August 22, 2005
Vi har tidigare rapporterat om displaytekniker som varit slående likt vanliga pappersark och nu får vi se prov på vad denna flexibla teknik kan användas till.
Seiko Watch och Seiko Epson har nämligen utvecklat en armbandsklocka som använder sig av ett elektroniskt papper som display. En av fördelarna med denna "display" är att man kan böja och vika den mer eller mindre som man vill, något man tagit fasta på i tillverkningen av klockan.
"A 3 x 9 cm electronic paper is curved and embedded along the watch's bracelet-shaped surface. The e-paper displays a constantly-altering mosaic pattern, in addition to the conventional time display. "We aimed to develop a new type of watch that has never existed before," said a company spokesperson. "Then electronic paper caught our eye."
Seiko har onekligen lyckats skapa en ruggigt stilren klocka och vi är övertygade om att detta är något vi kommer få se mycket mer av i framtiden.
I vanlig ordning är det japanerna som först får möjligheten att investera i Seikos pappersklocka som ska lanseras under året.
Det finns ännu inga prisuppgifter men vi kan nog vänta oss att första generationen har ett relativt högt pris.
Källa: Tech On
Snorch wrote: Jäklar vilken snygg en..
Måste erkänna att jag också föll för den här klockan.. designen är riktigt stilren något jag uppskattar mycket.
Tekniknörd som gillar att träna.
Delph1 wrote: Jag vill ha analoga visare 🙁
//Andreas
Kom igen nu Andreas, du måste förstå att detta är år 2005, analogt är ute! 😉
Tekniknörd som gillar att träna.
June 6, 2002
Delph1 wrote: [quote=Anton K][quote=Delph1]Jag vill ha analoga visare 🙁
//Andreas
Kom igen nu Andreas, du måste förstå att detta är år 2005, analogt är ute! 😉
Pffffft!
Digitala visare är såååååååååååå 1984! 😛
//Andreas
Kila in i en urbutik och kika om digitalt är ute, t om. Diesel, D&G och Fossil har digitala klockor. Men den här nya tekniken är ju urläcker på en klocka, synd att det står Seiko på den bara... 🙂
November 5, 2002
Jag håller med om att man vill ha lite analoga retrovisare men det kan man säkert få genom en liten knapptryckning ingen vits med en fin skärm om man inte kan visa vad man vill på den.
Tycker dock inte att klockan var särskilt snygg.
Själv skaffar jag inte en ny klocka förrens man kan skaffa en tatuering som är som en bildskärm, när kommer de tror ni?
1 Guest(s)