August 22, 2005
Så var det äntligen dags att officiellt tillkännage vinnarna i Prestanda-SM 2003 och denna gång har alla deltagare bibehållit sina preliminära placeringar. Ingen har blivit diskvalificerad, varken av Futuremark (för 3Dmark2001) eller av oss vid verifieringarna av resultaten vilket vi självklart tycker är roligt.
Därmed är det ett nöje för oss att återigen gratulera Jimmie Knutas och Christopher Krook som tog hem förstapriserna i 2003 års tävling.
För er som inte sett de preliminära resultaten var det Jimmie Knutas som i en rafflande slutspurt tog sig upp på förstaplatsen i 3Dmark2001, faktiskt under tävlingens allra sista timmar.
Jimmie lyckades nå upp till mäkta imponerande 29825 poäng och det kan även tilläggas att han bara ett par dagar efter tävlingens slut nådde över 30000 poäng som första Athlon64-system i världen!
Christoffer Krook fick en mer bekväm resa och låg på förstaplats under större delen av tävlingen i Procentuell överklockning men hans prestation blir inte på något sätt mindre imponerande för det.
Med hjälp av flytande kväve lyckades han pressa sin Duron-processor från 650MHz till 1453MHz, en överklockning på imponerande 123 %!
Både Jimmie och Christoffer har flera komponenter på sitt samvete då vi vet att båda två offrade minst en processor var under tävlingens gång. Mer om detta och deras övriga tankar kring SMPC 2003 kommer vi bjuda på i våra vinnarintervjuer som vi hoppas ha klara inom en veckas tid.
Vi ska inte heller glömma bort de fyra övriga deltagare som lyckades ta sig upp på en hedersvärd pallplacering. Peter Ekmarker som alltså gav Jimmie en hård fajt ända in på mållinjen med sitt imponerande Athlon 64 FX-system och nådde 29297. Markus Ellby som tog tredjeplatsen med mycket fina 27716 poäng och som även han klättrade kraftigt även på den internationella 3Dmark-rankingen.
I Procentuell överklockning visade andrapristagaren Hans-Olov Svensson att man inte behöver använda sig av de ökända Duron-processorerna för att få en riktigt fin procentuell överklockning och lyckades dra upp sin Athlon XP 1700+ från 1466MHz till hela 3119 MHz med en kompressorkylare.
Även tredjepristagaren i procentuell överklockning var inne på samma linje och pressade sin 1.6GHz Pentium 4-processor till fenomenala 3298 MHz, också detta med kompressorkylning.
Även om vi inte har möjlighet att nämna alla deltagare vid namn i en nyhet vill vi ge alla deltagare en stor eloge för deras insatser i SMPC 2003 och hoppas att vi återser alla detta året när SMPC 2004 går av stapeln!
Mer information om SMPC 2003 och vinnarna kommer ni få inom kort i form av intervjuer men även uppdaterad information i Hall Of Fame med årets vinnare. Men redan nu går den kompletta resultatlistan för SMPC 2003 att hitta här.
Till sist vill vi passa på att tacka Asetek, ABIT, Overclockers.se och Futuremark för att ha bidragit med priser till tävlingen, men även ett extra tack till Fabian (MrWeizel) och Audio Video i Sjöbo för hjälp vid verifiering av resultaten.
Eventuella frågor om deltagande, vinster eller liknande kan skickas till [email=smpc@nordichardware.com]följande adress[/email].
August 5, 2003
January 28, 2003
stort grattis till alla fina resultat
och Stinger och [krook].. för JÄVLA fina resultat 8)
det mest oväntade resultatet tycker jag dock är P4an från 1,6-3,25ghz.. :pray:
helt sanslöst, och med "bara" kompressor 😮
trodde knappt det gick att klämma upp en P4a så mycket, men det är trevligt att ha fel ibland 😀
July 6, 2002
Det intressanta är ju om dom var stabila och vad för vcore dom körde. är dom inte 100% stabila så räknar jag aldrig överklockningen, min 2400+ thorton gör 2,3 med standard vcore. Och sen kunde det använt ett annat program än 3dmark eftersom 3dmark är ibehov av ett bra GFX också och är man då med i tävligen och klockar som fan men har ett kasst gfx så får man dåligt score, så det är rätt orättvist, sn borde det ju finnas några "normala" gränser, som att systemet måste kunnas köras 24/7 med kylningen osv, och inte ett par minuter för det är flytandekväve, så det känns rätt kass
January 12, 2004
Z0diac wrote: Det intressanta är ju om dom var stabila och vad för vcore dom körde. är dom inte 100% stabila så räknar jag aldrig överklockningen, min 2400+ thorton gör 2,3 med standard vcore. Och sen kunde det använt ett annat program än 3dmark eftersom 3dmark är ibehov av ett bra GFX också och är man då med i tävligen och klockar som fan men har ett kasst gfx så får man dåligt score, så det är rätt orättvist, sn borde det ju finnas några "normala" gränser, som att systemet måste kunnas köras 24/7 med kylningen osv, och inte ett par minuter för det är flytandekväve, så det känns rätt kass
Håller med, jag tycker också att överklockningen borde kunna köras precis som en vanlig dator. En överklockning med flytande kväve går ju knappast att använda. Men det är ändå ganska intressant hur mycket vinnarna lyckats pumpa upp sina stackars processorer i. 🙂 Grattis!
