Öppna bildörren med en handrörelse|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Öppna bildörren med en handrörelse
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 30, 2005 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det är precis vad en man som kallar sig ishmell planerar att göra. Det krävs dock lite uppoffring, i form av en mindre operation.
Han har nämligen låtit en läkare operera in ett RFID (Radio Frequency Identification) chip i sin vänsterhand.
För dem som inte är bekanta med RFID är det kort och gott en liten, liten radiosändare som endast kan sända en signal, inte ta emot någon, och denna signal är en ID kod.
Genom att operera in ett RFID chip i handen har denna galning? tänkt sig öppna bland annat husdörren, bildörren och logga in i datorn. Allt utan nycklar eller liknande hjälpmedel, endast en handrörelse ska räcka.

"Well, the RFID chip is finally in. Now it's time to get on with buying a house that I can deck out with RFID sensors. But, probably before I get a chance to do that, I'm going to put a sensor in my car door. One small step for hand, one giant leap for keyless entry. Another thing I'm going to work on is figuring out how to write a custom GINA for Windows and putting a sensor into my keyboard so when I place my hands on it, the system will automatically log me in."

Genom att installera RFID sensorer på väl valda platser kan dessa identifiera RFID chipet i handen och på så sätt utföra det inprogrammerade kommandot, som att t.ex. öppna en dörr. Det elektroniskt styrda låset för dörren är redan fixat och på killens hemsida finns en film där han öppnar detsamma med hjälp av sin hand.

Vi måste erkänna att det känns lite science fiction att operera in en elektronisk sändare i sin hand, och i dagsläget är det nog det också. Men det är i alla fall intressant att läsa om och se åt vilket håll tekniken är på väg.

:: Läs ishmells FAQ om hans RFID chip
:: Se bilder efter operationen

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
865930
March 30, 2005 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Hur lätt ät det att slå ut ett sånt ship, med t.ex. strålning? Kan ju inte vara så svårt egentligen?
Får kanske slänga ut micron först 🙂

//Andreas

Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
865935
March 30, 2005 - 8:36 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hur lätt ät det att slå ut ett sånt ship, med t.ex. strålning? Kan ju inte vara så svårt egentligen?
Får kanske slänga ut micron först 🙂

//Andreas

Jo risken att RFID-sensorn "felar" på något sätt är ju ett "litet" problem. 🙂
Kanske lite jobbigt om man inte tar sig in i huset när man glömt spisen på eller nått.
Men samtidigt tycker man att han borde samköra sensorerna med antingen nycklar eller "portkoder". Kan bli lite jobbigt om någon annan ska ta sig in i huset annars... 😀
Kanske lite makabert att låna ut sin hand till polaren.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
865945
March 30, 2005 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Är det inte så att RFID-sensorn visst "tar emot" information? Den aktiveras väl ifrån RFID-mottagaren i dörren när den är nära?

På så sätt slipper man bekymmer med att RFID-sensor skickar ut koden till allt och alla hela tiden..

Fick för mig att en professor i inbyggda system förklarade så på en föreläsning för inte länge sedan.

Anton Karmehed
Admin
865949
March 30, 2005 - 9:05 am
sp_Permalink sp_Print

jarlen wrote: Är det inte så att RFID-sensorn visst "tar emot" information? Den aktiveras väl ifrån RFID-mottagaren i dörren när den är nära?

På så sätt slipper man bekymmer med att RFID-sensor skickar ut koden till allt och alla hela tiden..

Fick för mig att en professor i inbyggda system förklarade så på en föreläsning för inte länge sedan.

Följande står i hans FAQ;

"the chip is read-only (you can't change the data on it) and what it does or what that string of characters means depends on what system is scanning it."

Det ska inte heller vara några problem att någon "snappar upp" koden.

"Q: can't they track you?!
A: no. the read range is only 2 inches max. even with a high powered reader, the chip itself does not have the capability to transmit farther than a couple inches tops. this makes it very difficult to scan my RFID chip without me noticing, and it's definitely not possible to scan it just by me walking by a sensor or something. It has to be pretty deliberate."

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
865994
March 30, 2005 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

vad får den ström från?

UnderDOG
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 571
865995
March 30, 2005 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

Induktion.
Den har en liten spole som utsätts för ett magnetfält från läsaren, då genereras en ström som driver sändaren som sänder det den ska.

//Anders.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
866017
March 30, 2005 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

Det är lite som fjärrstyrningen till billarmet då. Fast med mer strålning och operationer. 😀

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
866021
March 30, 2005 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Men vad händer ifall nån av hans vänner eller hans tjej behöver komma in i bilen och/eller lägenheten då?

