August 22, 2005
Intels mobila processor Pentium-M har fått god hjälp av moderkortstillverkaren ASUS när man nu ytterligare visar framfötterna på desktopmarknaden.
Vi har sedan tidigare sett att Pentium-M är en mycket väl presterande processor och speciellt i spel där den ofta ger lika bra om inte bättre prestanda än AMD och Intels desktopflaggskepp.
Problemet med Pentium-M har dock varit dess plattform, 855GME-styrkretsen från Intel är i sammanhanget uråldrig och med stöd för endast AGP 4x och singelkanals DDR333-minne blir den en klar flaskhals.
ASUS förstod att det fanns mer att hämta ur dagens Pentium-M processorer och utvecklade därför en adapter som låter användaren installera en Pentium-M processor i ett Socket 478-moderkort.
När vi rapporterade om ASUS CT-479 för en knapp månad sedan var vi dock osäkra på hur väl adaptern fungerade.
Det beslutade man sig för att ta reda på hos GamePC där man nu publicerat en recension på ASUS CT-479-adapter tillsammans med flaggskeppet inom Pentium-M-serien, Pentium-M 770.
[Image Can Not Be Found]
Man jämför prestandan på 855GME-styrkretsen och den på 865P-styrkretsen med hjälp av ASUS adapter. Men man tittar även närmare på överklockningspotentialen med den nya plattformen.
Utan att säga för mycket kan vi erkänna att vårt redan stora habegär för Pentium-M blev ännu större.
Läs hela artikeln på GamePC.
November 4, 2001
Söt och bra liten cpu 😉
Tyvärr blev man ganska besviken..
Känns som att hoppas på nyare moderkort när skillnaden mellan 855 och 865 var så pass liten inte är lönt.
Mobilen @ max OC slår FX55an ibland... det är ju bra... Frågan är då varför inte köpa en fx55a och klocka den till max?
Personligen tror jag att pentiums lilla prolle kommer in för sent. Hade man släppt denna tidigare hade dte varit bra men idag känner iaf jag att jag heldre tar en amd än en P-M som skall överklockas....
2 Guest(s)