Z0diac wrote: Det intressanta är ju om dom var stabila och vad för vcore dom körde. är dom inte 100% stabila så räknar jag aldrig överklockningen, min 2400+ thorton gör 2,3 med standard vcore. Och sen kunde det använt ett annat program än 3dmark eftersom 3dmark är ibehov av ett bra GFX också och är man då med i tävligen och klockar som fan men har ett kasst gfx så får man dåligt score, så det är rätt orättvist, sn borde det ju finnas några "normala" gränser, som att systemet måste kunnas köras 24/7 med kylningen osv, och inte ett par minuter för det är flytandekväve, så det känns rätt kass
Det du syftar på är en helt annan sorts tävling och precis som Marquezz säger brukar jag ofta jämföra denna kategori med dragracing för bilar. Man kör 110% i ett par sekunder/minuter eller tills det brister helt enkelt.
Visst hade man kunnat göra en tävling för system som ska vara stabila i 24h t.ex. men det skulle vara mycket svårare för oss att verifiera, nästan omöjligt, och jag tror inte alls att lika många skulle vara intresserade av att delta. Plus att det skulle bli svårare för personer med sämre finanser att delta och få höga placeringar. LN2 kostar inte mycket men för att köra 24h i sträck t.ex. behöver du någon form av kompressorlösning (vid riktigt höga hastigheter) och det blir många tusenlappar där.
3Dmark2001 är redan en "dyr" kategori och vi känner att vi vill ge flera chansen att vara med, trots lägre finanser.
Sen är 3Dmark2001 det mest använda benchprogrammet på nätet varav det inte är så konstigt att vi använt detta, plus att vi just ville ha ett program som belastade hela systemet. Det är just problemen med att bli av med alla flaskhalsar i systemet som är charmen.
De två kategorier vi kör nu är vi övertygade om att de ger flest möjlighet att vara med, men tyvärr är det alltid några som hamnar i kläm.
Tekniknörd som gillar att träna.
January 12, 2004
Anton aka [NH wrote: Woxxman][quote=Z0diac]Det intressanta är ju om dom var stabila och vad för vcore dom körde. är dom inte 100% stabila så räknar jag aldrig överklockningen, min 2400+ thorton gör 2,3 med standard vcore. Och sen kunde det använt ett annat program än 3dmark eftersom 3dmark är ibehov av ett bra GFX också och är man då med i tävligen och klockar som fan men har ett kasst gfx så får man dåligt score, så det är rätt orättvist, sn borde det ju finnas några "normala" gränser, som att systemet måste kunnas köras 24/7 med kylningen osv, och inte ett par minuter för det är flytandekväve, så det känns rätt kass
Det du syftar på är en helt annan sorts tävling och precis som Marquezz säger brukar jag ofta jämföra denna kategori med dragracing för bilar. Man kör 110% i ett par sekunder/minuter eller tills det brister helt enkelt.
Visst hade man kunnat göra en tävling för system som ska vara stabila i 24h t.ex. men det skulle vara mycket svårare för oss att verifiera, nästan omöjligt, och jag tror inte alls att lika många skulle vara intresserade av att delta. Plus att det skulle bli svårare för personer med sämre finanser att delta och få höga placeringar. LN2 kostar inte mycket men för att köra 24h i sträck t.ex. behöver du någon form av kompressorlösning (vid riktigt höga hastigheter) och det blir många tusenlappar där.
3Dmark2001 är redan en "dyr" kategori och vi känner att vi vill ge flera chansen att vara med, trots lägre finanser.
Sen är 3Dmark2001 det mest använda benchprogrammet på nätet varav det inte är så konstigt att vi använt detta, plus att vi just ville ha ett program som belastade hela systemet. Det är just problemen med att bli av med alla flaskhalsar i systemet som är charmen.
De två kategorier vi kör nu är vi övertygade om att de ger flest möjlighet att vara med, men tyvärr är det alltid några som hamnar i kläm.
När du formulerar det på det sättet så blir i alla fall jag övertygad om att det kanske är en bra ide med nuvarande system. 🙂 Härligt att ni verkligen kan motivera era val!
okashi wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman][quote=Z0diac]Det intressanta är ju om dom var stabila och vad för vcore dom körde. är dom inte 100% stabila så räknar jag aldrig överklockningen, min 2400+ thorton gör 2,3 med standard vcore. Och sen kunde det använt ett annat program än 3dmark eftersom 3dmark är ibehov av ett bra GFX också och är man då med i tävligen och klockar som fan men har ett kasst gfx så får man dåligt score, så det är rätt orättvist, sn borde det ju finnas några "normala" gränser, som att systemet måste kunnas köras 24/7 med kylningen osv, och inte ett par minuter för det är flytandekväve, så det känns rätt kass
När du formulerar det på det sättet så blir i alla fall jag övertygad om att det kanske är en bra ide med nuvarande system. 🙂 Härligt att ni verkligen kan motivera era val!
Det var skönt att höra 🙂
Nä men det ligger mycket jobb och tankekraft bakom alla projekt vi lägger upp på NH och vi startar inte någonting förrän vi tycker att vi täckt upp projektet på alla håll och kanter. Sen missar självklart vi också saker så det är bara bra att folk kommer med konstruktiv kritik. Förhoppningsvis har vi tänkt på det som tas upp redan, men annars har vi lärt oss något till nästa gång! 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)