April 17, 2005
Microsoft har aldrig gett OpenGL specifikationen något större stöd och anledningen till detta är såklart att man själva tagit fram och arbetat hårt med sitt eget API för 3D-grafikprogrammering, Direct3D. Med Windows Vista kommer Direct3D få sig några trevliga uppdaterningar genom DirectX 10 och Microsoft har länge påpekat att OpenGL-stödet i Vista endast kommer fungera som ett lager ovanpå Direct3D. Detta skulle onekligen betyda märkbara prestandaförluster när data ska översättas från OpenGL till Direct3D och hade gjort OpenGL betylidgt mindre intressant. Nu har dock Khronos gruppen som ligger bakom utvecklingen av OpenGL gjort klart att Vista visst kommer få ordentligt stöd för OpenGL, detta genom en ny ICD (Installable Client Driver).Den nya OpenGL ICDn kommer inte att skeppas med Windows utan måste laddas ner separat, annars kommer Vista använda sig av ett enkelt OpenGL lager för att emulera dessa grafikfunktioner. Men med ICDn installerad ska OpenGL få ordentligt med liv och enligt Khronos och NVIDIA kommer Windows 3D-gränssnitt (Aero Glass) till och med vara snabbare med OpenGL till en början.
May 27, 2006
mitrix wrote: Varför inte skicka med det från början då, eller integrera det i systemet från början, ska vista också bli ett os som måste uppdateras och patchas stup i kvarten! suck
Ett par anledningar kan vara att:
- Microsoft har förvisso gett med sig för påtryckningarna, men de vill ju knappast _stödja_ OpenGL. Ganska självklart.
- Microsoft vill inte ta ansvar för andras verk, de skulle garanterat bli beskyllda för buggar och skulle få stå för supporten.
Vista kommer naturligtvis behöva uppdateras och patchar stup i kvarten, det gäller alla OS. Fundera själv på hur mycket buggar som kan leta sig in i några tiotals miljoner rader kod. Och givetvis kommer man efter ett tag se möjligheter till ytterligare optimeringar och sätt att göra saker bättre på, så uppdateringar till den här patchen behövs eller är önskvärda då och då precis som nya drivrutiner till grafikkort.
1 Guest(s)