February 14, 2003
csm101 wrote: [quote=Laglorden][quote=csm101]Låt dem göra det, finns gott om andra märken att köpa. De kommerju att gräva sin egen grav om de är dumma nog att köra med detta system.
Det är väl bara för tv-bolagen se till att inte filmen kan spelas upp på en tvapparat som inte stödjer denna funktion.
"Bara"
Hu rhade du tänkt dig då?
Med den digitala sändningstekniken är det lätt. Se bara på hur satellitmottagarna fungerar. Där spärras kanaler som du inte har tillgång (kort) till. Visserligen kan man kanske som tittare "chippa" TV:n, men det är ju en utgift det med + att garantin säkert ryker. Så knoppar väl Antipiratbyrån av sig med dotterbolaget Anti-bytakanalnärdetärreklam-byrån som man får efter sig. Och det vill väl ingen?
June 28, 2001
John_lz wrote: Lite surt om man slår på TVn för att zappa igenom kanalerna för att se vad som är på tv. Det lär ju ta en timme om man fastnar på varje kanal som råkar sända reklam just då.
Jag skulle gärna se feature som stänger av ljudet direkt då det sänds reklam och slår på ljudet när reklamen är över. Den Tvn hade jag däremot köpt.
japp samma här, fruktansvärt störande med alla skrikiga reklamer.
August 11, 2005
Kingsthrone wrote: [quote=csm101][quote=Laglorden][quote=csm101]Låt dem göra det, finns gott om andra märken att köpa. De kommerju att gräva sin egen grav om de är dumma nog att köra med detta system.
Det är väl bara för tv-bolagen se till att inte filmen kan spelas upp på en tvapparat som inte stödjer denna funktion.
"Bara"
Med den digitala sändningstekniken är det lätt. Se bara på hur satellitmottagarna fungerar. Där spärras kanaler som du inte har tillgång (kort) till. Visserligen kan man kanske som tittare "chippa" TV:n, men det är ju en utgift det med + att garantin säkert ryker. Så knoppar väl Antipiratbyrån av sig med dotterbolaget Anti-bytakanalnärdetärreklam-byrån som man får efter sig. Och det vill väl ingen?
Smart tanke, men räcker tyvärr inte långt. För det som gäller vid digitalt marksänt tv är att det oftast är kanalerna själva som tillverkar tex boxarna (boxer, canal+ etc).
För att en liknande sak ska gälla för TV-apparater måste tvtillverkarna vara med från början och inkorperera den nya tekniken i sina apparater. Och det är till att börja med inte stor chans att det blir av att philips börjar med detta, än mindre att andra märken ska hoppa på.
February 14, 2003
csm101 wrote: [quote=Kingsthrone][quote=csm101][quote=Laglorden][quote=csm101]Låt dem göra det, finns gott om andra märken att köpa. De kommerju att gräva sin egen grav om de är dumma nog att köra med detta system.
"Bara"
Smart tanke, men räcker tyvärr inte långt. För det som gäller vid digitalt marksänt tv är att det oftast är kanalerna själva som tillverkar tex boxarna (boxer, canal+ etc).
För att en liknande sak ska gälla för TV-apparater måste tvtillverkarna vara med från början och inkorperera den nya tekniken i sina apparater. Och det är till att börja med inte stor chans att det blir av att philips börjar med detta, än mindre att andra märken ska hoppa på.
Mitt inlägg åsyftade inte Philips och deras reklamtvingande teknik specifikt, utan denna reklamteknik rent generellt (se föregående inlägg). Det spelar ju ingen roll om tekniken sitter i själva bildskärmsenheten, eller i en box bredvid. Tro inte att bara för att Philips ensamma inte kan åstadkomma detta, att vi lever helt utan denna teknik i framtiden. Tyvärr tror jag att TV-tekniken banar denna väg. Det räcker med att ett stort företag som Philips gör ett sådant uttalande för att en stor del av televisionsindustrin ska snappa upp det.
August 11, 2005
Kingsthrone wrote:
Mitt inlägg åsyftade inte Philips och deras reklamtvingande teknik specifikt, utan denna reklamteknik rent generellt (se föregående inlägg). Det spelar ju ingen roll om tekniken sitter i själva bildskärmsenheten, eller i en box bredvid. Tro inte att bara för att Philips ensamma inte kan åstadkomma detta, att vi lever helt utan denna teknik i framtiden. Tyvärr tror jag att TV-tekniken banar denna väg. Det räcker med att ett stort företag som Philips gör ett sådant uttalande för att en stor del av televisionsindustrin ska snappa upp det.
Jag håller med om att tekniken finns, men tror du att andra producenter hoppar på tåget om de ser att philips tappar försäljning på tv? Och med tanke på all annan teknik som är på framfart (kolla på tvprogram via internet tex) så är detta ett perfekt sättt att driva den utveklingen framåt och snabbare bli av med potentiella kunder.
February 14, 2003
csm101 wrote: [quote=Kingsthrone] Mitt inlägg åsyftade inte Philips och deras reklamtvingande teknik specifikt, utan denna reklamteknik rent generellt (se föregående inlägg). Det spelar ju ingen roll om tekniken sitter i själva bildskärmsenheten, eller i en box bredvid. Tro inte att bara för att Philips ensamma inte kan åstadkomma detta, att vi lever helt utan denna teknik i framtiden. Tyvärr tror jag att TV-tekniken banar denna väg. Det räcker med att ett stort företag som Philips gör ett sådant uttalande för att en stor del av televisionsindustrin ska snappa upp det.
Jag håller med om att tekniken finns, men tror du att andra producenter hoppar på tåget om de ser att philips tappar försäljning på tv? Och med tanke på all annan teknik som är på framfart (kolla på tvprogram via internet tex) så är detta ett perfekt sättt att driva den utveklingen framåt och snabbare bli av med potentiella kunder.
Om den nya reklamtvingande tekniken:
1. Finns det pengar att tjäna för TV-bolagen så kommer det onekligen vara lockande för dem att testa tekniken (pga att de flesta kanaler lever av reklamintäkter)
2. Det är inget hetsprojekt. Denna nyhet kommer inte överraskande för de flesta inom branschen (som för TV-tittarna). Nu, efter Philips uttalande, vet de dock att tekniken finns direkt tillgänglig.
3. Det kommer sannolikt ta några år innan de första kanalerna börjar med denna typ av sändningar. Och då är förstås alla möjligheter att se på kanalen tillgängliga endast genom denna teknik, även via datorn.
4. Det är en branschfråga, inte en Philipsfråga.
5. Som sagt, möjligtvis kan man komma förbi det med mjukvaru- eller hårdvaruförändringar.
EDIT: Om man gör det till en Philipsfråga så blir det ganska ointressant att debattera. I så fall är det bara att strunta i att köpa Philipsprodukter. Inget mer med det! Eller så inser man det faktum att tekniken ger billigare box (hur den nu än är beskaffad) om man inte väljer att betala extra och slippa reklamen. Det kan ju också vara så att denna extrasumma innebär en totalkostnad som är precis lika stor som tex Pioneers motsvarande box-variant som saknar denna reklamtvingarfunktion. Då faller ju alla "dumhetsargument"!
1 Guest(s)