Pentium D har anlänt!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Pentium D har anlänt!
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 5, 2005 - 7:21 am
sp_Permalink sp_Print

Intel har i ärlighetens namn inte lanserat deras Pentium D-serie med dubbla processorkärnor ännu. Dock har det redan dykt upp ett flertal förhandstittar på den för dekstopmarknaden revolutionerande processorserien.
Det är första processormodellen vi ser på konsumentmarknaden med dubbla kärnor och frågan är om vi i dagsläget är redo att ta vara på den prestanda och de egenskaper som dubbla processorkärnor tillför.

Själva grunden i Pentium D är som tidigare indikerats två sammanslagna Prescott-kärnor. Tillverkade i 90nm och med en L2-cache på 1MB bildar de tillsammans en separat processor.


[Image Can Not Be Found]

Skillnaden mellan Pentium D och Pentium D Extreme Edition är blott en detalj, den sistnämnda har stöd för HyperThreading vilket ger den möjlighet att bearbeta fyra trådar istället för två som de vanliga Pentium D-modellerna.
De modeller som testats är Pentium D 3.2GHz och Pentium Extreme Edition 840. Båda modellerna använder sig av en "snål" processorbuss på 800MHz och en klockfrekvens på 3.2GHz vilket betyder att prestandan i applikationer som inte tar hänsyn till multi threading borde bli lidande jämfört med Pentium 4-serien som finns i upp till 3.8GHz hastighet.

När man väl börjar använda fler applikationer och belasta systemet från flera håll ser vi en annan bild, något man bland annat fått fram på ett par bra sätt i Anandtechs recension.

Det är helt klart att dubbla processorkärnor inte är lösningen på alla prestandaproblem i dagsläget. Men dess effekt vid multi tasking går inte att förbise, något som dock är väldigt svårt att visa i prestandatester.

"When it comes to dual core vs. single core with Hyper Threading, there's a huge difference. While both improve system response time, dual core improves it more while also guaranteeing better overall system performance. Hyper Threading lets you multitask, dual core lets you actually get work done while multitasking."

Här nedan har vi samlat ett flertal av de förhandstittar som dykt upp på Internet;

:: Anandtech :: HardOCP :: Trusted Reviews :: Hexus :: Legit Reviews :: Hot Hardware :: Firing Squad ::

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
868770
April 5, 2005 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Fan vad bra. Jag pajade min gasolgrill i höstas.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
868793
April 5, 2005 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe, verkar lika användbart som RAID-0 med andra ord? "Om vi låssas att vi ska göra minst 4 olika saker på en gång när vi benchmarkar", DÅ är det ju dubbelt så snabbt... nästan!

http://www.theinquirer.net/?ar.....icle=22332

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
Member Since:
October 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
868824
April 5, 2005 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Fan vad bra. Jag pajade min gasolgrill i höstas.

:)R :)R :rollsmile: :D/

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
868831
April 5, 2005 - 9:43 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Fan vad bra. Jag pajade min gasolgrill i höstas.

Okej, det där var faktiskt kul.
Nästan värt en plats i Quote-tråden 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
868832
April 5, 2005 - 9:46 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Hehe, verkar lika användbart som RAID-0 med andra ord? "Om vi låssas att vi ska göra minst 4 olika saker på en gång när vi benchmarkar", DÅ är det ju dubbelt så snabbt... nästan!

http://www.theinquirer.net/?ar.....icle=22332

Intressant men inte så överraskande artikel på The Inq. Det är verkligen inte det lättaste att köra ett fair-race i dagsläget även om jag förmodar att den rakt igenom engelskspråkiga marknaden har det ännu svårare.

Just det här med hur man ska testa dual-core processorer är något jag funderat på väldigt länge. Problemet är att det faktiskt är jäkligt svårt att få till på bra och tillfärlitliga sätt.
Mina tankar har gått kring scriptade användningssekvenser eller liknande. Tyvärr är det inte så enkelt att genomföra och frågan är ju då vad dessa sekvenser ska omfatta.

Ur vår synvinkel är dual-core nog något av det svåraste vi råkat ut för i testväg än så länge, och då är det utan att ha testat systemet i fråga och bara funderingar.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
868840
April 5, 2005 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, seriöst sett... det som det tillför är ju kanske åtkomlighet (att systemet svarar på vad användaren gör... (lite som mitt system (333MHz!)nu inte låter mig se vad jag skriver för att det är nån annons för JME som tydligen tar mycket kraft)) i systemet även när man kör något tungt. Men hur testar man och kvantifierar det?

Med nya Pentium D blev systemet "30% mer responsivt jämfört med Hyperthreading"?

Men dual-core tillför ju egentligen inget nytt som inte multi-cpu-system redan gjort. nåja.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
868845
April 5, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Men dual-core tillför ju egentligen inget nytt som inte multi-cpu-system redan gjort. nåja.

Nä i dagsläget så gör det endast tekniken mer lättillgänglig. Alltså det är billigare och lättare att hantera ett system med en processor med två kärnor, än ett system med två processorer med varsin kärna.

En bieffekt av detta är ju att multitasking och multi threading kommer utnyttjas mer i applikationer, men i sedvanlig ordning lär ju det dröja ett tag.
Sen är det ju mycket möjligt att man "lär" sig att använda dual-core system på ett annat sätt än vad man använder ett singel-core system.

Man börjar kanske köra film/video encodning oftare medans man tar ett lir i Half-Life 2 osv. Men att just testa det så här initialt är inte det lättaste direkt..

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
868951
April 5, 2005 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

''AMD should get an even larger boost from the move to dual core than Intel has, simply because AMD doesn't presently have the ability to execute more than one thread at a time.''

Låter trevligt.

Avatar
fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
Member Since:
March 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
869373
April 6, 2005 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hittar ingenting om temperaturer, vill se 4st Prime95 @ hög prio gå igång...

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
869406
April 6, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Jag hittar ingenting om temperaturer, vill se 4st Prime95 @ hög prio gå igång...

Singlecore Prescott 3,2GHz 90nm: 84 Intel-watt, +~20% = peak = <100 W. Jag vill verkligen inte veta vad två kan göra :cy: //Andreas

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
Member Since:
March 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
869474
April 6, 2005 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Jag hittar ingenting om temperaturer, vill se 4st Prime95 @ hög prio gå igång...

http://www.anandtech.com/cpuch.....spx?i=2389

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL