Playstation 3 - En av världens dyraste spelkonsoler?|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Playstation 3 - En av världens dyraste spelkonsoler?
Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
March 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892855
May 18, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är direkt omräknat billigare än dagens spel. Sen tillkommer väl moms och skit.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
892858
May 18, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Dyrt! Men de går nog ner i pris såsmåningom. Dessutom,
priset är ju nästan självklart om man tänkar på vad man får i den ju!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892868
May 18, 2005 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Om Nintendo håller sin vana troge kommer väl en Revolution kosta ungefär hätfen av dessa 😕 Och då erbjuder de gratis online-tjänster fullt ut och ett spelbibliotek utan like, utan att du behöver gå hemifrån.

$465, om det nu är sant, låter inte otroligt, tyvärr.

//Andreas

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
892883
May 18, 2005 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte en chans att jag lägger 4-5k på en spelkonsoll.
När det är nere vid 2-3k kan jag börja fundera på det.

nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892905
May 18, 2005 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

undrar hur pass mycket tillverkarna har tänkt på modchip och sånt... om dom vill göra en konsoll "oknäckbar" så bode det gå (se på comhem:s nya system) (ja jag vet att det är skillnad på conax/kryptering och hårdvara... men iaf.)...

jag (och säkert många andra) hade aldrig köpt xbox/ps2 om det inte hade varit just för möjligheterna en chippad konsol gav...

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
892915
May 18, 2005 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen fara med att lägga ut 5000kr för en konsoll med den prestandan, synd bara att den inte verkar stödja mp3 och liknande samt inte är inspelningsbar alltså från tv som de första ryktena sa..:(

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
892934
May 18, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: undrar hur pass mycket tillverkarna har tänkt på modchip och sånt... om dom vill göra en konsoll "oknäckbar" så bode det gå (se på comhem:s nya system) (ja jag vet att det är skillnad på conax/kryptering och hårdvara... men iaf.)...

jag (och säkert många andra) hade aldrig köpt xbox/ps2 om det inte hade varit just för möjligheterna en chippad konsol gav...

Jag tror inte att man kommer lägga så förfärligt mycket tid på att skydda konsolerna från hårdvarumässig moddning. Istället tror jag att man kommer binda upp konsolerna så mycket mot onlinebaserade tjänster att många kommer tappa suget på att modda, då man inte kommer kunna dra nytta av detta i stor utsträckning när man är online.

Självklart kommer moddning fortfarande vara aktuellt men jag tror det kommer minska rätt drastiskt denna genaration just pga. konsolernas bindning till onlinebaserade tjänster. Men det är ju bara en kvalificerad gissning.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
892941
May 18, 2005 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror att många färväntar sig att en konsol ska kosta en viss låg summa för att man bara kan spela med dem. Jag tycker deta är lite insnöat efterssom de kommande konsollerna inte enbart kan spela, de kan surfa på internet, chatta/videochatta, spela HD-upplöst film OCH spela.

$465 är inte alls särskilt dyrt om man betänker att det finns flertalet personer här som slänger samma summa på enbart ett grafikkort, och ett sådant kan man inte göra särskilt mycket med ensammt.

De två huvudkretsarna i PS3, RSX och Cell har ju totalt ca 535miljoner transistorer bara de, lägg därtill 512mb av snabbt minne, det går ju åt en hel massa kisel och det är ju inte gratis!

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892950
May 18, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Tror att många färväntar sig att en konsol ska kosta en viss låg summa för att man bara kan spela med dem. Jag tycker deta är lite insnöat efterssom de kommande konsollerna inte enbart kan spela, de kan surfa på internet, chatta/videochatta, spela HD-upplöst film OCH spela.

$465 är inte alls särskilt dyrt om man betänker att det finns flertalet personer här som slänger samma summa på enbart ett grafikkort, och ett sådant kan man inte göra särskilt mycket med ensammt.

De två huvudkretsarna i PS3, RSX och Cell har ju totalt ca 535miljoner transistorer bara de, lägg därtill 512mb av snabbt minne, det går ju åt en hel massa kisel och det är ju inte gratis!

Spela i hög upplösning är trevligt. Surfa, chatta och kolla på film har jag bättre grejer för... så nu blir jag alltså tvungen att betala för funktioner jag redan har?

//Andreas

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
892952
May 18, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför är spel till konsoler dyrare än till PC egentligen?

Edit: Jag är inne lite på Delph1:s spår också. En HTPC är förvisso dyrare, men man kan göra precis allt med en sådan.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892959
May 18, 2005 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

60 dollar, om det är med moms och sånt är det rätt billigt, i dagens dollarkurs blir det 436kr för ett spel, jag har iofs inte köpt tvspel sen SNES-tiden men har för mig att spel brukar gå på ca 600-800kr?? Jag kommer att köpa PS3 om det går att modchippa den 🙂 Har ett PS2 nu med modchip...Hade aldrig kunnat tänka mig att köpa TV-Spel 😀

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
892970
May 18, 2005 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: 60 dollar, om det är med moms och sånt är det rätt billigt, i dagens dollarkurs blir det 436kr för ett spel, jag har iofs inte köpt tvspel sen SNES-tiden men har för mig att spel brukar gå på ca 600-800kr?? Jag kommer att köpa PS3 om det går att modchippa den 🙂 Har ett PS2 nu med modchip...Hade aldrig kunnat tänka mig att köpa TV-Spel 😀

$60 kan du inte bara omvandla till ~450SEk tyvärr. Du måste lägga på 19% skatt och sen höja priset ett par procent till bara för att det Sverige vi bor i. 600+ ska du nog räkna med.

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893001
May 18, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote:

Det ska dock tilläggas att PhysX blivit hårt kritiserat på forum som Beyond3D och liknande. Speciellt i nästa generations spelkonsoler. Man men att både X360 och SP3 med sina flera processorkärnor från start är redo för hantering av fysiska effekter. En PPU är ju en processor dedikerad för fysiska effekter och det är helt enkelt så att MS och Sony kan dedikera en av kärnorna i deras processorer för att just hantera fysiska effekter.

Jo, fast iom att de inte är designade direkt för fysiska element så som en riktig PPU är, så kommer de troligtvis ändå inte kunna dra jämt med Ageias PhysX. Det är i alla fall vad de själva, och många med dem tror. Jag har också läst gnällinläggen på Beyond3D, men det känns ofta som just gnäll. Det är samma sorts resonerande som det var när 3D-korten var på väg. "Varför ger de oss något som processorn kan klara av?", "Det är ju helt onödigt med en dedikerad grafikprocessor.", "Det kommer att bli en flopp" o.s.v.
Jag säger inte att Ageias PhysX kommer att bli den PPU:n som slår, men med tanke på att många av de stora spelbolagen redan har licensierat Novodex-motorn, och Unreal Engine 3 kommer att kunna dra full nytta av den, så känns det rätt otroligt om det bara skulle försvinna utan uppmärksamhet, som grabbarna på Beyond3D verkar hoppas på.

En liten bonus i det hela kan ju vara att även hårdvaruaktörerna verkar ha huggit på betet.
http://techreport.com/onearticle.x/8335

Edit: Jag läste precis att Sony hade köpt en licens av Ageia för att få köra NovodeX på just PS3. Om det blir med deras egen Cell-PPU eller PhysX-chippet kvarstår nog att se. Dock så tror jag att detta ytterligare förstärker min tilltro till att Ageia kommer att lyckas med sin PhysX.

Niclas R
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 74
Member Since:
March 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
893159
May 18, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

ps2:an kostade ju 5000 spänn när den släpptes i sverige.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
893184
May 18, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Niclas R wrote: ps2:an kostade ju 5000 spänn när den släpptes i sverige.

det lär nog bli nästan värre eller lika farligt nu...

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
893321
May 18, 2005 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Spela i hög upplösning är trevligt. Surfa, chatta och kolla på film har jag bättre grejer för... så nu blir jag alltså tvungen att betala för funktioner jag redan har?

//Andreas

Redan har? 😮

Kan du kolla på film i 1080p?
Då närmare bestämt bluray. Bättre grejor dessutom. Du måste ha feta kontakter... wink

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
893387
May 18, 2005 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote:

Spela i hög upplösning är trevligt. Surfa, chatta och kolla på film har jag bättre grejer för... så nu blir jag alltså tvungen att betala för funktioner jag redan har?

//Andreas

Redan har? 😮

Kan du kolla på film i 1080p?
Då närmare bestämt bluray. Bättre grejor dessutom. Du måste ha feta kontakter... wink

En bluray-spelare i datorn är inte svårt att sätta in, när de väl kommer vill säga.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
893411
May 18, 2005 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

nivaman wrote: undrar hur pass mycket tillverkarna har tänkt på modchip och sånt... om dom vill göra en konsoll "oknäckbar" så bode det gå (se på comhem:s nya system) (ja jag vet att det är skillnad på conax/kryptering och hårdvara... men iaf.)...

jag (och säkert många andra) hade aldrig köpt xbox/ps2 om det inte hade varit just för möjligheterna en chippad konsol gav...

Bara att titta på Nintendo, finns mig veteligen inga modchips till den, dock finns det inget som heter oknäckbart.

Med tanke på priserna på spelen till konsolerna så har jag ingen lust att punga ut några större summor på hårdvaran.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
893430
May 19, 2005 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

Edit: Jag läste precis att Sony hade köpt en licens av Ageia för att få köra NovodeX på just PS3. Om det blir med deras egen Cell-PPU eller PhysX-chippet kvarstår nog att se. Dock så tror jag att detta ytterligare förstärker min tilltro till att Ageia kommer att lyckas med sin PhysX.

Jag skulle vilja ändra lite på det du säger, jag tror AGEIA kommer lyckas med sin NovodeX teknik. Jag är ganska övertygad om att både MS och Sony kommer använda en eller flera av sina processorenheter till att endast hantera fysiken i spel och göra det efter riktlinjerna i NovodeX mjukvaran. Sedan kommer nog PhysX bli mer populär i PCn där det inte finns samma multithreading förutsättningar ännu rent hårdvarumässigt. Vi har två kärnor som mest och det på processorer som inte är ute på marknaden riktigt ännu, medan X360 har 3 kärnor och kan arbeta med 6 trådar, PS3 har "8" kärnor (inte riktigt sant men 7 SPEs och en PowerPC kärna).

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893455
May 19, 2005 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Imagine wrote:

Spela i hög upplösning är trevligt. Surfa, chatta och kolla på film har jag bättre grejer för... så nu blir jag alltså tvungen att betala för funktioner jag redan har?

//Andreas

Redan har? 😮

Kan du kolla på film i 1080p?
Då närmare bestämt bluray. Bättre grejor dessutom. Du måste ha feta kontakter... wink

Min poäng låg lite i också att jag kommer troligen inte äga en tv kapabel för 1080p på många många år så det pluset faller bort för mig och väldigt, väldigt många andra. Blu-ray? det finns inte ännu så vitt jag vet så det är inte heller ett plus. Vi vet inte ens om det kommer slå igenom. Iofs skönt att vara garderad lite grann, men i det stora hela ger det mig absolut ingenting.
Jag skull vilja det fanns flera versioner av konsolerna, en nerbantad utan massa extra features man aldrig använder och en med för dom som faktiskt gör det.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL