August 22, 2005
Vi ser det som mycket spännande, rent händelsemässigt, att OCZ nu lanserar nya minnesmoduler med osedvanligt högt specificerade spänningar.
Den välkända minnestillverkaren har alltid haft hjärtat i entusiastmarknaden och OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX (Voltage eXtreme) är en ren hyllning till denna marknad. Efter att DFI lanserade sin LAN Party-serie för Socket 939-plattformen med osannolikt höga inställningar för minnets spänning har vi bara väntat på att minnestillverkarna skulle utnyttja situationen.
OCZ verkar vara de första att göra slag i saken då deras nylanserade OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX har en specificerad minnesspänning på hela 3.3v, DDR-SDRAM är annars specificerat till 2.5v. Men OCZ tillåter faktiskt ännu högre minnesspänningar innan man bryter garantin på sina minnen.
"OCZ VX Gold Edition memory modules are rated to handle up to an incredible 3.5V without invalidating the OCZ Lifetime Warranty so that performance enthusiasts can tweak their systems without worry."
[Image Can Not Be Found]
Modulerna är optimerade för att arbeta med höga spänningar och vid 3.3v är dem specificerade till häpnadsväckande 2-2-2-8 timings vid DDR500-hastigheter. Inte illa pinkat som vi brukar säga!
Ett system bestående av DFI Lanparty NF4 SLI-DR och ett par OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX-moduler är nog alla överklockares nya dröm.
January 20, 2003
Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.
Sen efter ett tag samlas det massa damm mellan själva chippen och det gör nog inte minnena svalare 😛
Och nej, minnena blir inte svalare med heatspreaders fast de heter så :P, inte de jag testat iaf.
March 5, 2002
Guufi wrote: Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.
Sen efter ett tag samlas det massa damm mellan själva chippen och det gör nog inte minnena svalare 😛
Och nej, minnena blir inte svalare med heatspreaders fast de heter så :P, inte de jag testat iaf.
Well, har man luftflöde kring minnena så hjälper ju en heatspreader. 🙂
Guufi wrote: Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.
Det där är en definitionsfråga. 🙂
Modulerna behöver i sig inte bli svalare men själva minneschipen blir garanterat mindre belastade så länge du har en tillstymmelse till luftflöde kring minnet.
Värmen sprids ju över en större yta och blir lättare att forsla bort.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 20, 2003
Anton K wrote: [quote=Guufi]Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.
Det där är en definitionsfråga. 🙂
Modulerna behöver i sig inte bli svalare men själva minneschipen blir garanterat mindre belastade så länge du har en tillstymmelse till luftflöde kring minnet.
Värmen sprids ju över en större yta och blir lättare att forsla bort.
Jo det är väl liksom grejen med heatspreaders men på just minnen så fungerar det liksom inte.
Sen att de kletar dit på tok för mycket lim/tejp gör inte saken bättre.
Jag har ju ingen fläkt rakt på minnena men luftflödet är allmänt bra samt med vattenkylning så finns det inte mycket som värmer luften i chassit, men minnena är heta, det är knappt så man kan ta i dem.
Vid 2.8v blir de minnen utan heatspreaders inte så varma, som sagt inte vad jag har testat iallafall.
October 25, 2001
July 22, 2003
mitrix wrote: Vet nån om det är samma kretsar i de här minnena som i VX pc3200 serien, som det är ganska klart att det är UTT chipp i?
1 Guest(s)