Playstation 3 - En av världens dyraste spelkonsoler?|Page 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Playstation 3 - En av världens dyraste spelkonsoler?
nivaman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1496
Member Since:
March 2, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893556
May 19, 2005 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Imagine]

Spela i hög upplösning är trevligt. Surfa, chatta och kolla på film har jag bättre grejer för... så nu blir jag alltså tvungen att betala för funktioner jag redan har?

//Andreas

Redan har? 😮

Kan du kolla på film i 1080p?
Då närmare bestämt bluray. Bättre grejor dessutom. Du måste ha feta kontakter... wink

Min poäng låg lite i också att jag kommer troligen inte äga en tv kapabel för 1080p på många många år så det pluset faller bort för mig och väldigt, väldigt många andra. Blu-ray? det finns inte ännu så vitt jag vet så det är inte heller ett plus. Vi vet inte ens om det kommer slå igenom. Iofs skönt att vara garderad lite grann, men i det stora hela ger det mig absolut ingenting.
Jag skull vilja det fanns flera versioner av konsolerna, en nerbantad utan massa extra features man aldrig använder och en med för dom som faktiskt gör det.

//Andreas

jag håller med dig och spinner vidare...
jag anser det vara smartare att köpa tekniken först när man vet att det blir till vedertagen standard...
annars riskerar man att slänga bort många sköna tusenlappar i strävan att vara "först med det senaste" med en teknik som passerar förbi obemärkt (video2000, betamax osv.)...

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
893646
May 19, 2005 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad många som gnäller. PS3 är inte tänkt att vara en leksak utan precis som en regäl TV och ett fint 5.1 system så har den sin plats i TV rummet. Vi pratar media-bibliotek, film-uppspelare och TV-spel. Tjänar du t ex 15k-20k i månaden så är 5k inte mycket att klaga över. En familj kan köpa en till TV rummet eftersom den blir ett bra val som Blu-Ray spelare. Med 1080p upplösning på en 40" TV och Bluetooth keyboard och mus så kommer det gå underbart att surfa nätet från TV soffan. Jag tycker 5000kr är ett rimligt pris. Jag hoppas på vettiga inspelningsmöjligheter från TV. Bränna om inte BR så iaf 9GB DVD skivor och stora hårddiskar att skaffa till. Iofs så lär det väl komma nå fina grejer att koppla in om det inte finns som standard. Är ju iaf USB kontakter på den.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893656
May 19, 2005 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Vad många som gnäller. PS3 är inte tänkt att vara en leksak utan precis som en regäl TV och ett fint 5.1 system så har den sin plats i TV rummet. Vi pratar media-bibliotek, film-uppspelare och TV-spel. Tjänar du t ex 15k-20k i månaden så är 5k inte mycket att klaga över. En familj kan köpa en till TV rummet eftersom den blir ett bra val som Blu-Ray spelare. Med 1080p upplösning på en 40" TV och Bluetooth keyboard och mus så kommer det gå underbart att surfa nätet från TV soffan. Jag tycker 5000kr är ett rimligt pris. Jag hoppas på vettiga inspelningsmöjligheter från TV. Bränna om inte BR så iaf 9GB DVD skivor och stora hårddiskar att skaffa till. Iofs så lär det väl komma nå fina grejer att koppla in om det inte finns som standard. Är ju iaf USB kontakter på den.

Från den vinkeln är det en underbar spelare. Problemet är bara att en klar majoritet av de som är intresserade befinner sig inte där utan lever antingen på studielån eller studiebidrag. Jag tycker det är en suverän konsol, men jag grämer mig över att dom inte ger några som helst alternativ till oss som vill ha den för att spela och inget mer 🙁

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893667
May 19, 2005 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote:

Från den vinkeln är det en underbar spelare. Problemet är bara att en klar majoritet av de som är intresserade befinner sig inte där utan lever antingen på studielån eller studiebidrag. Jag tycker det är en suverän konsol, men jag grämer mig över att dom inte ger några som helst alternativ till oss som vill ha den för att spela och inget mer 🙁

//Andreas

Jag skulle dock tro att majoriteten av köparna som spelkonsollerna riktar sig till antagligen inte har varken studiemedel eller studiebidrag. Däremot föräldrar som gladeligen betalar 5k för att få ungarna att sitta tyst och snällt framför TV:n.:)
Jag snackade med syrran om det här. Hon och hennes kille ser inte 5k som en omöjlig utgift för den här typen av underhållningspryl. Då får de ju ha sina egna datorer i fred, och kan ändå använda konsollen till något nyttigt ibland.
Men det som kommer att bli svårigheten med den här sortens konsollers marknadsföring, är frågan om hur många som har TV nog att utnyttja dem? Visst, det börjar bli vanligare med stor TV, men bara ett fåtal stödjer 1080i, och de som gör det kostar en halv förmögenhet. I de sammahangen är 5k för konsollen rena bonusen....

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893680
May 19, 2005 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Delph1]

Från den vinkeln är det en underbar spelare. Problemet är bara att en klar majoritet av de som är intresserade befinner sig inte där utan lever antingen på studielån eller studiebidrag. Jag tycker det är en suverän konsol, men jag grämer mig över att dom inte ger några som helst alternativ till oss som vill ha den för att spela och inget mer 🙁

//Andreas

Jag skulle dock tro att majoriteten av köparna som spelkonsollerna riktar sig till antagligen inte har varken studiemedel eller studiebidrag. Däremot föräldrar som gladeligen betalar 5k för att få ungarna att sitta tyst och snällt framför TV:n.:)
Jag snackade med syrran om det här. Hon och hennes kille ser inte 5k som en omöjlig utgift för den här typen av underhållningspryl. Då får de ju ha sina egna datorer i fred, och kan ändå använda konsollen till något nyttigt ibland.
Men det som kommer att bli svårigheten med den här sortens konsollers marknadsföring, är frågan om hur många som har TV nog att utnyttja dem? Visst, det börjar bli vanligare med stor TV, men bara ett fåtal stödjer 1080i, och de som gör det kostar en halv förmögenhet. I de sammahangen är 5k för konsollen rena bonusen....

Många föräldrar som också ser 5k som löjligt mycket för att få tyst på ungarma 😉
Dock kommer väl priset sjunka snabbt när den etablerat sig ... förhoppningsvis, kommer vi ner runt 3-3500 börjar det kännas nästan prisvärt.

//Andreas

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
893685
May 19, 2005 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Dead Glory]Vad många som gnäller. PS3 är inte tänkt att vara en leksak utan precis som en regäl TV och ett fint 5.1 system så har den sin plats i TV rummet. Vi pratar media-bibliotek, film-uppspelare och TV-spel. Tjänar du t ex 15k-20k i månaden så är 5k inte mycket att klaga över. En familj kan köpa en till TV rummet eftersom den blir ett bra val som Blu-Ray spelare. Med 1080p upplösning på en 40" TV och Bluetooth keyboard och mus så kommer det gå underbart att surfa nätet från TV soffan. Jag tycker 5000kr är ett rimligt pris. Jag hoppas på vettiga inspelningsmöjligheter från TV. Bränna om inte BR så iaf 9GB DVD skivor och stora hårddiskar att skaffa till. Iofs så lär det väl komma nå fina grejer att koppla in om det inte finns som standard. Är ju iaf USB kontakter på den.

Från den vinkeln är det en underbar spelare. Problemet är bara att en klar majoritet av de som är intresserade befinner sig inte där utan lever antingen på studielån eller studiebidrag. Jag tycker det är en suverän konsol, men jag grämer mig över att dom inte ger några som helst alternativ till oss som vill ha den för att spela och inget mer 🙁

//Andreas

Du är förmodligen inte medveten om att 25-35 år är den mest köpstarka gruppen. De har ofta en bra lön och inga barn. Detta är gruppen som har råd att köpa nya teknikprylar för TV rummet etc. Den gruppen finns dock inte så representerad här. Du ska aldrig ta det här forumet som en representation för samhället i övrigt.

Sen blir tekniken billigare med tiden. Ett år senare kommer PS3 säkert liga på halva priset. Ser dock inget problem med 5000kr för en student. Jag är själv student och har inga problem med att spara ihop det på ett halvår. Slänger iväg 4000+ på en ny K750i med tillbehör snart. 5000 är mindre än vad jag la ut för att upgradera min dator för ett halvår sen.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893688
May 19, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: Du är förmodligen inte medveten om att 25-35 år är den mest köpstarka gruppen. De har ofta en bra lön och inga barn. Detta är gruppen som har råd att köpa nya teknikprylar för TV rummet etc. Den gruppen finns dock inte så representerad här. Du ska aldrig ta det här forumet som en representation för samhället i övrigt.

Sen blir tekniken billigare med tiden. Ett år senare kommer PS3 säkert liga på halva priset. Ser dock inget problem med 5000kr för en student. Jag är själv student och har inga problem med att spara ihop det på ett halvår. Slänger iväg 4000+ på en ny K750i med tillbehör snart. 5000 är mindre än vad jag la ut för att upgradera min dator för ett halvår sen.

Dumt att säga klar majoritet av mig.
"Det finns en stor köpekrets då som man utesluter", och jag står fast vid att ett alternativ vore ingen dum idé.

//Andreas

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
893689
May 19, 2005 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Dead Glory wrote: [quote=Delph1][quote=Dead Glory]Vad många som gnäller. PS3 är inte tänkt att vara en leksak utan precis som en regäl TV och ett fint 5.1 system så har den sin plats i TV rummet. Vi pratar media-bibliotek, film-uppspelare och TV-spel. Tjänar du t ex 15k-20k i månaden så är 5k inte mycket att klaga över. En familj kan köpa en till TV rummet eftersom den blir ett bra val som Blu-Ray spelare. Med 1080p upplösning på en 40" TV och Bluetooth keyboard och mus så kommer det gå underbart att surfa nätet från TV soffan. Jag tycker 5000kr är ett rimligt pris. Jag hoppas på vettiga inspelningsmöjligheter från TV. Bränna om inte BR så iaf 9GB DVD skivor och stora hårddiskar att skaffa till. Iofs så lär det väl komma nå fina grejer att koppla in om det inte finns som standard. Är ju iaf USB kontakter på den.

Från den vinkeln är det en underbar spelare. Problemet är bara att en klar majoritet av de som är intresserade befinner sig inte där utan lever antingen på studielån eller studiebidrag. Jag tycker det är en suverän konsol, men jag grämer mig över att dom inte ger några som helst alternativ till oss som vill ha den för att spela och inget mer 🙁

//Andreas

Du är förmodligen inte medveten om att 25-35 år är den mest köpstarka gruppen. De har ofta en bra lön och inga barn. Detta är gruppen som har råd att köpa nya teknikprylar för TV rummet etc. Den gruppen finns dock inte så representerad här. Du ska aldrig ta det här forumet som en representation för samhället i övrigt.

Sen blir tekniken billigare med tiden. Ett år senare kommer PS3 säkert liga på halva priset. Ser dock inget problem med 5000kr för en student. Jag är själv student och har inga problem med att spara ihop det på ett halvår. Slänger iväg 4000+ på en ny K750i med tillbehör snart. 5000 är mindre än vad jag la ut för att upgradera min dator för ett halvår sen.

Jag tror iofs att gruppen 25-35 är relativt välrepresenterad här. Dock så är jag tveksam till att många studenter tycker det är helt enkelt att hosta upp 5k för en spelkonsoll.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
893703
May 19, 2005 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad gäller pris så kommer Revolution att vara billigast hur man än vrider och vänder på det. Vill man komma undan billigt för en konsol så är det bästa valet. 360 kommer inte att vara speciellt mycket billigare än PS3.

Grejen är den att många här tänker på hur mycket 5000kr är just nu. Sparar man i 12 månader så blir det strax över 400kr i månaden eller runt 100kr i veckan. Det är faktiskt inte så mycket om man verkligen vill ha en PS3.

Min systerson är en riktig konsol fantast. Under högstadiet så har han ägt både en Dreamcast och en Xbox och fler spel än jag någonsin har sett. Han sålde iofs sin DC för att köpa fler Xbox spel. Var fick han pengarna ifrån? Han sparade varje månad + julklappspengar etc tills han hade råd. Och som sagt, priserna kommer att rasa och man behöver inte lägga ut 5000kr om man inte vill bara man väntar lite.

Om prisskillnaden mellan PS3 och 360 är t ex 1000kr vilket inte låter orimiligt i mina öron så innebär det faktiskt bara 2,5 månader mer sparande av 400kr. Livet är långt och om du väntar 2,5 månader så kvittar det faktist i slutändan.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
December 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
893761
May 19, 2005 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Sen ska vi komma ihåg att varken sony eller microsoft officiellt gått ut med priser för sina konsoler.

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
894062
May 19, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Sen ska vi komma ihåg att varken sony eller microsoft officiellt gått ut med priser för sina konsoler.

Helt korrekt. Allt är ju bara spekulationer och rykten än så länge.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL