Oegentligheter i Apples testresultat?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Oegentligheter i Apples testresultat?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 28, 2003 - 12:46 am
sp_Permalink sp_Print

Apple lanserade i dagarna sin Power Mac G5. Det var länge sedan specifikationerna på en Macintosh imponerade på mig men denna burk ser riktigt trevlig ut.



  • 2 x 2 Ghz 64 bits PowerPC CPU's

  • 1 GHz Hypertransport FSB

  • 512 MB DDR PC3200

  • Radeon 9600 Pro 64 MB

  • 160 GB SATA HD

  • DVD-R/CD-RW

  • Gigabit LAN
  • [/list]

    Det går även att köpa till tex. ett bättre grafikkort. Vad sägs tex. om Radeon 9800 Pro Mac Edition?

    Allt verkar dock inte va helt reko när man kollar i Apples pressmaterial. I princip samtliga testresultat från konkurenternas datorer ser ut att vara på tok för låga. Kolla tex. bara in deras påstående om att en 3 Ghz Pentium 4 och ett Radeon 9800 Pro skulle enbart få 275 fps i Quake 3. De resultaten som blivit mest diskuterade är dock SPEC CPU 200 Benchmark. Visst kan Apples egna resultat stämma, men resultaten från de Intel-baserade systemen ser bara alldeles för dåliga ut.

    Läs mer om Apples G5 här.

    Här och här finner du två artiklar som diskuterar de eventuella oegentligheterna i testresultaten. Kvaliteten på den andra länken känns kanske lite tvivelaktig, men de har några poänge ri det de säger.

    Jag måste pasa på och erkänna att en stor anledning till att jag postade detta var på grund av vår nuvarande poll där Apples G5 för närvarande ligger två vad det gäller teknisk innovation under 2003.


Wolverine
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 32
Member Since:
May 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
360382
June 28, 2003 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

jo en mac köper man nog sen när microsoft kommer med sitt Paladium

Beliver

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
360384
June 28, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

hmm jag får inte bildera på testerna... mörkar äpple det hela

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
360771
June 28, 2003 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Wolverine wrote: jo en mac köper man nog sen när microsoft kommer med sitt Paladium

Lite ot, men om palladium blir som dom täntk så lägger jag ner allt med datorer tror jag. Fatta att nån nolla på microsoft kan göra vad han vill med min dator? Aldrig. Någonsin.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
360961
June 29, 2003 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

[ToMaHaWk wrote: ][quote=Wolverine]jo en mac köper man nog sen när microsoft kommer med sitt Paladium

Lite ot, men om palladium blir som dom täntk så lägger jag ner allt med datorer tror jag. Fatta att nån nolla på microsoft kan göra vad han vill med min dator? Aldrig. Någonsin.

du menar vilken microsoftanställd som helst? laugh

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361031
June 29, 2003 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

man börjar ju undra vilka företag man kan lita på... snart är ju hela j*vla datorbranschen korrumperad

pazu
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
February 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361492
June 30, 2003 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

låt den vara korrumperad, slutgiltigt så är det endast du som bestämmer vad dina pengar ska gå till... går det så långt att man inte kan hålla på med datorer utan att underkasta sig M$ så är det bara att skaffa nånting annat kul, t.ex. köra cross, spela paintball, kanske t.o.m. något sport (gud förbjude!) Jag förstår inte att människor är så hatiska av sig, ja menar om ett företag inte kan erbjuda dig de varorna/tjänsterna du kräver så är det bara att skita i det företaget, jag skulle göra EXAKT det microsoft gör för jag vill ha skitmycket pengar och kontroll och ALLA andra företag skulle göra det microsoft gör, ja t.o.m. Solna Korv skulle vilja ha världsdominans... Titta bara på underbara Nintendo som fick pröjsa massa miljoner för att de höll priserna uppe mellan olika marknader i europa under 90-talet... Nordichardware.se skulle ÄLSKA att vi pumpar de fulla med pengar, vare sig det gynnar oss konsumenter eller inte, bara för att microsoft har makten att göra det gör de inte värre...

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
361545
June 30, 2003 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

pazu wrote: låt den vara korrumperad, slutgiltigt så är det endast du som bestämmer vad dina pengar ska gå till... går det så långt att man inte kan hålla på med datorer utan att underkasta sig M$ så är det bara att skaffa nånting annat kul, t.ex. köra cross, spela paintball, kanske t.o.m. något sport (gud förbjude!) Jag förstår inte att människor är så hatiska av sig, ja menar om ett företag inte kan erbjuda dig de varorna/tjänsterna du kräver så är det bara att skita i det företaget, jag skulle göra EXAKT det microsoft gör för jag vill ha skitmycket pengar och kontroll och ALLA andra företag skulle göra det microsoft gör, ja t.o.m. Solna Korv skulle vilja ha världsdominans... Titta bara på underbara Nintendo som fick pröjsa massa miljoner för att de höll priserna uppe mellan olika marknader i europa under 90-talet... Nordichardware.se skulle ÄLSKA att vi pumpar de fulla med pengar, vare sig det gynnar oss konsumenter eller inte, bara för att microsoft har makten att göra det gör de inte värre...

Det handlar inte om dåliga produkte rhär, det handlar om att vilseleda och ljuga.

pazu
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
February 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
361841
June 30, 2003 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

förklara mer ingående vad du menar tack

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
362045
June 30, 2003 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

pazu wrote: förklara mer ingående vad du menar tack

Apple har fuskat med testresultaten helt enkelt. Kolla vad nyheten handlar om tex?

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
363255
July 2, 2003 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Offtopic: Jag ber om ursäkt för att jag liksom ledde in ämnet off topic. cry

Ontopic: Jag har aldrig gillat mac, mest för att dom helt enkelt är lite för "annars" för mig, dessutom för att dom nog inte e lika roliga att klocka... wink
Men sånt här sänker chansen att jag skulle skaffat en mac till -120 istället för noll. Nu sitter jag här på ett nvidiakort, mot min vilja. De har ju varit lika fula & jag avskyr dem lika mycket för det. Men till hösten ska jag byta plattform, mest för skojs skull & prova en phet intel. Men först blir det ett 9800pro(måste bara bestämma mig för vilket märke). Men strunt samma. Poängen är helt enkelt att jag känner avsky för företag som ljuger & vilseleder kunderna konstant. Ett företag får vara hänsynslöst så länge de säljer bra produkter! Tråkigt nog är det inte så idag utan alla ska lura oss att just dom är bäst genom att ljuga för oss hela tiden.

Äh, kan inte skriva ut riktigt hur jag känner inför sådant, men arg e jag! 👿

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL