PC-tillverkare förstör Windows 7 med skräpprogram|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
PC-tillverkare förstör Windows 7 med skräpprogram
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 30, 2009 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

De flesta PC-tillverkare har en förkärlek till att installera en hel drös med "nyttoprogram" som får datorerna att stå ut från mängden och ge unik funktionalitet jämfört med sina konkurrenter. Problemet med dessa "skräpprogram" som de flesta kallar det är att de ofta tar stora mängder systemresurser och nu har det bekräftats att Windows 7 som fått mycket god kritik för sina snabba uppstarter och låga systemkrav blir mer eller mindre förstört av många PC-tillverkare och deras stora mängder skräpprogram.

På PCPro har man gjort testar på flera nya bärbara datorer där man fokuserat på just vilken påverkan skräpprogrammen har för datorerna. Acer och Sony var två av de värsta syndarna där Acer bland annat förvandlade en 43 sekunders uppstarttid till 2 minuter och 44 sekunder med sina egna "nyttoprogram".

Ofta tog programmen även flera hundra megabyte extra ramminne och Acer behöver inte mindre än 2,4GB extra hårddiskutrymme för att få plats med alla skräpprogram.


Over the course of this feature, we’ve uncovered two important facts: first, no big-brand laptop (aside from Apple) is free from crapware, but it’s possible to buy a machine that’s noticeably faster and less cluttered than many of its competitors.

Som tur var är alla tillverkare inte lika dåliga men då väldigt få av de program som användes var vettiga och ibland svåra att ens ta bort kan man verkligen fråga sig hur vissa tillverkare resonerar. Hela testet går att läsa på PCPro där testat datorer från nio olika tillverkare och där Apple tar hem en storslam med sin MacBook som kommer helt utan skräpprogram.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
December 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1236558
October 30, 2009 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

tyvärr har det ju varit så här ända sedan Win XP, kanske till och med ännu längre?

så fort jag behöver göra något på morsans (HP) eller farsans (Advent) laptops sliter jag nästan ur håret för de är så sega

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1236559
October 30, 2009 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

"no big-brand laptop (aside from Apple) is free from crapware"

Nope, Apple is crapware. 😉

Vill förresten minnas att MSI:s datorer kommer utan en massa bös installerat.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
Member Since:
February 19, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1236564
October 30, 2009 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Ibland undrar man var "kvalités" avdelningen tog vägen på många företag?

Min HP var fan-i-mig helt jävla oanvändbar när jag fick den. HPs sjukt tunga skitprogram, som var designade i åtanke att terrorisera sina användare med skräp, i kombination med Vistas "indexering", som hade inget annat syfte än att göra användandet helt jävla omöjligt, var en katastrof.

När man väl lyckades fixa dessa två så blev datorn igen användbar.
Jag lider dock med de stackars själar som lagt ut närmare 10.000kr på datorer som knappt är användbara pga allt skräp och inte vet hur man blir av med det.

Även Lenovo som är kända för oehörda kvalitésdatorer lyckades nyligen leverera datorer där popups dök upp på skärmen mitt under användandet om nya uppgraderingar etc.

Var har fokusen på användaren tagit vägen? Nej tackar gudarna för företag som Google. (Även om Google har potential att bli djävulen själva om några år så är fortfarande användaren som är deras största fokusering.)

jaqob
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
Member Since:
October 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1236566
October 30, 2009 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm, tror den artiklen sa halva sanningen kanske.
Att stå ut genom att ha tuffa effekter är kanske en bit av det hela, men en väldigt liten sådan.
Den stora anledningen lär vara att de får betalt för att skicka med massa skitversioner, eller trialsversioner. Antingen för att folk ska uppgradera till den riktiga, eller för att visa reklam.

Stormense
Borås
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 103
Member Since:
December 31, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1236571
October 30, 2009 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Köpte två bärbara nyligen. En åt svär-mor och en åt min egen mor. Lördagagen gick åt till att rensa Packard Bellen och söndagen gick åt till att rensa Acern. Detta är skandal och varför ligger inte, annars pigga, EU och sliter skjortkragen ur dessa företag.

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1236574
October 30, 2009 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Kul att det tas upp, jag kan inte annat än hålla med om att det är ett stort problem. Jag tror desutom att många anvvändare inte gör något åt skräpprogrammen utan lever med det så att säga.

Det är inte bara en gång jag blivit uppringd och fått uppdraget att "fixa" en splitter ny dator med förinstallerat os (win). Det är inte direkt bara att sätta sig och börja surfa, nej, först skall alla små skitprogram ut, Norton skall tackas Nej till, Windowsbrandväggen etc avaktiveras (Indexering, wtf?!) och nyttoprogram som AVG, brandvägg, openoffice, vlc etc installeras.

Hoppas ni inte tar det på fel sätt, jag gillar alla operativsystem, men att installera ubuntu är tio gånger mer Skitlätt i jämförelse om man räknar in allt mek som måste göras innan maskinen är körklar.

uff, skönt att få det ur sig =) OEM ftw!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1236576
October 30, 2009 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

En del tar det seriöst.

//Andreas

Avatar
zowix
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
Member Since:
June 10, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1236584
October 30, 2009 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad är det som exempel crapware?
Trail versioner av program eller?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1236591
October 31, 2009 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det är en variant.

En annan är egenutvecklade program för onödiga funktioner.

//Andreas

Avatar
Tobberian
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 175
Member Since:
October 19, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1236593
October 31, 2009 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Allt som är non default-os antar jag (även SMÅ "ofarliga" processer typ.. raysat som kommer med 3dstudio.. eller?)
Icke auto-startande progs räknas nog in också.

Ändå personligen räknar jag även in:
explorer , office, realplayer, paint, mediaspelaren.. mfl. jäkla crap. 🙂

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1236690
November 2, 2009 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker det hade varit ganska sweet om det fanns en "lite" modell av W7, typ med bara det grundläggande för nätverk, usb och sånt. Lagligt alltså 😉

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1236691
November 2, 2009 - 7:28 am
sp_Permalink sp_Print

murak wrote: Jag tycker det hade varit ganska sweet om det fanns en "lite" modell av W7, typ med bara det grundläggande för nätverk, usb och sånt. Lagligt alltså 😉

Inget som hindrar dig att strippa ner din retaillicens med hjälp av vLite. 🙂

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1236693
November 2, 2009 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Inget som hindrar dig att strippa ner din retaillicens med hjälp av vLite. 🙂

Tack för tippset, men är det lagligt?

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1236694
November 2, 2009 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

murak wrote: Tack för tippset, men är det lagligt?

Ja det ska det vara. Det du gör är ju bara att ta bort features du inte vill använda.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1236705
November 2, 2009 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Det där är ett h-vete att få "rent", oftast nåt skit som ligger kvar och ställer till problem, antingen på en gång eller efter nån månad när test-licensen gått ut.

Hade sånt problem med Norton som fuckat upp nätverket totalt på syrrans dator (ja, man är lagligen tvingad hjälpa sina lillasystrar med datorproblem) och lösningen blev installera om rubbet och då ta bort Norton redan från början.

Fortfarande en bra anleding skippa "märkesdatorer". Borde finnas två val vid "omblåsning". Vill du ha alla våra "added value" eller inte

Som på en restaurang, "Vill du ha bajs eller ej på din Entrecote?" och så fick man välja, inte bara klicka dit en stor klutt.

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
July 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1236724
November 2, 2009 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Det värsta är ju att folk som inte kan så mycket om datorer tror att det är själva datorn som det är fel på och inte att det är massa program som ligger och tar resurser. Det borde finnas en gräns på hur många program som OEM företag får förinstallera på sina datorer.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1236731
November 2, 2009 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Nolltolerans imho...

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
April 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1236738
November 2, 2009 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Det värsta är ju att folk som inte kan så mycket om datorer tror att det är själva datorn som det är fel på och inte att det är massa program som ligger och tar resurser. Det borde finnas en gräns på hur många program som OEM företag får förinstallera på sina datorer.

+1

Enda vettiga programmet jag fått med en dator är Photoshop Elements (obegränsad sådan), allt annat har ju bara varit skräp som är i vägen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL