November 29, 2001
Nuförtiden finns det ett par standardiserade benchmarks: Quake 3, Unreal Tournament, Aquanox, Serious Sam 1 & 2, Vulpine GL Mark, 3D Mark 2001 (SE) och så vidare. Vissa av dem, speciellt de två förstnämnda, börjar få något år på nacken nu och kanske inte är de optimala testerna för modern hårdvara. Novalogic har nu släppt ett spelbart demo på deras Commanche 4 och i det demot finns det även ett benchmark läge.
Testet är nog för att pressa ner till och med datorer med GeForce 4 Ti 4600 och x GHz prcessorer med snabbt RAM i överflöd på sia knän.
Det står klart att det är en flaskhals som förhindrar bra prestanda här och den verkar inte vara bandbredd/fillrate, kanske är det procssorkraft. Det är också lite klantigt programmerat då scener blandas in i varandra och därmed får ens grafikkort jobba övertid när den ritar upp två komplexa scener över varandra.
Läs mer här.
[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-03-25 13:53 ]
November 29, 2001
Comanche 4 Benchmark Results for 1024x768x32 FSAA=0 VSync=OFF DXTC=ENABLED AUDIO=OFF SHADERS=DISABLED
Frames per second: 23.08 avg
Tris per second: 4,592,830 avg
Dator:
1300 Mhz Athlon Thunderbird (C) @ 1365
MSI K7T Pro (VIA KT133)
384 MB PC133 cas 3 @ PC140 cas 2
ATI Radeon 64 ViVo Retail 183/183 @ 198/198 (fast latency/timing) 6043 (v2) drivrutinen
Grafikkortinställningar:
128x Aniso
24+8/32b z buffer
1 Guest(s)