April 17, 2005
Sony har nu avslöjat det slutgiltiga priset för toppmodellen av sina PlayStation 3-spelkonsoler i Storbritannien. Med bland annat en större hårddisk på 60GB och WiFi-stöd har flaggskeppet i Sonys arsenal fått ett pris på $599 i USA men det slutgiltiga priset för Storbritannien och övriga Europa har inte varit fastslaget tidigare. Nu har dock Rat Maguire från Sony Computer Entertainment UK meddelat att spelkonsolen kommer kosta 425 pund, vilket motsvarar drygt 800 amerikanska dollar eller 6000 svenska kronor. Maguire ville dock inte kalla spelkonsolen dyr, vilket kanske inte är så överraskande, istället ville han påpeka att det faktiskt var ett riktigt kap med tanke på dess stöd för Blu-ray. Priserna i Sverige bör då ligga runt 6000 kronor för toppmodellen vilket kan jämföras med knappt 4000 kronor för Xbox 360 Premium.
April 20, 2004
Som jag tidigare har påpekat, man får för vad man betalar. Och just för denna 60-giga versionen så är det inte så mkt med tanke på Bluray läsaren man får. Allt då inbyggd.
När det gäller svenska priset, jag har hört att skattmomsen är redan isatt med i priset, får väl hoppas att det stämmer.
November 4, 2001
Att säga att det inte är dyrt med 6000:- för en konsoll är ju ren idioti. Visst man får med blueray-läsaren men innan bluerayformatet är spritt och används av den stora massan kommer kostnaderna ha sjunkigt massor. För att nyttja sin nya blueray-läsade "behöver" man en TV som klarar hdupplösningar, gärna 1920x1080p. Blir inte billigt.
Men sony kanske har en liten baktanke: Gör konsollen så j....a dyr att folk inte vågar modda den 😛
September 3, 2003
December 29, 2004
ishamael wrote: Skumt att det skall vara så stor prisskillnad mellan USA och europa.
Ja, och till våran fördel! Om 800$ och 6000kr stämmer.
Sen är det väl ändå massor av andra företag som gjort PS3. Tex IBM gör cell osv.
6k tycker jag är ett bra pris för en högprestanda konsoll, vill man ha spelglädje köper man revolution för 2k.
Eftersom man kommer kunna köra Linux på PS3, kommer tex program som folding funka :bgrin:
March 9, 2006
Köper hellre en Revolution och en 360 för det priset faktiskt, blueray är inget som lockar mig då jag inte har 10k att lägga ut på en HDTV och jag köper filmer mkt sällan.
Kanske när Blueray (alt. HDDVD) etablerat sig så kanske jag blir intresserad, samt att spelutvecklarna lär sig kräma ut kraften ur konsollen. För PS2an tog det ju det bara sisådär 4-5 år 🙄 Och de flesta säger ju att PS3 kommer vara svårare att programmera till.
Näh tacka vet jag PC, Crysis är fortfarande det snyggaste spelet som ligger i famtiden. Och det närmaste vi har till fotorealism också.
May 5, 2003
mitrix wrote: Du prisar PC, men samtidigt tycker du PS3 är dyr!? Jämfört med en konkurrenskraftig PC så är PS3 rena kapet, och en dator som ska köra Crysis med den grafiken som har visats kommer garanterat att vara mycket dyrare än PS3!
Hehe ja nästan så bara grafikkortet täcker upp den kostnaden för att få Crysis att flyta 🙂
March 9, 2006
mitrix wrote: Du prisar PC, men samtidigt tycker du PS3 är dyr!? Jämfört med en konkurrenskraftig PC så är PS3 rena kapet, och en dator som ska köra Crysis med den grafiken som har visats kommer garanterat att vara mycket dyrare än PS3!
Utvecklarna av Crysis kör DX9 versionen (Förövrigt den versionen som visats) med ett X1900XT, det kostar 4300 kr ungefär. För 5800 kr får jag 2 st 7900GT.
DX10 kort som släpps i börja av nästa år kommer ligga på samma nivåer som korten ligger nu.
Jag får fortfarande ett bra kort + en revolution för priset av en PS3. Sen kommer väl online tjänsten att kosta om man vill spela online. Vilket är gratis på PC om man inte spelar MMORPGs
+ Kostnaden för en HDTV, vem sitter med en konsoll för 6000 och sitter med en SDTV??? Sen kanske du vill chippa din PS3 för att kunna göra annat än bara spel med den? För att få njuta av "High Definition" och "NextGen" (de ord som sony älskar att använda) så får man punga ut ungefär 16000. Vad får man för PC för det? En ruskigt bra som håller minst 2 år är svaret.
Om man redan har en dator och bara behöver grafikkort så får man för 10K, 2st grafikkort som jag klarar att spela Crysis med allt ögongodis på och alla andra spel med. Och säkert 2 st DX10 kort när de släpps i slutet av detta början på nästa år.
Och sen att PS3 spel kommer ligga där nuvarande 360 spel ligger dvs. 200 kr över vad de flesta PC spel kostar.
SÃ¥ visst kan jag prisa PC och samtidigt kalla PS3 dyr.
October 23, 2004
Alltså 6000 kr känns aningen dyrt... Får se hur jag gör när den kommer.
MÃ¥ste kunna lira MGS4!
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
April 26, 2003
March 9, 2006
Friamannen wrote: [quote=Frud]Alltså 6000 kr känns aningen dyrt... Får se hur jag gör när den kommer.
MÃ¥ste kunna lira MGS4!
Ställ dig i spelbutiken och kör igenom det på en vecka? 😀
Hehe det gjorde jag med Mortal Combat 2 till SNES när det kom. Stod inne på Domus och spelade varje dag efter skolan och sommarjobbet 🙂
Aaaah nostalgitripp
October 23, 2004
Friamannen wrote: [quote=Frud]Alltså 6000 kr känns aningen dyrt... Får se hur jag gör när den kommer.
MÃ¥ste kunna lira MGS4!
Ställ dig i spelbutiken och kör igenom det på en vecka? 😀
Börjar fundera på att göra det 🙂
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
1 Guest(s)