April 17, 2005
Sony har enormt mycket som står på spel i och med lanseringen av sin spelkonsol PlayStation 3 och det är inte bara deras position på spelkonsolmarknaden som påverkas av hur PS3s framgång. Även deras satsning på det optiska Blu-ray formatet hänger mycket på PlayStation 3. Spelkonsolens stöd för Blu-ray är samtidigt en av dess stora dragplåster så de båda produkterna förlitar sig en hel del på varandra. Blu-ray må vara den kanske viktigaste komponenten i PlayStation 3, men samtidigt är det nog ingen komponent som orsakat lika mycket problem för Sony heller. Nu har man gått ut med ett pressmeddelande där man säger att tillgången på PlayStation 3 kan bli sämre än väntat under 2006. Anledningen är att det är bristvara på en av komponenterna i, ni gissade det, Blu-ray enheten.
"Sony Corp., which slashed its profit forecast yesterday, said it may not reach this year's shipment target for the PlayStation 3 game console because of a parts shortage in the Blu-ray high-definition disc drive."
Hur mycket detta kommer påverka Sonys förutspådda tillgång på PlayStation 3 återstår att se. Men redan tidigare har det visat sig att tillgängligheten skulle bli ganska dålig, det var bland annat detta som låg bakom den försenade PS3-lanseringen i Europa.
November 27, 2003
Json_81 wrote: Hur svårt kan det vara att producera??
De vet ju att om de bara får ut konsollen kommer den sälja som smör.
Problemet är att de har inte konsoler inför julhandeln och att missa julhandeln detta år innebär att man kommer behöva vänta ett helt år till nästa rush, medan Nintendo kommer kunna härja fritt, och Xbox 360 kommer ha nästan 2 års försprång istället. Sony gör allt de kan för att möta efterfrågan, men jag ser inte att vi kommer ha några 2 miljoner konsoler innan årets slut.
Det skulle inte förvåna mig om det kommer vara skittrångt med konsoler när den väl kommer till Europa med eftersom de måste komma ikapp i USA och Japan, samtidigt som de ska försöka komma med konsoler hit. Jag är riktigt besviken på detta och jag är rädd att de kommer göra mig ännu mer besviken snart.
//Andreas
November 27, 2003
Det verkar som att man inte får upp kvoten när det gäller Blu-ray och det finns ju en gräns för hur mycket pengar man kan slänga in i produktionen och inte få ut något av det.
Sony räknar kallt med att detta ska vara glömt när man väl lyckats komma ikapp med produktionen, när nu det blir.
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote: Det verkar som att man inte får upp kvoten när det gäller Blu-ray och det finns ju en gräns för hur mycket pengar man kan slänga in i produktionen och inte få ut något av det.
Sony räknar kallt med att detta ska vara glömt när man väl lyckats komma ikapp med produktionen, när nu det blir.
//Andreas
Då får man ju se till att stoppa pengarna på att få ordning på kvoten.
1 Guest(s)