OCZ höjer spänningen på minnesmarknaden|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
OCZ höjer spänningen på minnesmarknaden
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 23, 2005 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Vi ser det som mycket spännande, rent händelsemässigt, att OCZ nu lanserar nya minnesmoduler med osedvanligt högt specificerade spänningar.
Den välkända minnestillverkaren har alltid haft hjärtat i entusiastmarknaden och OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX (Voltage eXtreme) är en ren hyllning till denna marknad. Efter att DFI lanserade sin LAN Party-serie för Socket 939-plattformen med osannolikt höga inställningar för minnets spänning har vi bara väntat på att minnestillverkarna skulle utnyttja situationen.

OCZ verkar vara de första att göra slag i saken då deras nylanserade OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX har en specificerad minnesspänning på hela 3.3v, DDR-SDRAM är annars specificerat till 2.5v. Men OCZ tillåter faktiskt ännu högre minnesspänningar innan man bryter garantin på sina minnen.

"OCZ VX Gold Edition memory modules are rated to handle up to an incredible 3.5V without invalidating the OCZ Lifetime Warranty so that performance enthusiasts can tweak their systems without worry."

[Image Can Not Be Found]

Modulerna är optimerade för att arbeta med höga spänningar och vid 3.3v är dem specificerade till häpnadsväckande 2-2-2-8 timings vid DDR500-hastigheter. Inte illa pinkat som vi brukar säga!
Ett system bestående av DFI Lanparty NF4 SLI-DR och ett par OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX-moduler är nog alla överklockares nya dröm.

- OCZ EL DDR PC-4000 Gold VX

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
847556
February 23, 2005 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.
Sen efter ett tag samlas det massa damm mellan själva chippen och det gör nog inte minnena svalare 😛
Och nej, minnena blir inte svalare med heatspreaders fast de heter så :P, inte de jag testat iaf.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
847558
February 23, 2005 - 7:53 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.
Sen efter ett tag samlas det massa damm mellan själva chippen och det gör nog inte minnena svalare 😛
Och nej, minnena blir inte svalare med heatspreaders fast de heter så :P, inte de jag testat iaf.

Well, har man luftflöde kring minnena så hjälper ju en heatspreader. 🙂

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
847578
February 23, 2005 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote: Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.

Det där är en definitionsfråga. 🙂
Modulerna behöver i sig inte bli svalare men själva minneschipen blir garanterat mindre belastade så länge du har en tillstymmelse till luftflöde kring minnet.
Värmen sprids ju över en större yta och blir lättare att forsla bort.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
847586
February 23, 2005 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Guufi]Förstår inte varför de ska sätta dit heatspreaders, mina OCZ gold blir sjukt varma med bara 2.8v och bra luftflöde i chassit.

Det där är en definitionsfråga. 🙂
Modulerna behöver i sig inte bli svalare men själva minneschipen blir garanterat mindre belastade så länge du har en tillstymmelse till luftflöde kring minnet.
Värmen sprids ju över en större yta och blir lättare att forsla bort.

Jo det är väl liksom grejen med heatspreaders men på just minnen så fungerar det liksom inte.
Sen att de kletar dit på tok för mycket lim/tejp gör inte saken bättre.
Jag har ju ingen fläkt rakt på minnena men luftflödet är allmänt bra samt med vattenkylning så finns det inte mycket som värmer luften i chassit, men minnena är heta, det är knappt så man kan ta i dem.
Vid 2.8v blir de minnen utan heatspreaders inte så varma, som sagt inte vad jag har testat iallafall.

SATIVA
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 184
847685
February 23, 2005 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

NÄR kommer dom här underbara minnena till Sverige?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
847771
February 23, 2005 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skulle väl inte tacka nej till de där...;)
Ser grymt nice ut.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
848030
February 23, 2005 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet nån om det är samma kretsar i de här minnena som i VX pc3200 serien, som det är ganska klart att det är UTT chipp i?

smurfen-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 419
848083
February 23, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Vet nån om det är samma kretsar i de här minnena som i VX pc3200 serien, som det är ganska klart att det är UTT chipp i?

Här kan du läsa lite om minnena

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
848137
February 23, 2005 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Mkt lovande .... om de håller VX standard dvs....

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
848320
February 24, 2005 - 11:37 am
sp_Permalink sp_Print

Fast Twinmos är ju på väg tillbaka med sina BH-5'or, tror jag väntar på de istället.
Speed Premium PC4800, come to daddy!

SATIVA
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 184
848540
February 24, 2005 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns dom i Sverige än? Vart kan man köpa det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 46
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL