Thomson Multimedia och Fraunhofer Institute som är företagen bakom MP3 formatet släppte igår en uppdaterad version av formatet vid namn MP3Pro. Det nya MP3Pro formatet kräver ungefär hälften så mycket utrymme som dagens MP3 format och det utan att få sämre ljud kvalité. Det nya formatet ska kunna spelas upp på dagens MP3 spelare, men kvalitén kan bli dålig pga det sätt som MP3Pro filerna blir inspelade.
För alla modem ägare kan detta verkligen vara en positiv nyhet och även för de som tycker deras 32mb flash kort i Mp3 spelaren är för litet . Läs hela nyheten på Cnet.
Tekniknörd som gillar att träna.
April 1, 2001
Nej det är det inte.
Jag tror tom. att det är några svenska som har varit med och utvecklat det.
Men Mp3Pro "ägs" fortfarande av Thomson och därför måste man betala license pengar för till dom. (inte vanliga användare, men för varje program som säljs går en viss del till Thomson).
Så dumpa Mp3 och sattsa på Ogg Vorbis!
Helt gratis och opensource ljudformat! Dessutom blir det bättre ljudkvalité med OGG än med Mp3Pro - med samma filstorlek (OBS! detta är bara något jag läste på en nyhetssida, inte Vorbis, så jag vet inte om det stämmer, men ljudkvalitén är mycket bra!).
1 Guest(s)