August 22, 2005
Under helgen har det dykt upp nya tips och trix angående prestandaoptimeringar för Doom 3, spelet som de senaste dagarna varit på allas läppar.
Ett av de mer intressanta optimeringarna är för ATI-baserade grafikkort och i vad det verkar i första hand korten inom X800-serien.
Humus, medlem på Beyond3Ds forum och ATI medarbetare, har postat en tråd angånde ett par egna shader-optimeringar han utfört i koden för Doom 3.
" think I've found the source of why this game runs comparably slow on ATI hardware vs. nVidia at the moment, and found a solution to the problem."
De relativt enkla modifieringarna i koden ska kunna ge en prestandaökning på upp till 40% men det beror en hel del på vilka grafikinställningar som används. Även grafikkortets arkitektur verkar spela in. Och för att dra nytta av dessa optimeringar verkar det vara ett R300, eller senare, baserat Radeon-kort som gäller.
Trots att Humus postade sin upptäckt så sent som i går har det kommit en mängd feedback i Beyond3Ds forum där mer eller mindre alla ser prestandaförbättringar, dock oftast inom 5-15% ökning.
De R400-baserade korten, X800-serien, verkar dra mest nytta av optimeringarna som i väldigt sällsynta fall gett grafiska problem.
Ett fåtal har klagat på smärre grafikfel men överlag verkar resultaten vara mycket positiva.
Vi har själva inte kunnat göra några tester för att se hur väl optimeringarna fungerar men för alla ATI-ägare kan det vara bra att ha koll på Humus tråd på Beyond3D när Doom 3 letar sig ut i Svenska butiker. Vi tar inget ansvar för dem som ger sig på att testa humus optimeringar men vi tar gärna del av era resultat i forumet.
November 4, 2002
Ska testa nu.
Hur kör man timedemo i D3?
Är det bara att skriva timedemo demo1 i consolen?
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
August 22, 2001
August 22, 2001
Ingen av de ändringar man kan göra är någon egentlig fix... Tråden spårade väl egentligen ur något på beyond3d. Utan mer bara just en diskussion om hur man kan förbättra prestandan för ati-korten. Många tweaks gör ju avsevärd skillnad på prestandan men för att det skall funka riktigt bör ju Id komma med en patch som fixar detta. Orkade dock inte heller läsa tråden hela vägen till slutet...
Vad som åtgärdade artefakterna var följande rad:
PARAM specExp = { 16, 0, 0, 0 };
genom att ändra värdet till
PARAM specExp = { 8, 0, 0, 0 };
eller
PARAM specExp = { 4, 0, 0, 0 };
Man får testa sig fram... Dock hade nog den justeringen en liten negativ inverkan på prestandan. Har inte ändrat å testat fram å tillbaka för att hitta det bästa förhållandet men... Fick ett par fps högre prestanda i slutändan å det är ju alltid trevligt.
August 22, 2001
2 Guest(s)