August 22, 2005
Vi har vid flera tillfällen talat om den nya displaytekniken OLED (organic light emitting diode) som med sina fina egenskaper fått gott rykte om sig på elektronikmarknaden.
Tekniken som i framtiden kan bli en ersättare för den i dagsläget vanliga LCD-tekniken är i dagsläget relativt färsk och det är lång väg att gå innan OLED eventuellt slår sig in på monitor och TV-marknaden i större skala.
OLED har dock ett flertal fördelar mot LCD-tekniken, bland annat att det inte krävs någon backlight för att få ljus i panelen. Något som både gör displayerna tunnare och potentiellt billigare att producera. Även livslängden ska vara längre på OLED-paneler.
I dagsläget är det dock en relativt smal marknad och förutom att man fortfarande kämpar för att tillverkare OLED-paneler i större storlekar kostar OLED-panelerna en hel del.
OLED har dock börjat leta sig in i hemelektronik som MP3-spelare, mobiltelefoner osv där storlekarna på displayerna är mycket mindre.
Nu har OLED tagit ännu ett kliv då tekniken, enligt News.com, letat sig in i vår allra käraste ägodel (?), nämligen bilen.
"The latest market is in car dashboards, according to ABI Research. Three new cars--the Aston-Martin DB9, the Jeep Grand Cherokee and the Chevrolet Corvette--come with OLED displays in their dashboards, according to ABI."
Än så länge handlar det med andra ord om bilar av den högre klassen men med ökat intresse och tillverkningsvolym räknar man med att OLED kommer visa upp sig även i "mindre dyra" bildmodeller ganska snart.
Vi set det som mycket positivt att OLED-tekniken hittar flera marknader och hoppas detta kan leda till en snabbare adoption av formatet till PC-marknaden.
January 25, 2004
okey_sure wrote: [quote=Anton K]....
Även livslängden ska vara längre på OLED-paneler.
Hmm, OLED-paneler största nackdel är väl just att de har kass livslängd.
Jag är ingen expert inom området men just backlighten på en LCD-panel ska vad jag förstått det lättare ge med sig.
Det är möjligt att OLED haft problem med livslängden tidigare, vilket jag också har för mig att jag hört. Men tekniken har nog förfinats en hel del.
Tekniknörd som gillar att träna.
1 Guest(s)