltitlar finns det till Linux?

Finns bra alternativ till för i stort sett alla Adobes program.

OpenOffice >>>>> MS hopkok

Spelen kan man spela via Cedega men det vore trevligt med mer nativa spel faktiskt. (Dock finns ju det enda spelet man behöver till Linux nativt så både jag och Hugge klara oss iaf ;))

//Andreas

Allvarligt är inte det något alternativ för professionella användare. Står det inte Adobe, då duger det inte. Sen kan programmen vara hur bra som helst i alla fall.

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
874516
April 17, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ja har en stående prenumeration på transgaming och det är rätt många spel som fungerar

http://www.transgaming.com/

Hur bra funkar Adobes program på Linux?
Lite pill i wine så får du igång det utan problem. Kört i stort de flesta program dom har

Hur är det med Word, Excel och Powerpoint t.ex?
Varför? det finns alterantiv som är gratis men är det tvunget går det med wine får mecka lite med det men finns guider till det.

Hur många nya speltitlar finns det till Linux?
http://www.transgaming.com/portfolio.php
Visst dom är inte optimerade och du kör genom en "emulator" men det går, ja kan köra HL2 i på min burk med helt ok fps etc...

Guider : http://frankscorner.org/
Kör in winetools den underlättar mycket så slipper du strula 😛

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874538
April 17, 2005 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Hugge][quote=Code Red]Dream on. Linux är inte moget att axla MS mantel. Tyvärr.

Jodå, det tycker jag. Vad har du provat och hur ingående? Läs senaste DatorMagazin tillexempel. Där ger Novell Desktop Linux (även känt som SuSE) windows rejält på nöten i kontorsprestanda. Och enligt mig är SuSE en av de sämsta distarna därute, så att säga att Linux inte kan matcha windows är bara så fel. Under det senaste året har linuxdistarna blivit bra mycket. Jag har emigrerat båda föräldrarna och syrran till att köra linux rätt igenom.

Hur bra funkar Adobes program på Linux?
Hur är det med Word, Excel och Powerpoint t.ex?
Hur många nya speltitlar finns det till Linux?

Acrobat finns native för linux. Photoshop har de inte ens försökt att porta, eftersom kravet inte finns. Gimp fungerar alldelens utmärkt som substitut. Enligt mig (och många andra) så brädar OpenOffice officepaketet på många punkter, hänvisar återigen till Datormagazins tester där de tycker likadant.

Spelen är det ju sämre med, inte många spel som funkar native utan emulering. Quake, Doom och Unreal finns. Resten får man emulera, lite RTFM:ande är det men bara man vill så skuttar det igång. Men jag kan lova dig, att om Palladium blir ett faktum så kommer det släppas betydligt mer titlar till linux. Drivisarna kommer även jobbas på, då det egentligen är det som är den stora hållhaken idag.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874543
April 17, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

JonaS wrote: ja har en stående prenumeration på transgaming och det är rätt många spel som fungerar

http://www.transgaming.com/

Hur bra funkar Adobes program på Linux?
Lite pill i wine så får du igång det utan problem. Kört i stort de flesta program dom har

Hur är det med Word, Excel och Powerpoint t.ex?
Varför? det finns alterantiv som är gratis men är det tvunget går det med wine får mecka lite med det men finns guider till det.

Hur många nya speltitlar finns det till Linux?
http://www.transgaming.com/portfolio.php
Visst dom är inte optimerade och du kör genom en "emulator" men det går, ja kan köra HL2 i på min burk med helt ok fps etc...

Guider : http://frankscorner.org/
Kör in winetools den underlättar mycket så slipper du strula 😛

Saken är att det inte är OK. Normalt folk vill inte hålla på och "mecka i Wine". Det är inte acceptabelt för 95% av dagens användare.
När det gäller alternativen, så är det inte heller något folk ens funderar på. De vill ha 99% kompabilitet, och det får de inte genom att köra med alternativen.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874549
April 17, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote:
Acrobat finns native för linux. Photoshop har de inte ens försökt att porta, eftersom kravet inte finns. Gimp fungerar alldelens utmärkt som substitut. Enligt mig (och många andra) så brädar OpenOffice officepaketet på många punkter, hänvisar återigen till Datormagazins tester där de tycker likadant.

Det hjälper inte. Inte ens om du skulle komma och installera grejerna åt dem, så skulle folket på mitt jobb acceptera Gimp eller OpenOffice. De tycker helt enkelt inte att det är värt pengarna att krångla till det med sånt.

Hugge wrote:
Spelen är det ju sämre med, inte många spel som funkar native utan emulering. Quake, Doom och Unreal finns. Resten får man emulera, lite RTFM:ande är det men bara man vill så skuttar det igång. Men jag kan lova dig, att om Palladium blir ett faktum så kommer det släppas betydligt mer titlar till linux. Drivisarna kommer även jobbas på, då det egentligen är det som är den stora hållhaken idag.

Jag är inte helt övertygad, men jag välkomnar gärna fler titlar till Linux. Dock skall ni tänka på att det faktiskt är bl.a. speltillverkarna som gynnas av Palladium.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
874678
April 18, 2005 - 7:28 am
sp_Permalink sp_Print

OK, vidhåller att linux inte är moget.
Jag gör i princip 4 saker med min dator:
1) surfar och då kan jag köra linux
2) Arbetar med photoshop, indesign och illustrator. Glöm Linux fethårt.
3) Spelar spel. Glöm linux ännu hårdare.
4) Navet i hemmabion o musikanläggningen. Här funkar linux i viss mån men jag har inte lyckats att få digitalt 5.1-ljud ut med soundstorm. Jag känner inte för att skriva rivrutinerna själv.
Jag kör Mandrake 10 med dual boot.

Som jag skrev ovan så är det mac som är intressantast om palladium blir så hemskt som ryktena säger.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
874696
April 18, 2005 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: OK, vidhåller att linux inte är moget.
Jag gör i princip 4 saker med min dator:
1) surfar och då kan jag köra linux
2) Arbetar med photoshop, indesign och illustrator. Glöm Linux fethårt.
3) Spelar spel. Glöm linux ännu hårdare.
4) Navet i hemmabion o musikanläggningen. Här funkar linux i viss mån men jag har inte lyckats att få digitalt 5.1-ljud ut med soundstorm. Jag känner inte för att skriva rivrutinerna själv.
Jag kör Mandrake 10 med dual boot.

Som jag skrev ovan så är det mac som är intressantast om palladium blir så hemskt som ryktena säger.

Precis. Företag som håller på med publicering och tryck kommer att antingen återgå till Mac, eller hålla kvar i Windows, beroende på vad deras klienter använder. Att få dem att gå över till Linux är något man kan glömma, så länge det inte finns full kompabilitet och användarvänlighet med de stora aktörernas verktyg.
Likaså kommer knappast spelfolket att börja köra Linux innan titlarna fungerar utan krångel direkt vid releaserna.
Jag såg en gång en lista på vilka spel som gick att köra på Linux. Det var rena skämtet. De räknade t.ex. in spel som gick att köra, men tyckte det var OK även om inte ljudet fungerade. Det är fasen bara entusiaster som kan acceptera sånt. Ingen jag känner hade ansett att det var att räkna som acceptabelt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL