August 22, 2005
För en vecka sedan rapporterade vi om en artikelserie på Ars Technica som behandlade fenomenet pipelining. Ars Technica har alltid varit duktiga på att förklara komplicerade saker på ett relativt enkelt och lättförståligt sätt varav dessa artiklar kan vara intressanta för många läsare.
I första delen gick man kort igenom hur pipelining fungerade och på vilket sätt applikationer drar nytta av tekniken. Slutsatsen var kortfattat att en pipeline-arkitekturen låter systemet utföra mer arbete under en fast tid jämfört med ett system utan pipelining.
I andra delen av denna artikelserie går man mer detaljerat in på vad som kan öka prestandan genom pipelining men man tittar även närmare på vad riktigt djupa pipelines kan ha för negativ inverkan i en processorarkitektur.
"To return to our assembly line analogy, let's say that each crew is made up of six workers, and that each of the hour-long tasks that each crew performs can be readily subdivided into two shorter, 30-minute tasks. So we can double our factory's throughput by splitting each crew into two smaller, more specialized crews of three workers each, and then having each smaller crew perform one of the shorter tasks on one SUV per 30 minutes."
Man vidhåller sin jämförelse med en bilfabrik vilket gör det lättar att hänga med från del 1. Men för de som vill friska upp minnet något kan det vara bra att skumma igenom Del 1 återigen, innan man ger sig på Del 2 av artikeln.
1 Guest(s)