December 19, 2000
Har du någonsin undrat hur Klingons Cloaking Device fungerar i Star Trek? Eller hur Snake i Metal Gear Solid egentligen gjorde för att bli osynlig?
Professor Susumu Tachi från Japan har svaret då han har tillverkat ett välfungerande optiskt kamoflage. Visserligen är tekniken i sin vagga fortfarande men potentialen finns där utan tvekan. Illusionen av att man ser rakt igenom någon är rätt häftig.
I framtiden hoppas forskarna att man ska kunna använda denna teknik för att tex. göra "genomskinliga" golv i flygplan och helikoptrar för att underlätta precisionslandningar eller tex. för att göra så att läkare kan se rakt genom sina händer när de opererar.
Helt klart spännande teknik, men frågan är: när tar Klingons över vår planet egentligen?
October 2, 2002
Öhh. Detta var med på http://buzz.bazooka.se för ett tag sedan där de skrev att det var fejk. Eller nått. Jag vet inte hur det var, kan inte någon smartskalle här på NH förklara detta?
BTW: Mitt hundrade inlägg här på NH, ooo yeah! 😀
November 29, 2001
Ingen aning. Sidorna ser ju lite skumma ut men Annova skriver ju att det visats upp vid universitetet.
Det enda jag inte fattar är hur de kan projicera en bild på utvalda objekt enbart. Annars verkar ju tekniken väldigt simpel så länge det är tal om att bara ha en fast vinkel av betraktning.
dvs kamoflaget funkar inte i 360 grader.
men som sagt då vetti fanken hur de löser det här med att bara projicera på tex. en rock
aja finns väl förhoppningsvis nån smarting som kan förklara lite mer för oss om det nu är sant eller någon som kan förklara varför det är fejk
(bildern på skelettet osv. är ju klart inte den personens skelett bara en bild som projiceras. men det är ju inte som de försöker fejka något det bara visar en tillämpning av tekniken vad jag förstått, teoretiskt sett had eman ju kunnat projicera vad som helst där)
November 29, 2001
eftersom illusionen endast funkar från en vinkel så är det ju inte så skrämmande, för att det ska kunan bli ett äkta kamoflage måste man kunna beskåda objektet från 260 grader och så måste det vara lite bättre "bildkvalitet" än vad som finns nu
men för tex. piloters landningar så skulle det ju vara riktigt bra
July 19, 2001
http://www.star.t.u-tokyo.ac.j...../bone2.mpg
FAAAAAAKE!! Kolla stjälva. Man ser att skallen har olika positioner när han drar över pappret..
Dom har säkert användt ett knallblått papper och sedan gjort likadant som dom gör när dom ska visa vädret på tv :p
November 29, 2001
HELIX wrote: http://www.star.t.u-tokyo.ac.j...../bone2.mpg
FAAAAAAKE!! Kolla stjälva. Man ser att skallen har olika positioner när han drar över pappret..
Dom har säkert användt ett knallblått papper och sedan gjort likadant som dom gör när dom ska visa vädret på tv :p
läs vad jag skrev ovan ^^
"(bildern på skelettet osv. är ju klart inte den personens skelett bara en bild som projiceras. men det är ju inte som de försöker fejka något det bara visar en tillämpning av tekniken vad jag förstått, teoretiskt sett hade man ju kunnat projicera vad som helst där)"
alltså det är ju kamerar som avgör vad som ska visas
du hade kunnat projicera en grönsak där om du velat
för övrigt var det ju aldrig tal om att denna saken skulel ha en röntgenfunktion i vilket fall 😉
February 9, 2003
Nu ska jag berätta hur det funkar grabbar...
killen står med en grön rock (typ green screen)
bakom killen står en kamera som rocken döljer
sen går kamera bilden ut på en projector framför killen men bakom
killen som tar kort. rocken blir typ som en projektor skärm...
Jag kan då inte vara 100% på att det är så eftersom jag inte var där 🙂
August 24, 2002
Det står ju tom i artikeln:
"The photograph was taken through a viewfinder that uses a combination of moving images taken behind the wearer to give a transparent effect."
Med andra ord ett vanligt trick med bilder, har inget med hans rock att göra eller någon speciell uppfinning.
Sen vet inte jag om han menar allvar med att forska på området, om någon gör det tror jag nog det skulle kunna blir verklighet med tanke på fiberoptik och minikameror.
Helt osynligt lär det nog inte bli i vilket fall som helst men näst intill.
1 Guest(s)