April 17, 2005
Det har varit mycket rapporterande om Xbox 360 nyligen, vilket är ganska förståeligt med tanke på den stundande lanseringen om runt en månad. Detta i kombination med att Sony varit ganska tysta har gjort att PS3 tyvärr hamnat lite i skymundan. En av anledningarna verkar vara att spelutvecklare drar sig lite för att göra spel till konsolen då det kan bli en ganska dyr historia.
Och då syftar vi inte på själva konsolen i sig utan på det utvecklingspaket man behöver för att bara börja programmering, som kostar hela 17.6 miljoner dollar (135 miljoner SEK). En summa långt ifrån alla företag kan hosta upp. Anledningen till detta pris är helt enkelt den avancerade hårdvara som konsolen har och bitvis att Sony känner att de på så vis kan garantera en kvalité på spelen. Hur det resonemanget går ihop vet vi inte riktigt eftersom långt ifrån alla bra spel kommer från de stora företagen. Detta i kombination med att det mer eller mindre krävs en total omskrivning av koden för att den ska kunna fungera med PC gör inte det hela bättre för de små företagen.
Källa: TheInquirer
April 20, 2004
Det ingår juh Unreal Engine 3 samt andra Hi-end utvecklingsprogram! Dessutom så kostar det att köpa sina De-kits. Sony ger inte bort som t ex MS gör. Utan utvecklaren får prejsa 25 ooo euros per PS3 dev-kits.
# Alias Systems Corp.
# Autodesk Inc.
# Avid Technology Inc.
# CRI Middleware Co., Ltd.
# Emergent Game Technologies Inc. (merged with Numerical Design, Ltd.)
# Epic Games Inc.
# Firelight Technologies Pty Ltd.
# Havok (Telekinesys Research Ltd.)
# Interactive Data Visualization Inc.
# Metrowerks Games Team
# Pixelux Entertainment Inc.
# RAD Game Tools Inc.
# Silicon Studio Corp.
# Web Technology Corp.
October 23, 2004
Det ser inte bra ut för sony.
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
April 28, 2002
summan är såklart inkluderat dev. kits. Det hela består av allt som behövs för att starta ett projket. Det är alla programmen och hårdvaran. Svaret ligger i att PS3 som innehåller CELL måste ha helt nya maskiner och program för att göra spel till.
Xbox 360 dock har många likheter med Windows-plattformen så som DirectX.
February 26, 2002
Delph1 wrote: [quote=Ondjultomte]jag tyckte det stor 175 miljoner inte 250 000 för dev kitsen
Nja, det är väl sant bägge två beroende på definition. Det krävs tydligen rejäla investeringar för att kunna komma någonstans.
//Andreas
Kan ni inte ta reda på sanningen?
Vad har SONY sagt om dettta?
November 27, 2003
Imagine wrote: [quote=Delph1][quote=Ondjultomte]jag tyckte det stor 175 miljoner inte 250 000 för dev kitsen
Nja, det är väl sant bägge två beroende på definition. Det krävs tydligen rejäla investeringar för att kunna komma någonstans.
//Andreas
Det är sanningen. Dev-kitsen kostar 250 000, men det är långt ifrån den investering som krävs för att kunna utveckla spelen.
//Andreas
February 26, 2002
Delph1 wrote: [quote=Imagine][quote=Delph1][quote=Ondjultomte]jag tyckte det stor 175 miljoner inte 250 000 för dev kitsen
//Andreas
Det är sanningen. Dev-kitsen kostar 250 000, men det är långt ifrån den investering som krävs för att kunna utveckla spelen.
Visst, men inte 175 miljoner. Det tror jag på när nån från Sony säger det...
//Andreas
November 27, 2003
Imagine wrote: [quote=Delph1][quote=Imagine][quote=Delph1][quote=Ondjultomte]jag tyckte det stor 175 miljoner inte 250 000 för dev kitsen
//Andreas
//Andreas
Visst, men inte 175 miljoner. Det tror jag på när nån från Sony säger det...
Hur ska Sony kunna avgöra vilken investering det krävs för att utveckla spelen när dom inte gör det själva. Det är ju utvecklarna vi ska lyssna på då och det är ju dom som sagt detta.
//Andreas
1 Guest(s)