Ah... det handlade om nån som opererade in tekniska prylar i kroppen för det var "coolt". Hmm, glöm frågan 😉

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
866039
March 30, 2005 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Men vad händer ifall nån av hans vänner eller hans tjej behöver komma in i bilen och/eller lägenheten då?

Ah... det handlade om nån som opererade in tekniska prylar i kroppen för det var "coolt". Hmm, glöm frågan 😉

Det är väl smidigt, han säger till datorn att: 010111010110 osv. Då vet datorn vilka som räknas till vänkretsen, kompisar, brudar och familjen. Sen är det ju inget problem med folk som skulle göra inbrott för då kollar man bara datorn(om den finns kvar 🙁 ). Det stora problemet är väl om man släpat med nåt från krogen och flickvännen kommer med frulle, fast hänglås ska väl funka i framtiden med.

Anton Karmehed
Admin
866064
March 30, 2005 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Laglorden]Men vad händer ifall nån av hans vänner eller hans tjej behöver komma in i bilen och/eller lägenheten då?

Det är väl smidigt, han säger till datorn att: 010111010110 osv. Då vet datorn vilka som räknas till vänkretsen, kompisar, brudar och familjen. Sen är det ju inget problem med folk som skulle göra inbrott för då kollar man bara datorn(om den finns kvar 🙁 ). Det stora problemet är väl om man släpat med nåt från krogen och flickvännen kommer med frulle, fast hänglås ska väl funka i framtiden med.

Hmm vet inte om jag förstår hur du menar. Men då måste ju även hans vänner ha ett RFID chip inopererat i handen. 🙂
Och jag ger ju inte en kopia av min hemnyckel till alla polare direkt.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
866071
March 30, 2005 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk om världen kunde bli så där underbar, slippa dessa jävla nycklar som repar mobilen om man är lite stressad och lägger dem i fel ficka etc etc....

The Whistler
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 936
866492
March 31, 2005 - 6:48 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm, konstigt att det här kommer upp som nyhet nu.

När jag läste psykologi på gymnasiet (2002) behandlade vi det här ämnet, och läste en artikel om en forskare som låtit göra just den här operationen och gick runt och öppnade dörrarna i huset med chipet.

Han höll även på att utveckla P2P-stöd för dem, så att han och hans fru kunde få indikationer på hur den andre kände när de hade sex. Fast det där var nog bara på planeringsstadiet.

I vilket fall så känns det som att man borde kommit på mer än att öppna en bildörr på tre år, då man redan kunde öppna vanliga dörrar.

Anton Karmehed
Admin
866497
March 31, 2005 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: Hmm, konstigt att det här kommer upp som nyhet nu.

När jag läste psykologi på gymnasiet (2002) behandlade vi det här ämnet, och läste en artikel om en forskare som låtit göra just den här operationen och gick runt och öppnade dörrarna i huset med chipet.

Han höll även på att utveckla P2P-stöd för dem, så att han och hans fru kunde få indikationer på hur den andre kände när de hade sex. Fast det där var nog bara på planeringsstadiet.

I vilket fall så känns det som att man borde kommit på mer än att öppna en bildörr på tre år, då man redan kunde öppna vanliga dörrar.

Hehe det roliga är att jag också kände igen ämnet när jag skrev nyheten. Alltså att någon opererat in något i sin kropp på det här sättet. Har för mig att det varit något reportage om det på TV t.o.m.
Men det där med att känna av känslorna vi sex är faktiskt nytt i mina öron.. 🙂

Men saken är väl den att detta är mer eller mindre en privatperson. Och det är rätt kul att se tekniken leta sig ut ur laboratorier osv.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
867514
April 2, 2005 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=MoparPower][quote=Laglorden]Men vad händer ifall nån av hans vänner eller hans tjej behöver komma in i bilen och/eller lägenheten då?

Hmm vet inte om jag förstår hur du menar. Men då måste ju även hans vänner ha ett RFID chip inopererat i handen. 🙂

Då kanske du inte har så bra vänner? 😀

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
867566
April 2, 2005 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

The Whistler wrote: Hmm, konstigt att det här kommer upp som nyhet nu.

va inte det den galne engelsmannen han som även ville operera in en sån sändare i sin dotter? Men det var inte Rfid det var nån mobilsändare som han använde

Anton Karmehed
Admin
868374
April 4, 2005 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=Anton K][quote=MoparPower][quote=Laglorden]Men vad händer ifall nån av hans vänner eller hans tjej behöver komma in i bilen och/eller lägenheten då?

Då kanske du inte har så bra vänner? 😀

Haha defenitivt inte så bra att de alltid ska få springa runt med min husnyckel.. 😀
Vet ju aldrig vad som kommer inklampandes en sen fredagskväll då..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL